ללמוד הרפייה – דרכים להרגעה עצמית ולהתמודדות עם מתח

מחבר/ת:אלעד דהן
התמחות: טיפול בחרדה

הרפייה – הדרך שלך ללמוד דרכים להרגעה עצמית ולהתמודדות עם מתח

מהי הרפייה?

הרפייה מתייחסת למצב של חופש מלחץ, מתח או חרדה. זוהי התנתקות פיזית ונפשית כאחד המתרחשת כאשר הגוף והנפש משתחררים מהלחצים של חיי היומיום.

דרכים להרגעה עצמית ללמוד הרפייה
דרכים להרגעה עצמית ללמוד הרפייה

ללמוד הרפייה – דרכים להרגעה עצמית

טכניקות הרפייה כמו נשימה עמוקה, מדיטציה, או אפילו פשוט לקחת כמה רגעים לשבת בשקט יכולות לעורר את “תגובת ההרפייה” של הגוף. תגובה זו מנוגדת לתגובת “הילחם או ברח” הנגרמת על ידי מתח ומרגיעה את מערכת העצבים. כתוצאה מכך, הרפיה מסייעת ב:

  • הורדת דופק
  • הפחתת לחץ דם
  • האטת קצב הנשימה
  • הפחתת מתח בשרירים
  • שיפור בהירות מחשבתית
  • על ידי שילוב של הרפייה בשגרה שלך, אתה מכין את הבמה לרווחה נפשית, רגשית ופיזית טובה יותר, מה שמקל על ניווט אתגרי החיים עם מחשבה צלולה ורוח רגועה.

מבוא – מהי הרפייה וכיצד היא מסייעת להרגעה עצמית

החיים הם לא תמיד נסיעה קלה; לפעמים, זה מרגיש כמו להפליג בסערה בלתי פוסקת של מתח נפשי. בתוך הסערה הזו, מציאת מקלט של רוגע היא לא רק שלווה – היא יכולה להיקשר גם לשגשוג. בעולם המהיר של היום, לחץ הוא בן לוויה בלתי נמנע שכולנו חייבים ללמוד לנהל. מאמר זה נועד לשמש כמצפן שלך, להדריך אותך דרך מימי הלחץ הסוערים ואל מקלט של רוגע.

מתח – הקרחון הבלתי נראה

מתח, אורח בלתי מוזמן, חומק לעתים קרובות לתוך הנרטיב של חיינו ומשפיע על קו העלילה שלנו בדרכים שאנחנו לא תמיד מעריכים. זה הקרחון הבלתי נראה שיכול להטביע את הספינה המטפורית שלנו אם לא נזהר. בוא נפרק את מה שהלחץ גורר אחריו:

קריעה רגשית

מתח יכול לעורר ים של רגשות כמו פחד, כעס, עצב וחרדה. הרגשות האלה הם לעתים קרובות כל כך עוצמתיים שהם סוחפים אותנו מעל רגלינו לתוך מערבולת של סערה רגשית. הקרע הרגשי יכול להיות כל כך מכריע עד שהוא מעיב על כושר השיפוט שלנו, ומקשה לנווט דרך אתגרי החיים.

ה-SOS של הגוף

הגוף שלנו נוטה להדהד את אי השקט הנפשי שלנו עם מגוון תסמינים כמו כאבי ראש, כאבי גוף או גירויים בעור. תסמינים אלה אינם רק אי נוחות; הם הדרך של הגוף שלנו להניף דגל אדום, לאותת שמשהו לא בסדר. התעלמות מסימנים אלה עלולה להוביל לבעיות בריאותיות חמורות יותר בהמשך.

שינה – הבריחה שאינה

לחץ הופך לעתים קרובות את הבריחה הלילית שלנו לסדרה של היטלטלות, סיבובים והתהפכות בין סיוטים. במקום להתעורר רעננים ומוכנים להתמודד עם היום, אנו מוצאים את השחר חלום רחוק, ומותיר אותנו עייפים ולחוצים עוד יותר.

התנהגות לא אדפטיבית

בתוך סאגת הלחץ, אנו עלולים למצוא את המיקוד שלנו מתפורר, קבלת החלטות מתמעטת, ולפעמים, פלירטוט פזיז עם שימוש לרעה בחומרים כאמצעי מילוט נואש. לשינויים התנהגותיים אלו יכולות להיות השלכות ארוכות טווח, להשפיע על מערכות היחסים שלנו, על ביצועי העבודה והרווחה הכללית שלנו.

אפקט זכוכית המגדלת

מתח יכול לפעול כמו עדשה שמגדילה את מצוקות הבריאות הקיימות שלנו, וגורמת להן להיראות גדולות יותר וכבדות יותר. מצבים כמו יתר לחץ דם, סוכרת ובעיות לב עלולים להחמיר תחת לחץ, וליצור מעגל קסמים שקשה לשבור.

הגוף שלנו: מבצר נגד מתח

הגוף שלנו הוא המעוז הראשון שלנו נגד מצור הלחץ. הוא חייל החזית בקרב המתמשך הזה, ולכן חיוני לשמור אותו מצויד ומבוצר היטב. כך נוכל לעשות בדיוק את זה:

תאכל כאילו אתה מתכוון לזה

משתה של פירות, ירקות, חלבונים רזים, דגנים מלאים ומוצרי חלב דלי שומן יכולים להיות הארסנל שלך נגד מתח ואחת הדרכים להרגעה עצמית ולהתמודדות עם מתח. מזונות אלו עשירים בחומרים מזינים חיוניים ובנוגדי חמצון המסייעים במאבק במתח ברמה התאית. ג’אנק פוד? זה הסוס הטרויאני שאתה לא רוצה בתוך השערים שלך! מזונות מעובדים עשירים בסוכר ושומנים עלולים להחריף את הלחץ ולהשאיר אותך איטי.

נטרול מתחים על ידי פעילות גופנית

קצב של פעילות גופנית סדירה יכול להיות כמו האבירים שלך בשריון נוצץ, לעזור לשמור על דרקון הלחץ במרחק בטוח. פעילות גופנית משחררת אנדורפינים, משככי המתח הטבעיים של הגוף, ומעניקה לך תחושת רווחה ורגיעה. בין אם מדובר בהליכה מהירה, ריצה קלה או אימון מלא, הפכו את התנועה לחלק משגרת היומיום שלכם.

שינה- האביר השקט שלך

הכוונה ל-7 שעות או יותר של שינה מתוקה יכולה להיות כמו כשאביר נאמן עומד על המשמר, ועוזר לאפס את הגוף והנפש שלך. שינה איכותית חיונית לניהול מתח, שכן היא מאפשרת לגוף שלך לתקן את עצמו ולנפש שלך לעבד את אירועי היום.

לחיים, אבל במידה

בין אם זה אלכוהול או תרופות מרשם, מתינות היא מילת המפתח. בעוד שכוס יין או בירה עשויה להיראות כמו דרך טובה להירגע, צריכה מוגזמת עלולה להוביל לתלות ולהגברת רמות הלחץ. ובואו נסכים להרחיק את הפולשים הלא חוקיים, נכון? שימוש בסמים הוא מדרון חלקלק שרק מוסיף ללחץ שלך ומסבך את חייך.

מסקנה: המצפן שלך בסערה

לחץ הוא חיה מורכבת, אבל זה לא בלתי עביר. על ידי הבנת היבטיו השונים וכיצד הוא משפיע על הרווחה הרגשית והגופנית שלנו, נוכל להכין את עצמנו טוב יותר לנווט דרכו. הגוף שלך הוא קו ההגנה הראשון שלך מפני מתח, אז טפל בו היטב. אכלו נכון, זוז יותר, תישן טוב יותר ותמתן את החטאים שלך. עם האסטרטגיות האלה ביד, תהיו מצוידים יותר לנווט את הספינה שלכם דרך מימי הלחץ הסוערים לים רגוע יותר.

ללמוד הרפייה - דרכים להרגעה עצמית ולהתמודדות עם מתח
ללמוד הרפייה – דרכים להרגעה עצמית ולהתמודדות עם מתח

 

אחד הכלים להרפייה – מיינדפולנס: המקלט הפנימי שלך

מבוא – רקע על מיינדפולנס (קשיבות)

בים הכאוטי של מתח, מציאת מקלט היא לא רק מותרות – היא הכרח. מיינדפולנס יכול להיות המקלט הזה, אי שליו שבו אתה יכול למצוא הפוגה ולהצעיר את הנפש והגוף שלך. אבל מה זה בעצם מיינדפולנס? לפי Mindful.org, מיינדפולנס היא היכולת האנושית הבסיסית להיות נוכחים באופן מלא, מודעים למקום שבו אנו נמצאים ולמה שאנו עושים, ולא תגובתיים מדי או המומים ממה שקורה סביבנו. זהו טבע מולד לכל בני האדם וניתן לטפח אותו באמצעות טכניקות שונות כמו מדיטציה בישיבה, הליכה ואפילו במהלך פעילויות יומיומיות.

נשימת השלווה

משהו פשוט כמו נשימה עמוקה ומדיטציה יכול להיות העוגן שלך בתוך הגלים הסוערים ולהתחיל את תהליך ההרפייה. תרגילי נשימה עמוקה מפעילים את תגובת ההרפייה של הגוף, מה שמוביל למצב של רוגע. מדיטציה, לעומת זאת, מאפשרת לך להתבונן במחשבות וברגשות שלך ללא שיפוט, ועוזרת לך לקבל פרספקטיבה חדשה על מתח.

ניקוי רעלים חדשותי 

בעולם ההיפר-מחובר של היום, אנו מופגזים כל הזמן בחדשות – חלק גדול מהן שליליות. הטפטוף הקבוע הזה של שליליות יכול להרגיש כמו להיות במצור. זה חיוני להרים את המצור, לצאת החוצה ולנשום. הגבלת החשיפה שלך לחדשות ולמדיה החברתית יכולה להפחית באופן משמעותי את הלחץ ולשפר את הרווחה הנפשית ומצב ההרפייה שלך.

חפשו את השמחה

עיסוק בפעילויות שמעוררות שמחה, כמו למצוא את הנמלים הנדירים והשלווים בתוך סערה. בין אם זה ציור, בישול או פשוט קריאת ספר, פעילויות אלו יכולות לשמש מפלט מהשקט היומיומי, ולספק הפסקה נחוצה לנפשך.

טיפוח השבט שלך

בני אדם הם יצור חברתי. לא נועדנו להפליג סולו דרך סערות החיים. צוות אמין יכול להפוך את ההפלגה בים החיים הסוער לפחות מרתיעה.

קול הסערה

לפעמים, עצם הדיבור על הסערה שמתחוללת בפנים עם בן זוג מהימן יכול להיות משחרר. השמעת הרגשות והדאגות שלך יכולה לספק תחושת הקלה ועשויה להציע פרספקטיבה חדשה על המצב.

נמל קהילתי

עיגון עם קבוצות קהילתיות או אמוניות יכול לטפח תחושת שייכות – נמל בטוח בים סוער. קבוצות אלו מספקות תמיכה רגשית ולעיתים אף כלכלית, מה שמקל על הניווט באתגרי החיים.

התקשרות למשמר החופים

לחץ יכול להיות אויב אדיר, ואין בושה להזעיק את התגבורת. מגוון אנשי מקצוע ומשאבים עומדים מוכנים להפליג לצדכם בים הסוער של הלחץ.

מגדלורים מקצועיים

מטפלים, יועצים ומאמני חיים יכולים לשמש מגדלורים, להדריך אותך בבטחה בסערה. הם מציעים עצות מומחים ואסטרטגיות התמודדות, ועוזרים לך לבנות חוסן וחוזק רגשי.

עוגנים דיגיטליים

בעידן הדיגיטלי הזה, אפליקציות ומשאבים מקוונים רבים נועדו לסייע בניהול מתח. מאפליקציות מדיטציה מודרכת ועד לקבוצות תמיכה מקוונות, העוגנים הדיגיטליים האלה מציעים דרכים נוחות לנהל מתח.

עזרים פרמקולוגיים

לפעמים, ייתכן שיהיה צורך בטיפול תרופתי כדי לנהל מתח חמור או מצבים קשורים כמו חרדה ודיכאון. עם זאת, זה צריך להיות מוצא אחרון ותמיד תחת הדרכה של איש מקצוע בתחום הבריאות.

סיכום

הפלגה בסערת הלחץ של החיים אולי אינה מסע שמחה, אבל עם שילוב של טיפול בגוף, תשומת לב, צוות אמין ומגדלורים מקצועיים שמנחים את הדרך, אתה יכול לנווט בסערה כדי למצוא מים רגועים יותר. על ידי תסריט של נרטיב של חוסן, התאוששות וגילוי מחדש, אתה לא רק שורד את הסערה אלא יוצא חזק יותר, מוכן להתמודד עם כל האתגרים שעומדים לפניך.

 

איך להרגע - שימוש בהרפיית שרירם הדרגתית
איך להרגע – שימוש בהרפיית שרירים הדרגתית ונשימות סרעפתיות

משאבים וכלים נוספים:

צ’אטבוט לעזרה עצמית לשחרור סטרט וטראומה

משאב נוסף שהופץ באותו הזמן הוא צ’ט בוט הפועל באמצעות הווטסאפ ומסייע בשימוש בטכניקות הרפייה והרגעה שמקורן ב SE גם כן.

מצורף הקישור לצ’ט בוט והטקסט הנלווה להודעה שנשלחה:

הצ’אטבוט לעזרה עצמית לשחרור סטרט וטראומה, פותח בשיתוף ג’ינה רוס (MFCC), נשיאת המרכז לטיפול במתח, חרדה וטראומה (ITI ישראל) ע”י סולי, סטרטאפ ישראלי לטיפול בפוסט טראומה. 

הבוט נמצא בשלב הבטא לאחר שנתיים של מחקר ופיתוח, ופתוח בצל המלחמה לשימוש חופשי לכל הגילאים.

אנא השתמשו והפיצו אותו כמה שיותר להגברת החוסן והפחתת הטראומה בעתיד.  

https://wa.link/oh70id

משאבים נוספים – לתרגול מיינדפולנס קצר או ארוך

שיפור והררחבת טכניקות המדיטציה והעמקת ההבנה שלכם לגבי מה זה מדיטציה דורשת שימוש במאגר משאבים נוספים.

ספרים, קורסים אונליין והדרכה מקצועית:

מספרים אלמותיים  ורבי מכר ועד קורסים אונליין עכשוויים, וחיפוש אחר הדרכה מקצועית במדיטציה, יכולים לקדם את התרגול שלכם למים עמוקים ומעניינים יותר. פלטפורמות כמו mindful, אוצר רחב של משאבים שימושיים כמו הקלטות של מדיטציות מונחות, מדיטציות קצרות ועוד.

אפליקציות מיינדפולנס ומדיטציה וכלים נוספים להרפיה:

בעידן הדיגיטלי הזה, מיינדפולנס נמצא במרחק קליק אחד בלבד. אפליקציות כמו Headspace או Calm מציעות מגוון כלים ומשאבים כגון: תרגילי מיינדפולנס, תרגילי מדיטציה למתחילים, תרגילי מדיטציה מומלצת, שעוזרים לשמור על תרגול מדיטציה קבוע בתוך לוח זמנים עמוס.

קישור להורדת אפליקציית Headspace מגוגל פליי google play

קישור. להורדת אפליקציית Calm מה Apple store

בנוסף, בימים האחרונים, סביב פלישת החמאס לישראל והמלחמה בעזה, הופצו תוכנות ומשאבים נוספים מכיוונים אחרים.

נשימות סרעפתיות 

נשימה סרעפתית מאופיינת בשאיפות מלאות דרך האף, המאפשרות לריאות להתמלא לחלוטין, ולאחריהן נשיפות איטיות, רצוי דרך הפה. במהלך השאיפה, הסרעפת מתכווצת ויורדת, ויוצרת מקום להתרחבות הריאות. לעומת זאת, במהלך הנשיפה, הסרעפת נרגעת, מה שמאפשר לחלל החזה להקטין את גודלו ולשחרר אוויר.

נשימה רדודה/נשימה שיטחית, הנגרמת לרוב על ידי מתח או יציבה לקויה, מגבילה את כמות החמצן המגיעה לאיברים החיוניים שלנו. נשימה סרעפתית, לעומת זאת, מנצלת את מלוא היכולת של הריאות, מבטיחה אספקת חמצן בשפע ומקלה על זרימת דם טובה יותר.

בהמשך העמוד מצורפת הדרכה לתרגול נשימה סרעפתית וכן תרגילי נשימה סרעפתית למתקדמים.

איך להרגע באמצעות נשימה סרעפתית – תרגילי נשימה סרעפתית:
  1. מצאו תנוחה נוחה, בישיבה או בשכיבה.
  2. שאפו אויר, עמוק דרך האף, אתם אמורים לשים לב שהבטן עולה יותר מאשר החזה, כלומר שהשריר המרכזי שמופעל הוא שריר הסרעפת. דמיינו שאתם מנפחים בלון בתוך הבטן שמתנפח ומתרוקן בנשיפה.
  3. עכשיו,  נשפו באיטיות (עדיף דרך הפה).
  4. חזרו על תהליך זה למשך מספר דקות או עד שתתחילו להרגיש רגועים יותר.

שמו לב שהמחשבה על “איך להרגע” עלולה לעורר לחץ, בניסיון להשיג הרפיה, שהיא המצב ההפוך מבחינה פיזיולוגית ללחץ. אל תכפו על עצמכם להרגע ואל תנסו בכח או תוך הפעלת מאמץ. הרפיה היא מצב עדין שרובנו לא בהכרח עירניים אליו, כפי שלרובנו קשה לזהות כאשר הגוף שלנו נמצא במצב מתח. חלק מהמיומנות ב”איך להרגע”, היא פיתוח תשומת לב להבדלים הגופניים והרגשיים בין מצב של מתח למצב של הרפייה.

תרגילי נשימה סרעפתית למתקדמים – לחצו על הקישור.

 

הרפיית שרירים הדרגתית לשחרור מתחים והפחתת חרדות

מתח עלול ליצור מתח בשרירים שלנו שאולי אפילו לא נבין או נשים לב אליו. ניתן להשוות את תחושת המתח בגוף לנשיאת תרמיל כבד כל היום – לאחר זמן מה שהתרמיל על הגב, אולי כבר לא תשימו לב למשקל העודף של התרמיל, למרות שהוא עדיין שם ועדיין מכביד עליכם. הרפיית שרירים הדרגתית היא דרך להניח את התרמיל המטאפורי הזה, על מנת ללמוד איך להרגע.

איך להרגע באמצעות הרפיית שרירים הדרגתית – מדריך ותרגילים:

  • מצאו תנוחה נוחה, בישיבה או בשכיבה.
  • התחלו עם מתיחת בהונות הרגליים; מתחו אותם כלפי מעלה, החזקו לספירה של חמש ואז הרפו אותן.
  • נועו בהדרגה במעלה הגוף, לכוון השוקיים, הברכיים, הירכיים וכן הלאה, עד שתגיעו לראש.
  • בכל קבוצת שרירים, החזיקו את המתח לספירה של חמש, ואז הרפו והרגעו לספירה של 20, שימו לב לחום והרכות שאופפים את השרירים שלכם.
  • על מנת ללמוד איך להרגע תדרשו לתרגול. ככל שתתרגלו יותר, כך תשתפרו בהפעלת תגובת ההרפיה הטבעית של הגוף שלכם.
  • תחילה חשוב לתרגל ברמה יומיומית למשך כמה שבועות, גם במצב של רגיעה. בהמשך, תוכלו להפעיל ולהשתמש בטכניקות אלו גם במצבים של מתח.

תרגילים להרפיית שרירים למתקדמים – לחצו על הקישור.

 

שינוי דפוסי חשיבה והתנהגות

איך להפוך פסימיות לאופטימיות – בקישור מאמר מלא (מפסימיות לאופטימיות – איך להפוך מחשבות שליליות לחשיבה חיובית) – שינוי דפוסי חשיבה המשפיעים על ההתנהגות ועל הרגשות שלנו, הם חלק מהכלים המשמעותיים בטיפול CBT. בקישור תוכלו למצוא מדריך ידידותי לזיהוי ושינוי טעויות חשיבה הכוללים את 10 טעויות החשיבה הנפוצות וכן תרגילים לשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות.

שליטה בדמיון מודרך guided imagery: מדריך מקיף לריפוי ושינוי

מה זה דימיון מודרך (guided imagery) – דמיון מודרך (guided imagery) היא שיטה טיפולית יעילה וקלה ליישום, המאפשרת לנו להשתמש בכוח הדמיון שלנו כדי להשיג מטרות רצויות. היא יכולה לשמש להפחתת מתח וחרדה, שיפור מצב הרוח, חיזוק המערכת החיסונית ועוד.

בקישור תמצאו מדריך בו נלמד את העקרונות הבסיסיים של דמיון מודרך, ונקבל תרגילים מעשיים שניתן ליישם בעצמנו. נלמד כיצד לבחור את הטכניקה המתאימה לנו ביותר, וכיצד להתאים אותה לצרכים שלנו. מדריך לדימיון מודרך guided imagery.

המומחים של רימון ב

טיפול קוגניטיבי התנהגותי / טיפול CBT

עוד מאמרים בנושא

הסמקה מוגזמת - הפתרון היעיל להסמקת יתר
גלו את הגורמים וטכניקות טיפול יעילות להסמקה מוגזמת. למדו על הסמקת יתר להחזרת השליטה לחייכם. לחצו כדי ללמוד עוד!
איך להתגבר על ביישנות והמנעות חברתית אצל מבוגרים
איך להתגבר על ביישנות יתר ובעיות חברתיות אצל מבוגרים לצאת מהצל: איך להתגבר על ביישנות ולהגביר את הביטחון שלכם ביישנות יתר יכולה להוות מכשול בחייהם...
לכבוש את הפחד: התמודדות עם פוביה וטיפול בפוביות
מהי פוביה ספיציפית ומה הטיפול בפוביות   לפני שנצלול למתווה המקיף של המאמר שלנו על פוביות, חשוב להבין מהי פוביה ספיציפית במהותה. פוביות הן יותר...
ההתמודדות עם חרדה חברתית דורשת שילוב של טכניקות עזרה עצמית, תמיכה מקצועית ושינויים באורח החייםההתמודדות עם חרדה חברתית דורשת שילוב של טכניקות עזרה עצמית, תמיכה מקצועית ושינויים באורח החיים
חרדה חברתית – האם זהו פחד מאנשים? ההתמודדות עם חרדה חברתית דורשת שילוב של טכניקות עזרה עצמית, תמיכה מקצועית ושינויים באורח החיים. על ידי יישום...
התקפי חרדה תסמינים גופניים ואחרים: מדריך מקיףהתקפי חרדה תסמינים גופניים ואחרים: מדריך מקיף
התקפי חרדה תסמינים גופניים ואחרים: מדריך מקיף    תסמינים גופניים וסימנים נוספים של התקפי חרדה, הם אלו שמביאים בדרכ’ אנשים לפנות לעזרה מקצועית. מהי חרדה?...
חרדה- איך מתמודדים עם חרדה שלא עוברת?
חרדה: איך מתמודדים עם חרדה שלא עוברת? מבוא: מהי חרדה – הבנת החוויה הפנימית חרדה היא חוויה מורכבת, רבת פנים, המשפיעה על אינספור אנשים ברחבי...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת