אספרגר בקרב נשים ובנות – חוויות נפוצות

מחבר/ת:הנהלת מרכז רימון
התמחות: אספרגר / אוטיזם בתפקוד גבוה

בשל מספר סיבות, נשים עם תסמונת אספרגר (אוטיזם בתפקוד גבוה) הינן בעלות סיכוי פחות לאבחון תסמונת האספרגר נכון וסיכוי רב יותר לאבחון מוטעה.

בשל מספר סיבות, נשים עם פרופיל אספרגר (אוטיזם בתפקוד גבוה) בעלות פחות סיכוי לאבחון נכון וסיכוי רב יותר לאבחון מוטעה. בנוסף, אנשי מקצוע רבים הוכשרו לזיהוי של ביטויים של ספקטרום האספרגר/אוטיזם אצל גברים יותר מאשר אצל נשים. בעוד אנשי מקצוע ועורכי דין רבים עובדים קשה על מנת לשנות מציאות זו, עדיין יש דרך ארוכה לעבור מבחינת הבנה אוניברסלית והכרה במתנות ובאתגרים הייחודיים של אספרגר אצל נשים. בעוד שמאפייני הליבה של בעלי אספרגר אינם שונים בין המינים, בנות ונשים עשויות להפגין תגובות חיצוניות שונות. בעוד שכל הנערות והנשים בעלות אספרגר הן ייחודיות, רבות חולקות חוויות מסוימות.

* תסמינים שונים של אספרגר עשויים להעיד גם על בעיות אחרות (כגון חרדה, דיכאון, הפרעות קשב וריכוז ADHD, בעיות התנהגות ועוד) ולכן חשוב לפנות לאיש מקצוע מומחה בתחום האבחון והטיפול באוטיזם על מנת לערוך אבחון.

כנערה צעירה, היא עשויה לדעת שהיא שונה ומבחינה בכך שהתחומי העניין שלה חורגים מאלו של בני גילה. היא עשויה להעדיף שיהיה לה רק חברה אחת או שתיים, או לשחק בבדידות, להעריך ולהתמקד באינטרסים ספציפיים.
היא עשויה להפגין סלידה ממה שהוא פופולרי, מה נשי או מה אופנתי. תהיה רגישות למרקמים, אולי תעדיף ללבוש בגדים נוחים ומעשיים. היא עשויה להיראות תמימה או לא בוגרת, מכיוון שהיא לא מסונכרנת עם המגמות או עם הנורמות החברתיות.
היא עשויה להתאמץ מאוד כדי “להסוות” את הבלבול החברתי ו/או החרדה שלה באמצעות חיקוי אסטרטגי,לדוגמא, על ידי בריחה אל הטבע או הפנטזיה, או על ידי הישארות בפריפריה של הפעילות החברתית.
היא עשויה להראות צדדים שונים של אישיותה במסגרות שונות. “ילדה הסובלת מתסמונת אספרגר עלולה לסבול מבלבול חברתי בדממה ובבידוד בכיתה או במגרש המשחקים, אך היא עשויה להיות דמות אחרת בבית, ה’מסכה ‘יורדת.” (טוני אטווד). כלומר, בבית, היא עשויה לנטות יותר לשחרר את רגשותיה המבולבלים באמצעות התמוטטות.
היא עשויה להיות מותשת מהעבודה של פענוח כללים חברתיים או מחיקוי הסובבים אותה כדי להסתיר את ההבדלים בינהם.

אספרגר (אוטיזם בתפקוד גבוה) בקרב נשים - עם העליה במספר הנשים / בנות המאובחנות עם אספרגר / אוטיזם / SCD , העלינו מאמר המתאר את החוויות של נשים, ילדות וצעירות עם ASD . מרכז רימון - התאמת מומחים באבחון וטיפול באספרגר, אוטיזם, ASD, PDD
אספרגר (אוטיזם בתפקוד גבוה) בקרב נשים – עם העליה במספר הנשים / בנות המאובחנות עם אספרגר / אוטיזם / SCD , העלינו מאמר המתאר את החוויות של נשים, ילדות וצעירות עם ASD .
מרכז רימון – התאמת מומחים באבחון וטיפול באספרגר, אוטיזם, ASD, PDD

היא עשויה להיות בחרדה במסגרות שבהן היא מתבקשת לתפקד במצבים חברתיים. זה יכול להוביל לאילמות, לברוח או להתמקד בשגרות ובטקסים.


תחומי עניין ספציפיים
לעתים קרובות, לנשים בעלות אספרגר, כמו לגברים בעלי גיוון עצבי, יש תחומי עניין מיוחדים; עם זאת, תחומי עניין מיוחדים אלה יכולים לעקוב אחר ערכות נושאים שונות. לאורך ההיסטוריה, נשים נטו פחות מגברים להתעניין בתחבורה, מחשבים או אסטרונומיה, ויותר בספרות, אמנות, בעלי חיים, אקטיביזם סביבתי ותחומי עניין אחרים עם נושאים יחסיים. עם זאת, בכל הנוגע לתחומי עניין מיוחדים, הכל אפשרי בשני המינים. אין גבולות למגוון ולעומק תחומי העניין או המומחיות של נשים וגברים בעלי תסמונת אספרגר כאחד. כמו תמיד, תחומי העניין האלה הולכים ומתפתחים עם הזמן.

סטִיגמָה
בעוד שהרבה אנשים נאבקים רבות וארוכות על מנת להבטיח שוויון בין המינים,בדרך כלל בנים ובנות עדיין מתקשרים באופן שונה בדרך כלל בתרבות המודרנית שלנו. במקומות רבים, עדיין מצפים מנשים להעניק ערך רב יותר למערכות יחסים מאשר למיומנויות קשות. כתוצאה מכך, נשים בעלות תסמונת אספרגר עלולות לחוש סטיגמטיות בדרכים שונות מזכרים. מחקר אחד של סיימון ברון-כהן וסאלי ווילרייט מצא כי “נשים נוטות יותר ליהנות מחברויות תומכות, תומכות ואמפתיות, לאהוב ולהתעניין באנשים; ליהנות מאינטראקציה עם אחרים לשמה; ולתת חשיבות לחברות ”1. הפער בין ציפיות חברתיות לאינטרסים אישיים יכול להיות גדול יותר אצל נשים עם תסמונת אספרגר מאשר אצל גברים עם תסמונת אספרגר מכיוון שציפיות חברתיות לזהות חברתית חזקה באופן מסורתי יכולות להיות גבוהות יותר אצל נשים.

נשים עשויות להתקשות גם ביצירת חברויות מכיוון שמערכות יחסים בין נשים מבוססות לעתים קרובות על חילופי רגשות וחברתיים ניואנסיים, בעוד שחברויות גברים,באופן היסטורי, היו יותר מבוססות פעילות. כמו גברים רבים, סביר להניח שנקבות בספקטרום אספרגר/אוטיזם חוו גם כן היסטוריה של בריונות. עם זאת, ביטוי של חווית בריונות יכולה לקבל מאפיינים שונים המבוססים על מגדר. לא משנה כמה עדין או גלוי, הדרה ובריונות יכולים להיות טראומטיים ועמוקים ולהשפיע על הביטחון העצמי ותחושת הביטחון של קורבנות הבריונים.

בעיות אחרות הקשורות לבריאות הנפש
נשים עם פרופילים של אספרגר יכולות לחוות הפרעות במצב הרוח המשותפות ולעתים קרובות רגשות של תסכול וכישלון. כבר מההתבגרות, ניתן לראות שיעורי דיכאון וחרדה גבוהים – 34 ו -36 אחוזים בהתאמה. כמה מחקרים מצאו גם חפיפה משכנעת בין אוטיזם והפרעות אכילה כגון אנורקסיה, אם כי המחקרים קטנים מכדי להעריך כמה נשים בהם.

נשים הלוקות ב- ASD מפתחות לעתים קרובות “מנגנוני התמודדות” שיכולים לכסות על הקשיים המהותיים שהם חווים. הם עשויים לחקות את בני גילם, להתבונן מהצד, להשתמש בשכלם כדי להבין את הדרכים הטובות ביותר להישאר לא גלויים, והם ילמדו, יתאמנו וילמדו גישות מתאימות למצבים חברתיים. נשמע די קל, אבל למעשה אסטרטגיות אלה דורשות עבודה רבה ויכולות לגרום לא פעם לתשישות, נסיגה, חרדה, אילמות סלקטיבית ודיכאון. – ד”ר שאנה ניקולס

בעוד שהתרחשות משותפת יכולה להשפיע על התמונה, חלק מהנשים מאובחנות בצורה לא נכונה עם הפרעות אישיות: הפרעת אישיות גבולית, הפרעת אישיות נמנעת, הפרעת אישיות סכיזואידית, למשל. חשוב להכיר בכך שאבחנות אלו לעיתים עלולות לטשטש את נקודות החוזק והמאבקים של נשים שיש להן פרופילים של אספרגר.

חששות בטיחותיים
נשים עם פרופילים של אספרגר עלולות להיות בסיכון לקורבן בגלל הנאיביות החברתית הקשורה ל- ASD. מחקר אחד שנערך על ילדים עם מוגבלות התפתחותית מצא כי שיעורי ההתעללות המינית גבוהים פי 1.7 מאלו שבאוכלוסייה הכללית. כדי לחקור נושא זה בפירוט רב יותר, אנו ממליצים על ספרה של ליאן הולידיי ווילי, כישורי בטיחות .

מִינִיוּת
נקבות עם פרופילים של אספרגר עשויות לתפוס את המיניות שלהן בדרכים מגוונות. בשל הטאבו הקיים סביב הדיון במיניות בקרב נשים, לנשים עם פרופילים של אספרגר יש לעיתים רחוקות סיטואציות מתאימות לשיחה מפורשת בנושא זה. רגישויות חושיות יכולות להיות מאתגרות במיוחד עבור נשים עם פרופילים של אספרגר. נשים עם אבחון על ספקטרום האוטיזם מקבלות לעתים קרובות תרופות עם תופעות לוואי המובילות לעוררות מינית מופחתת. זה עשוי להוביל לכך שנשים יותר של אספרגר יתפסו את עצמן כא -מיניות.

אִמָהוּת
למרות האתגרים שלהן, נשים רבות עם פרופילים של אספרגר מצליחות מאוד בהורות. אישה אחת בספקטרום האוטיסטי העידה כי יש לה זיכרונות חיים יותר של ילדותה מאשר בני גילה, וכתוצאה מכך היא מצליחה להתייחס טוב יותר לילדה. עם זאת, נשים עם תסמונת אספרגר עלולות להיאבק במשימות התפקוד הרבות הנדרשות מההורה. בנוסף, נשים עם תסמונת אספרגר עלולות להיות מאותגרות במיוחד כאשר ילדיהן הופכים למתבגרים, שהאינטראקציות החברתיות שלהם הופכות למוקדים העיקריים בחייהם. הורים בספקטרום האוטיזם עשויים להרגיש שהם נאבקים ביחס להורים של ילדים אחרים ובהקמת אינטראקציות חברתיות עבור ילדיהם. הם עשויים גם לחוש שהורות עם מוגבלות היא סטיגמטית ביותר.

טיפול ואבחון אספרגר ואוטיזם בתפקוד גבוה במרכז רימון

כאשר אתם פונים למומחה לאבחון או טיפול באספרגר, אתם רוצים לדעת שהגעתם לאיש מקצוע מתאים.
חשוב לכם שהוא יהיה בעל ניסיון, הכשרה מלאה ומוכרת בתחום והמלצות.
אנחנו במרכז רימון מבינים את הצורך שלכם לגמרי ולכן, למעשה הקמנו את המרכז. חשוב לנו שאתם תגיעו לאנשי מקצוע מומחים בתחומם.
כל אנשי המקצוע, הפסיכולוגים, הפסיכאטרים והפסיכותרפיסטים עימם אנו עובדים, הם אנשי מקצוע בעלי תעוה מוכרת בתחום הטיפול הרגשי / פסיכולוגי או האבחון.

התקשרו אלינו עכשיו להתאמת איש מקצוע מומחה בתחום האוטיזם / ASD

הערה לסיום בנוגע לאבחון אוטיזם ואספרגר:

בשנת 2012 התפרסם ה DSM-5 (גרסתו ה 5 של מדריך האבחון הפסכיאטרי האמריקאי).
בגרסה זו נערכו שינויים משמעותיים באבחון אוטיזם, ASD, אספרגר, PDD וכולי.
להלן סיכום השינויים:

Autism Spectrum Disorder \ ASD
•זהו שם חדש שמאחד את 4 האבחנות השונות שהופיעו בגרסה הקודמת של ה-DSM-IV-TR תחת:
Pervasive Developmental Disorders )PDD) :
Autistic Disorder
Asperger’s Disorder
Childhood Disintegrative Disorder
Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified
•הפרעה על הספקטרום האוטיסטי ASD זהו שם חדש המשקף את הקונצנזוס המדעי שארבעת האבחנות הנפרדות הקודמות הן למעשה מצב אחד עם רמות שונות של חומרת הסימפטומים בשני תחומים עיקריים:
1. חסר בתקשורת ובאינטראקציה חברתית
2. חזרתיות מוגבלת בהתנהגויות, בתחומי עניין ובפעילויות restricted repetitive behaviors, interests, and activities
בהעדר מרכיב 2 הנ”ל של חזרתיות, האבחנה תהיה Social Communication Disorder SCD.
•המטרה של שינוי זה לפי הצהרת ה-APA: “כדי לסייע לאבחנה יותר מדויקת ועקבית של ילדים עם אוטיזם”.
ובכל זאת, סימפטומים של אוטיזם – במיוחד אלה שהיו קשורים בעבר לאספרגר – עדיין מאובחנים באופן תדיר כהפרעת קשב וריכוז ( ADHD ), הפרעות במצב הרוח, הפרעה אובססיבית כפייתית (OCD) ובעיות קשורות אחרות – המובילים לטיפול לקוי ואתגרים לכל החיים. אם אתה מזהה את עצמך או אדם אהוב בתיאורים הבאים של הפרעה בספקטרום האוטיסטי / תסמונת אספרגר? קבע פגישה עם רופא כדי לדון בבדיקת הערכה לאוטיזם.

משאבים נוספים
אם אתה רוצה ללמוד עוד, ישנם כעת מספר ספרים אינפורמטיביים כתובים להפליא מאת נשים אודות AS או אוטיזם שעוסקים במגוון נושאים:

Hendrickx, S. (2015). נשים ובנות עם הפרעת ספקטרום האוטיזם: הבנת חוויות חיים מגיל הרך ועד לגיל מבוגר. לונדון: ג’סיקה קינגסלי.
כהן, ט (2015). שיעורי שישה מילים על תסמונת אספרגר נשית: 100 שיעורים להבנת ולתמוך בבנות ונשים עם אספרגר (סדרת שיעורי שש המילים). וושינגטון: הוצאת פאצ’לי.
גרנדין, ט (2013). המוח האוטיסטי: עזרה לצורות שונות של אנשים להצליח. ניו יורק: Houghton Mifflin.
סימון, ר. (2012). 22 דברים שאישה עם תסמונת אספרגר רוצה שבן זוגה יידע. לונדון: ג’סיקה קינגסלי.
ווילי, LH (2012). כישורי בטיחות לנשים אספרגר: כיצד להציל חיי אישה טובים לחלוטין. לונדון: ג’סיקה קינגסלי.
סימון, ר. (2010). אספרגירלס: העצמת נשים עם תסמונת אספרגר. לונדון: ג’סיקה קינגסלי.
Attwood, T., Grandin, T., et al. (2006). אספרגר ובנות: מומחים בעלי שם עולמי מצטרפים לאנשים הסובלים מתסמונת אספרגר כדי לפתור בעיות שנערות ונשים מתמודדות איתן מדי יום! טקסס: אופקים עתידיים.
ליבנה, ג ‘(2003, פברואר). מזל טוב! זו תסמונת אספרגר. לונדון: ג’סיקה קינגסלי.
בלקמן, ל ‘(1999). סיפורה של לוסי: אוטיזם והרפתקאות אחרות. הר אוממאני, אוסטרליה: ספר ביד.
גרנדין, ט (1995). חשיבה בתמונות: ועוד דיווחים מחיי. ניו יורק: Bantam Doubleday Dell Publishers Groups, Inc.
גרנדין, ט (1996, אוגוסט). הופעה: תווית אוטיסטית. ניו יורק: Warner Books, Inc.
מילר, ג’יי קיי (עורכת). (2003). נשים מכוכב אחר? חיינו ביקום של אוטיזם. בלומינגטון, IN: AuthorHouse.
Peers, J. (2003). חלומות אספרגוס. לונדון: ג’סיקה קינגסלי
פרינס-יוז, ד. (2004). שירי אומת הגורילות: המסע שלי באוטיזם. ניו יורק: ספרי הרמוניה.
ווילי, LH (1999). מתחזה לנורמלי: לחיות עם תסמונת אספרגר. לונדון: ג’סיקה קינגסלי.
וויליאמס, ד ‘(1992). אף אחד, בשום מקום: האוטוביוגרפיה יוצאת הדופן של אוטיסט. ניו יורק: אבון ספרים
וויליאמס, ד ‘(1994). מישהו, איפשהו: להשתחרר מעולם האוטיזם. ניו יורק: טיימס ספרים.
וויליאמס, ס (2005). השתקפויות של עצמי. קנטווד, מי: מרכז אפור ללמידה והבנה חברתית.
הערות שוליים

Baron-Cohen, S. & Wheelwright, S. (2003) שאלון הידידות: חקירה של מבוגרים עם תסמונת אספרגר או אוטיזם בתפקוד גבוה, והבדלי מין תקינים. כתב העת לאוטיזם והבדלים התפתחותיים, 33: 5, עמ ‘509-517.
זאקס, ז. (2006) חיים ואהבה: אסטרטגיות חיוביות למבוגרים אוטיסטים. קנזס: אוטיזם אספרגר הוצאה לאור ושות ‘
וגנר, ס. (2006) חינוך הסטודנטית עם אספרגר. אצל אספרגר ובנות (עמ ’15-32). טקסס: אופקים עתידיים.
Henault, I. (2005) מיניות ותסמונת אספרגר: הצורך בחינוך חברתי-מיני. ב- KP Stoddart (Ed) ילדים, נוער ומבוגרים עם תסמונת אספרגר (עמ ‘110-121). פילדלפיה: ג’סיקה קינגסלי מוציאים לאור.

המומחים של רימון ב

טיפול באוטיזם ואבחון אוטיזם

עוד מאמרים בנושא

אספרגר בקרב נשים - בשנים האחרונות, קטן היחס בין בנים לבנות באבחון אוטיזם משמעותית. כיצד אספרגר נראה בקרב נשים, נערות וילדות? מומחי מרכז רימון עונים על כל השאלות
עד לאחרונה נאמד היחס המגדרי לאוטיזם כארבעה בנים לכל ילדה. עם זאת, רופאים מקבלים יותר ויותר הפניות להערכות אבחון של נערות ונשים, ומחקר שנערך לאחרונה...
אספרגר וזוגיות - טיפים ועצות לנשים שנמצאות במערכת יחסים עם אדם עם אספרגר או אוטיזם בתפקוד גבוה.
אספרגר (אוטיזם בתפקוד גבוה) ואהבה – עבור רוב הזוגות, למצוא איזון בין הצרכים והציפיות שלהם לבין הצרכים והציפיות של בן הזוג זה אתגר. בזוגיות שבה...
אספרגר וזוגיות - איך זה להתחתן עם אדם עם אספרגר? כל התשובות מאת מומחי מרכז רימון
אספרגר וזוגיות – מבוגרים הסובלים מתסמונת אספרגר מתקשים ברכישת כישורי חברתיים הכרחיים למערכות יחסים בשל המאפיינים המגדירים את התסמונת, התנסויות עם עמיתים במהלך הילדות והציפיות...
אספרגר / אוטיזם בתפקוד גבוה - כיצד מאבחנים? מלאו שאלון לאבחון עצמי של אספרגר ואוטיזם. מרכז רימון - מומחים בהתאמת אנשי מקצוע באבחון וטיפול
יכול להיות שיש לי אוטיזם? איך נראית הפרעה בספקטרום האוטיזם אצל מבוגרים? איך אדע אם אני עם תסמונת אספרגר? ואולי אוטיזם בתפקוד גבוה? נסו את...
אספרגר / תסמונת אספרגר - מה זה אספרגר? מה הסיבות והגורמים? כיצד מאבחנים אספרגר? תשובות לכל השאלות ועוד מאת מומחי מרכז רימון - התאמת מומחים באבחון וטיפול באוטיזם ASD
אספרגר, המכונה בעגה המקצועית, תסמונת אספרגר (אוטיזם בתפקוד גבוה), הינה הפרעת תקשורת אוטיזם (הפרעה על הקשת האוטיסטית). אוטיזם היא הפרעה התפתחותית. אנשים, ילדים ובני נוער...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת