פסיכותרפיה – מה זה בעצם – מדריך מקיף

מחבר/ת:צוות מרכז רימון
התמחות: פסיכותרפיה

במדריך זה תוכלו למצוא מידע מקיף לגבי פסיכותרפיה, יתרונותיה וחסרונותיה וגם - כיצד למצוא פסיכותרפיסטים מומלצים.

I. הקדמה - מה זה פסיכותרפיה ? psychotherapy

הגדרה של פסיכותרפיה 

מה זה פסיכותרפיה? זוהי היא דרך טיפול הכוללת שיחה עם איש מקצוע מקצועי ומיומן, שמטרתה, לסייע בשיפור הבריאות הנפשית והרגשית ולהביא להקלה בסימפטומים הרגשיים, הגופניים, המחשבתיים או ההתנהגותיים ולשיפור בתפקוד בחיי היום היום. 

המושג פסיכותרפיה מוכר גם כטיפול רגשי או טיפול נפשי או טיפול פסיכולוגי. מטרתו של טיפול פסיכותרפי היא לעזור לאנשים (או ילדים) להבין ולנהל את מחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגותם על מנת לשפר את תחושתם באופן כללי ואת תחושת הרווחה הנפשית במיוחד. 

מה ההבדל בין פסיכותרפיה / טיפול פסיכותרפי לבין טיפול פסיכולוגי? - למאמר מקיף בנושא לחצו על הקישור.

מטרת המאמר 

מטרת מאמר זה היא לספק הבנה מקיפה לגבי הושג "פסיכותרפיה". במאמר נענה על שאלות כמו מהי, לרבות ההיסטוריה, סוגיה, הטכניקות והיתרונות שלה. 

חשוב לנו במרכז רימון, שאנשים יקבלו מידע מקצועי ומדויק לגבי טיפול פסיכותרפי, על מנת שיוכלו לקבל החלטות מושכלות לגבי הטיפול הנפשי שלהם או של בני משפחתם.

מחפשים פסיכותרפיסטים מומלצים? הכנסו לקישור הזה

מדריך מקיף למתעניינים בעולם הפסיכותרפיה. סוגים, טכניקות, יתרונות וחסרונות. גלה כיצד פסיכותרפיה יכולה לעזור לך - מצא מטפלים מומלצים
מדריך מקיף למתעניינים בעולם הפסיכותרפיה. סוגים, טכניקות, יתרונות וחסרונות. גלה כיצד פסיכותרפיה יכולה לעזור לך - מצא מטפלים מומלצים - מרכז רימון - מתאימים לך מטפלים מומלצים

II. ההיסטוריה של פסיכותרפיה

א. צורות מוקדמות של פסיכותרפיה 

ניתן לייחס את מקורות הפסיכותרפיה לתרבויות קדומות שבהן תופעות הקשורות לבריאות הנפש נתפסו לעתים קרובות כתופעה רוחנית או על טבעית. צורות מוקדמות של פסיכותרפיה כללו פרקטיקות כמו גירוש שדים, רופאי אליל ושמאניזם.

ב.התפתחות הפסיכותרפיה המודרנית 

במהלך המאה ה-19 החל תחום הפסיכולוגיה להתפתח כדיסציפלינה מדעית. התפתחות זו הובילה להופעתם של צורות מודרניות של פסיכותרפיה, כמו פסיכואנליזה וביהביוריזם (פסיכולוגיה התנהגותית). דמויות מפתח בהתפתחות המודרנית כוללות את זיגמונד פרויד, קארל יונג וב.פ. סקינר ועוד.

ג.דמויות מפתח בהיסטוריה של הפסיכותרפיה 

דמויות רבות השפיעו ותרמו להתפתחות תחום הפסיכותרפיה לאורך ההיסטוריה. בנוסף לזיגמונד פרויד, קרל יונג ו-ב.פ. סקינר שהוזכרו לעיל, הדמויות הבולטות כוללות את אברהם מאסלו, קארל רוג'רס ואלברט אליס. אנשים אלה פיתחו גישות וטכניקות שונות לטיפול, הנמצאות בשימוש נרחב גם כיום.

איך טיפול פסיכותרפיה משפיע על המח?

III. סוגים שונים של פסיכותרפיה

א. טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT

טיפול CBT הוא סוג של פסיכותרפיה המתמקד בקשר שבין מחשבות, רגשות והתנהגויות. מטרתו של טפול CBT היא לעזור למטופל (ילד או מבוגר) לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגות לא יעילים, ההמשמרים את הבעיה, על מנת לשפר את בריאותם הנפשית ואת רווחתם באופן כללי. טיפול CBT משמש לעתים קרובות ונחשב טיפול יעיל לטיפול במצבים כגון דיכאון, חרדה והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD).

ב. טיפול פסיכואנליטי 

טיפול פסיכואנליטי, הנקרא גם פסיכותרפיה פסיכודינמית, מבוסס על רעיונותיו של זיגמונד פרויד ומתמקד בחלקי הנפש הלא מודעים. מטרת המטפל היא לעזור למטופל להבין ולעבד קונפליקטים ורגשות בלתי פתורים. על פי תפיסה זו הם המקור של הסימפטום וגורמים לבעיות הנפשיות, מהן סובל המטופל. טיפול פסיכואנליטי משמש לעתים קרובות לטיפול במצבים כגון דיכאון, חרדה והפרעות אישיות.

ג. טיפול הומניסטי

טיפול הומניסטי מבוסס על הרעיון המרכזי כי לאנשים יש את היכולת לצמוח ולהביא לשינוי. גישה זו מדגישה את החשיבות של מודעות עצמית וצמיחה אישית. טיפול הומניסטי משמש לעתים קרובות לטיפול במצבים כמו דיכאון, חרדה ובעיות במערכות יחסים.

בהמשך המאמר נפרט לגבי טכניקות נפוצות בטיפול, יתרונות, חסרונות וכיצד לבחור פסיכותרפיסטים מומלצים.

מדריך מקיף למתעניינים בפסיכותרפיה. סוגים, טכניקות, יתרונות וחסרונות. גלה כיצד פסיכותרפיה יכולה לעזור לך - מצא מטפלים מומלצים
מצא מטפלים מומלצים - מרכז רימון - מתאימים לך מטפלים מומלצים

IV. טכניקות המשמשות בפסיכותרפיה

א. טיפול בשיחות / טיפול בשיחה

"טיפול בשיחה" / טיפול וורבלי - הוא הצורה הנפוצה ביותר של פסיכותרפיה והיא כוללת שיחה עם מטפל (פסיכותרפיסט) על המחשבות, הרגשות והתנהגויות של המטופל. תפקיד המטפל הוא להקשיב, לשאול שאלות ולספק משוב או לעורר במטופל עצמו שאלות וסקרנות לגבי עצמו ואופן התנהלותו במערכות חסים בעיקר, על מנת לעזור לו להבין ולפתור את הבעיות שלו.

ב. טיפול התנהגותי

טיפול התנהגותי מבוסס על הרעיון שאנשים לומדים התנהגויות חדשות באמצעות חיזוק וענישה. המטפל עשוי להשתמש בטכניקות כגון דה-סנסיטיזציה (הקהייה רגשית), טיפול בחשיפה והתניה אופרנטית (למידה אופרנטית), בכדי לעזור למטופל להתגבר על פוביות, חרדות, הרגלים ובעיות אחרות.

ג. מיינדפולנס ומדיטציה

מיינדפולנס ("קשיבות") ומדיטציה הן טכניקות המתמקדות באימון היכולת להיות נוכח ברגע ("כאן ועכשיו") ללא שיפוטיות. ניתן להשתמש בטכניקות אלו בשילוב עם פסיכותרפיה / טיפול בשיחות, בכדי לעזור למטופל לפתח אסטרטגיות התמודדות טובות יותר ולהפחית מתח.

ד טיפול באמנות

טיפול באמנות (טיפול בהבעה ויצירה) הוא סוג של פסיכותרפיה המשתמשת ביצירת אמנות כאמצעי לביטוי עצמי וגילוי עצמי. המטפל עשוי להשתמש בציור, רישום, פיסול או צורות אחרות של אמנות כדי לעזור למטופל להבין ולפתור את הבעיות שלו.

ה. טיפול בהיפנוזה

טיפול בהיפנוזה הוא סוג של פסיכותרפיה המשתמשת בהיפנוזה כדי לעזור למטופלים להתגבר על בעיות כמו פוביות, חרדה והתמכרות. המטפל מנחה את המטופל ועוזר לו להכנס למצב של רגיעה עמוקה ומנחה אותו באמצעות הצעות והזמנות המנוסחות באופן חיובי, כדי לעזור לו לשנות את מחשבותיו והתנהגויותיו.

ו. טיפול במשחק

פסיכותרפיה עם ילדים, הנקראת גם טיפול רגשי לילדים, נעשית על פי אותם עקרונות כמו פסיכותרפיה עם מבוגרים. ההבדל המרכזי הוא השימוש במשחק כאמצע תקשורת מרכזי בין המטפל לילד וכן כי הילד לרוב אינו בוחר בעצמו לבוא לטיפול. טיפול במשחק, מצריך מיומנויות ייחודיות.

פסיכותרפיה עם ילדים - טיפול במשחק - טיפול רגשי בילדים
פסיכותרפיה עם ילדים - טיפול במשחק - טיפול רגשי בילדים

V. תפקיד המטפל בפסיכותרפיה

כישורים והכשרה

פסיכותרפיסט, צריך להיות בעל תואר שני ומעלה בתחום בריאות הנפש, כגון פסיכולוגיה או עבודה סוציאלית. בנוסף, על המטפל, להיות מורשה (בעל רישיון) או מאושר על ידי ועדות או משרדי המדינה הרלוונטים למקצועו הבסיסי של המטפל.

שיקולים אתיים

לפסיכותרפסים ישנה אחריות ומחויבות אתית לשמור על סודיות ולספק סביבה בטוחה למטופליהם. כמו כן, על הפסיכותרפיט, לציית להנחיות ולנהלים שנקבעו על ידי ארגונים מקצועיים וחוקי או נהלי המדינה.

בניית קשר טיפולי

הקשר בין המטפל למטופל הוא היבט חשוב בפסיכותרפיה, אולי החשוב ביותר. הפסיכותרפיסט אמור ליצור מרחב טיפול בטוח ולא שיפוטי על מנת לאפשר מטופל לדבר על בעיותיו בפתיחות.

VI. יתרונות של פסיכותרפיה

א. שיפור בריאות הנפש

פסיכותרפיה יכולה לעזור לאנשים ולילדים בשיפור בריאותם הנפשית ותחושת הרווחה הכללית והתפקוד ההיום יומי, על ידי הפחתת הסימפטומים הפסיכולוגים והגברת המודעות העצמית של המטופל.

ב. ניהול סימפטומים במצבים מתמשכים

במצבים בהם הבעיה הפסיכולוגית / רגשית / ההתנהגותית מתמשכת לאורך תקופה ארוכה, ישנו צורך בניהול המצב, על מנת שהפגיעה כתוצאה מהבעיה תהיה מינימלית, פסיכותרפיה יכולה לעזור לאנשים לנהל תסמינים של קשיים נפשיים כגון דיכאון, חרדה ו-PTSD.

ג. שיפור מערכות יחסים ותקשורת

טיפול פסיכותרפי, יכול לעזור לאנשים לשפר את מערכות היחסים ואת כישורי התקשורת הבין אישית שלהם ובכך לתרום למטופלים בעלי קשיים חברתיים, הפוגעים באיכות חייהם.

ד. קידום צמיחה אישית ומודעות עצמית

פסיכותרפיה יכולה לעזור לאנשים ולילדים להבין את עצמם טוב יותר ולבצע שינויים חיוביים בחייהם.

VII. המגבלות של פסיכותרפיה

א. מגבלות כספיות

העלות של פסיכותרפיה יכולה להוות חסם עבור אנשים מסוימים. ייתכן שהביטוח או קופות החולים לא יכסו את מלוא העלות של הטיפול, ולחלק מהאנשים אין ביטוח בריאות פרטי כלל.

ב. זמינות מוגבלת של מטפלים

ייתכן שלא יהיו מספיק מטפלים זמינים באזורים מסוימים, מה שמקשה על גישה לטיפול. בישראל המצב הוא כזה שבאזור מרכז הארץ ובעיקר בגוש דן, ישנה זמינות גבוהה מאד של מטפלים, בעוד בפריפריה, קשה יותר למצוא מטפל מתאים בקרבת אזור המגורים.

ג. פסיכותרפיה לא מתאימה לכולם 

ייתכן שפסיכותרפיה לא תתאים לכל האנשים או הילדים, וחלקם עשויים להעדיף צורות טיפול חלופיות.

ד. מחקר מוגבל על סוגים מסוימים של פסיכותרפיה

כיום, עדיין קיים מחקר מוגבל על סוגים מסוימים של פסיכותרפיה, עובדה שמקשה על קביעת היעילות עבור מטופלים שונים, בגילאים שונים ובמצבים שונים.

VIII. סיכום - מהי פסיכותרפיה

א. סקירה

מאמר זה סיפק סקירה רחבה לגבי פסיכותרפיה ויכול להוות מדריך מקיף לעולם הפסיכותרפיה. כללנו במאמר תשובות וסקירה כולל ההיסטוריה, סוגיה, הטכניקות והיתרונות של פסייכותרפיה.

ב. פנייה לעזרה מקצועית

אנשים הסובלים מבעיות פסיכולוגיות ובין אישיות שונות, יכולים להתרם מאד מטיפול פסיכותרפי. לעיתים הסטיגמה לגבי פניה לעזרה מקצועית בתחומיי הריאות הנפש היא חסם נוסף. 

כיצד למצוא פסיכותרפיסטים מומלצים?

אנחנו במרכז רימון, מבינים את הקושי בבחירת מטפלת רגשית / פסיכותרפיסט/ית וזו הסיבה שבגללה הקמנו מלכתחילה את מרכז רימון.
לנו במרכז רימון - ישנה מטרה אחת ברורה - לעזור לכם למצוא את הפסיכותרפיסטים המתאימים והמומלצים ביותר עבורכם ועבור הקרובים שלכם.
התמחינו בהתאמת פסיכולוגיות ופסיכותרפיסטים מאז שנת 2013.
אנו עובדים עם מגוון רחב של מטפלות רגשיות, פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מומלצים בכל הארץ, המומחים בטיפול במגוון קשיים וסוגי טיפול.
חשוב לנו שבנבחרת המטפלים שלנו יהיו אך ורק מטפלים ומטפלות בעלות הכשרה אקדמית, ניסיון בטיפול פסיכותרפי, התמחויות והמלצות רלוונטיות.
אנו עושים תהליך מיון קפדני בבחירת המטפלות עמן אנו עובדים ולכן יש לנו אחוזי הצלחה מאד גבוהים בהתאמת מטפלות רגשיות, פסיכותרפיסטים ופסיכולוגיות לטיפול פסיכותרפי.

המומחים של רימון ב

פסיכותרפיה

עוד מאמרים בנושא

מרכז רימון מומחים בטיפול
מחפשים טיפול פסיכולוגי לעצמכם אבל מתקשים להבין מה ההבדל בין טיפול פסיכולוגי לבין פסיכותרפיה? האם זה אותו הדבר? האם מדובר בדברים שונים? כל התשובות במאמר...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת