הכנה רגשית ללידה – הכנה נפשית וקוגניטיבית של אמהות ואבות לפני לידה או לידה ראשונה

מחבר/ת:בחיק האם - מרכז טיפול ותמיכה רגשית ליולדת לתינוק ולמשפחה
התמחות: הריון ולידה

הכנה נפשית ללידה

הכנה רגשית / נפשית ללידה או להריון ראשון.
אם יש לכם שני קווים חדשים על המקלון שבודק הריון, אז מגיע לכם “מזל טוב”. יצאתם לדרך חדשה, אתם מצפים לתינוק/ת חדש/ה. השלב הזה שבו אתם נמצאים, מלווה בהרבה רגשות ומחשבות שחלקם חיוביות וחלקן שליליות ולפעמים הן בשליטה ולפעמים הן מציפות אתכם/ן.

את ובן/ת זוגך/תך נמצאים מעכשיו, ללא ספק, “ברכבת הרים” רגשית / נפשית ופיזית של אתגרים, שקוראים להם “בריאת חיים חדשים”. במאמר הזה נכין אתכם/ן להולדת התינוק החדש. נכין את האם, האב וגם את הילדים ונדבר גם על מצבים בהם משהו משתבש בדרך ולא הכל הולך כפי שצפיתם שיקרה.

מה במאמר?

הכנה רגשית ללידה
הכנה נפשית לאמא
הכנה רגשית לאבא
איך להכין את האחים
ואם משהו משתבש?

ההכנה נפשית ללידה - הכנה רגשית וקוגניטיבית של אמהות ואבות לפני לידה או לידה ראשונה
ההכנה נפשית ללידה – הכנה רגשית וקוגניטיבית של אמהות ואבות לפני לידה או לידה ראשונה

הכנות לפני לידה

הכנה נפשית לאם לקראת הלידה – הכנה קוגניטיבית

אימון מחשבתי” – שימי לב למחשבות אוטומטיות אשר מציפות אותך. הביני שהן נולדו בוודאי, הרבה לפני ההריון עצמו, כשנחשפת אולי לתפיסות או לכשלים אשר קרו לנשים בהריון או אפילו בהריונות הקודמים שלך עצמך.
תניחי למחשבות השליליות להמשיך לדרכן, אל תילחמי בהן. במקומן תאפשרי כניסה למשפטי חיוב כמו: “אני מסוגלת לעשות את זה”, “יש לי את כל האפשרויות להצליח ושמה שתלוי בי יהיה טוב”.

השלימי עם מה שאת יכולה / לא יכולה לעשות – הביני שיש דברים שלא יהיו בשליטה שלך, אבל יש דברים שאת כן יכולה לדאוג להם. השקיעי אנרגיה במה שאת כן יכולה לעשות. דברי עם התינוק/ת שלך, עם עצמך, למי שמאמינה – התפללי, נסי להרגיע את הנשימות שלך ובמקביל את קצב דפיקות הלב. בהתחלה תתאמני בזה בזמן רגיעה ואח”כ תהי מוכנה גם בשלבים לחוצים יותר.

דוגמא לתרגיל הרפיה באמצעות נשימה סרעפתית לנשים

תכנני – רגע הכניסה להריון הוא כמו קפיצה ענקית אל הלא נודע. אף אחת לא יכולה לחזות מראש ובוודאות מה מצפה לה ההמשך אבל חשוב שהקפיצה הזאת לא תהיה קפיצת באנג’י עבורך או עבור משפחתך, אלא, שיהיה לך חבל אליו תוכלי לקשור את עצמך במצבים של חרדה ואי וודאות.
תכנני את מה שאת יכולה לדאוג לו. דברים שיכולים להיות בשליטתך, כמו למשל, מי היית רוצה שיהיה איתך בין הצירים. חשבי איך את מגיבה בשעה של קושי. אם את אדם שנוהג להתמודד לבד, הכיני את המלווה שלך להניח לך ולבדוק איתך מידי פעם מה את מרגישה. אם לשתף בתחושות יכול לעזור לך, “דברי את הכאב החוצה”. תדאגי שמי שנמצא איתך יהיה אדם, שאת מסוגלת “לשחרר” לידו ולא להיות בשליטה וזה לא תמיד חייב להיות בן/ת הזוג שלך.

בחרי ללדת בבי”ח לצד אנשים שאת נותנת בהם אמון – ישנם רגעים במהלך הלידה שתצטרכי לוותר בהם על שליטה. בדקי היטב באיזה בי”ח את בוחרת ללדת, כדי שאם משהו ישתבש, תוכלי לסמוך על הצוות הרפואי שהוא עושה את העבודה שלו בצורה הכי טובה.

דמייני את הרגע שאחרי – טיבה של נבואה להגשים את עצמה. דמייני את עצמך ואת בן/בת זוגך, מצרפים תינוק חדש למשפחה ואיך יהיה הרגע שבו תביאו אותו הביתה.

השתדלי למפות ולהבין מהם הפחדים שלך ולא להגיב לפיהם – לפעמים אנחנו מגיעות ללידה עם שק של פחדים, שהם לא בהכרח קשורים לסיפור הלידה העכשווית שלנו. אנחנו יכולות להיות מושפעות מסיפורי לידה של יולדות אחרות או סיפורי לידה של תינוקות קודמים, שלנו עצמנו. כאשר תצליחי לנטרל רגשות, שאינם קשורים למציאות העכשווית לא תהיי מנוהלת על ידי החרדה שלך אלא מתוך קבלה ושליטה במציאות, שמתרחשת עכשיו.

חושבת שאת סובלת מהתקפי חרדה?
התקשרי להתייעץ עם מומחה
נוכל לעזור לך להבין כיצד להתמודד עם זה


הכנה לאב לקראת הלידה – “הכנה קוגנטיבית”

בדיוק כמו אצל הנשים, חשוב שגם הגבר יכין את עצמו לקראת הלידה:

“אימון מחשבתי”– זה הזמן להתבונן במחשבות השליליות אשר מציפות אותך הקשורות ללידה של התינוק/ת החדש/ה. הרבה שאלות של “מה אם” אשר מנבאות שחורות או חוששות מפני מצבים שמשהו ישתבש.  לפעמים המחשבות השליליות קשורות לתפיסות שגויות שרכשת בעבר בנוגע להורות, להריון, לתפקידים מגדריים של גברים ונשים ועוד’. גברים רבים מרגישים בטעות, שבגלל שהתינוק יוצא מהרחם של האישה, התפקיד שלהם מתחיל רק אחרי שהלידה תתרחש בפועל. שמענו לא מעט גברים שאומרים: “מה כבר אני יכול לעשות בשלב הזה?” או “אני מיותר עכשיו וכדאי שאני אזוז הצידה”. חשוב מאוד שתבין שהתינוק נולד עוד במחשבה של בני הזוג לפני שהתינוק נוצר. יש לך חלק מאוד חשוב בהוויתו והוא זקוק לך להיות נוכח ומשמעותי בכל השלבים החל מההיריון והלידה וכלה בליווי שלו לאורך שלבי התפתחותו. הזמן לעצמך משפטי חיוב כמו: “אני חשוב / נדרש”, “יש לי תפקיד משמעותי בהתפתחות של התינוק הזה”.

“תכנן” – שוחח עם זוגתך ובדוק איתה מה היא מצפה ממך לעשות לפני הלידה, בשלב הצירים ובמהלכם. מצא את המקומות בהם אתה יכול להיות משמעותי עבורה, להקל עליה את כאבה. לפעמים גברים כואבים לא מעט ביחד עם היולדת בכאבים רגשיים של הזדהות או פחד, שכדאי להיות מוכנים אליהם ולא להתעלם מהם. מצא מה יוכל לעזור לך להרגיש טוב יותר אם תרגיש ברגשות אלו.

תכנון כלכלי – בנוסף, אחד הדברים שנמצאו שהכי מפחידים גברים לפני ואחרי לידה הוא הנושא הכלכלי והמחשבה איך הם יוכלו לפרנס את המשפחה המתרחבת ואת הצרכים המתגברים שלה. חשוב מאוד שתתכונן לשינוי באיזון בין העבודה לחיים עם בת הזוג שלך והתינוק החדש. חסוך כסף לתקופה הראשונה ושתף את המעסיק שלך בתוכניות שלך בנוגע לחופשה שאתה מתכנן אחרי הלידה.

מפה את הפחד / החרדה שלך – שים לב לתחושות ולרגשות שממלאות אותך כשאתה חושב על ההיריון והלידה של התינוק/ת שלך.  מה מרגש אותך? ממה אתה חושש? איך היית מדמיין את השלב הזה ומה הוא מעורר בך. לפעמים תפיסות ורגשות שאיתם אנחנו מגיעים לסיטואציות בחיים קובעות ומנהלות את המציאות העכשווית שאתם נמצאים בה וכדאי שלתינוק/ת שלך תהיה נקודת פתיחה חדשה וקלה יותר עם הורים מודעים לעצמם ולא משליכים עליהם תחושות ורגשות שאינם קושרים אליהם.

איך מכינים את הילדים הגדולים לאח חדש?


הצטרפות אח חדש למשפחה מביא איתו שמחה גדולה למשפחה אך גם אתגרים גדולים. השינוי בתא המשפחתי צפוי להפר את האיזון שנוצר וחשוב להכין את האחים הבוגרים לעתיד לקרות. לכל קבוצת גיל תהיה הבנה שונה בנוגע למה זה אומר שהולך להיות אח או אחות חדשים. בכל קבוצת גיל זה יהיה אחרת.

הכנת אחים גדולים ללידה - איך להכין את האחים ללידה הצפויה?
הכנת אחים גדולים ללידה – איך להכין את האחים ללידה הצפויה?

גיל שנה עד שנתיים

לילדים בגיל הזה אין יכולת לחשיבה מופשטת. הם לא יכולים להבין מה זה אומר “אמא בהריון”. הריון גם נמשך 9 חודשים שהם זמן המתנה ארוך בשביל ילד. עדיין, ילדים חשים בהתרגשות של ההורים שלהם, בחששות, בתכונה חדשה שיש בבית לקראת כניסת התינוק החדש וחשוב לא להסתיר מהפעוט את מה שמתרחש. השתמשו במילים שהפעוט יכול להבין כמו “התרגשות” למשל. ככל שההריון יתקדם ויהיה בטוח, הראו להם בספרים תינוקות שרק נולדו כדי שיהיה להם תמונה ויזואלית מול העיניים איך נראה “הדבר הזה” שכולם מדברים עליו. ילדים בגילאים האלו לא ממש מבינים הסברים מורכבים, אבל הם חשופים מאוד לתקשורת רגשית ולמה שמתרחש בין המבוגרים שבבית וחשוב שהיא תהיה ככל שניתן מאפשרת ומקבלת את כל מנעד הרגשות של כל אחד מהמשפחה.

גיל שנתיים עד ארבע

הילד שלכם עדיין מאוד תלוי בכם ואפשר שהוא חרד לקראת כניסת שותף חדש לתשומת הלב של ההורים שלו. הקשיבו בעניין לתגובות שלו ולשאלות שיש לו וענו עליהם לפי ההקשר שהם נשאלות. שתפו אותו בהכנות לקראת התינוק, תנו לו את התחושה שהוא שותף למה שהולך לקרות ותנו לו תפקידים חדשים של אח גדול.  הראו לו את הבטן הגדלה והמתפתחת והשתדלו לשמור על שיגרה כמה שיותר בטוחה עבורו בלי הרבה שינויים.  תקבלו ריגרסיות בהבנה כמו למשל הרטבה, בכי, התקפי זעם. הבינו שהם באים מתוך העולם הרגשי של הילד ובאים לסמן לכם שקשה לו. תמכו בו, היו אמפטיים לרגשות שלו ועזרו לו לעבור את התקופה הזאת איתו ביחד. ישנם הורים שמרגישים אשמה בגלל שהשינוי הצפוי שעמד להתרחש במשפחה. שמענו לא מעט את המשפטים: “מה עשיתי לו?”, “אין לו מושג מה הולך לעבור עליו עוד מעט”. זכרו שאח חדש זה לא בהכרח אסון לאחיו הגדולים יותר ואל תשליכו עליו את רגשותיכם שאולי זוכרים חוויות לא פשוטות מאחים קטנים אשר נולדו.

ואם משהו משתבש לקראת הלידה?

תנודות במצבי הרוח במהלך המסע הזה ובשלב הזה שבו אתם נמצאים, אופייניות ונורמטיביות מאוד. המח שלכן מוצף בהורמונים והגוף שלכם דרוך ו/או מתפקד עכשיו בשניים גם עבור תינוק. אתם יכולים להרגיש לפעמים, שהמסע הזה הופך להיות מבלבל, לא צפוי ולא תמיד קל עבורכם.
נשים וגברים רבים נמנעים מלפנות לקבל עזרה כשהן נמצאים בהריון כי הם חושבים “שזה יעבור” ולפעמים תשעת חודשי ההריון עוברים כל כך מהר שהם לא מספיקים בכלל לחשוב על האפשרות שיהיה טוב יותר. לפעמים גם הסטיגמה החברתית בדבר פניה לטיפול פסיכולוגי וקבלת עזרה רגשית חזקה יותר מהצורך לקבלת עזרה. חשוב שתזכרו שבעיות וקשיים שמתעלמים מהם לא עוברים מעצמם.

  •  קראו על תופעות פסיכולוגיות שמתרחשות לפני הלידה:
  • וכמובן על תופעות שעלולות להחמיר עם הריון ולידה:

אל תהססו לבקש סיוע.

במרכז רימון, ישנם מטפלים שונים מתחום בריאות הנפש, אשר למדו את תחום ההורות לפני הלידה ואת תחום ההתפתחות של תינוקות והם מיומנים לסייע ולעזור לנשים וגברים שסובלים ומתקשים בכל אחת מהסיבות שתיארנו קודם לכן ולמשפחותיהן.

במרכז מטפלים:

  •  פסיכולוגים קליניים  חינוכיים והתפתחותיים,
  •  עובדים סוציאליים קלינים,
  •  פסיכותרפיסטים, מומחים בטיפול פסיכותרפי
  • מטפלים באומנויות.
  • כולם מחזיקים בתואר אקדמי מוכר בתחום הטיפול במשפחה שלאחר הלידה.
  • המטפלים מגיעים מטווח גדול של איזורים ברחבי הארץ.

“מרכז רימון” מחזיק בתו איכות אשר מבטיח למטופלים כי המטפל או הפסיכולוג הינם בעלי הכשרה פורמאלית ממוסד אקדמי מוכר, בעלי ניסיון בתחומם ובעלי המלצות.

בהצלחה בדרך החדשה
צוות מרכז רימון

חשוב שלא תשארו לבד
עזרה מאת מומחים יכולה להקל עליך את ההתמודדות
ולעשות הכנה רגשית ללידה הקרבה


טיפול פסיכולוגי בבעיות רגשיות הקשורות להריון ולידה במרכז רימון

אנחנו מבינים את הקושי בבחירת מטפלת רגשית / פסיכולוג והטיפול המתאים וזו הסיבה שבגללה הקמנו מלכתחילה את מרכז רימון.
לנו במרכז רימון ישנה מטרה אחת ברורה – לעזור לכם למצוא את הפסיכותרפיסטים והפסיכולוגים המתאימים ביותר עבורכם והקרובים ביותר אליכם.
התמחינו בהתאמת פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים מאז שנת 2013.
אנו עובדים עם מגוון של מטפלים רגשיים, פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מומלצים בכל הארץ, המומחיות בטיפול במגוון קשיים וסוגי טיפול.
חשוב לנו שבצוות שלנו יהיו אך ורק מטפלים ומטפלות בעלות הכשרה אקדמית, ניסיון, התמחויות והמלצות רלוונטיות.
בחירת המטפלים נעשית תוך תהליך מיון קפדני בבחירת המטפלים והמטפלות עמן אנו עובדים ולכן יש לנו אחוזי הצלחה מאד גבוהים בהתאמת מטפלים רגשיים, פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים.התקשרו עכשיו להתיעצות עם מומחה ללא כל התחייבות בנוגע לטיפולי פסיכותרפיה מתאימים.

סרטונים בנושא דיכאון אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, חרדות בהרייון ולאחר לידה ועוד מתוך פלייליסט של “בחיק האם”

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

איך מתמודדים פסיכולוגית עם הפלה
ב”חיק האם” מתרחבת – דרושים פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים
דיכאון אחרי לידה גברים
דיכאון אחרי לידה למי פונים – מי יכול לטפל בדיכאון אחרי לידה?
דיכאון אחרי לידה שאלון / אבחון עצמי
דיכאון לפני לידה / דכאון טרום לידתי
דכאון אחרי לידה – כל מה שחשוב לדעת
השפעת דיכאון אחרי לידה על התינוק
התמודדות נפשית עם טיפולי פוריות
התקפי חרדה בהריון / פאניקה
חרדות אחרי לידה
חרדות בהריון – אבחון וטיפול
חרדות במהלך ההריון – איך מזהים?
טוקופוביה Tokophobia – פחד מהריון
טיפול בדיכאון אחרי לידה גברים
טיפול בדיכאון לאחר לידה – מה אפשר לעשות?
לידה שקטה
לידה שקטה – השלכות רגשיות של לידת עובר מת
למה כדאי לפנות “לבחיק האם” לטיפול בקשיים רגשיים לאחר לידה?
מה זה לידה שקטה? שאלות ותשובות
פרויקטים ייחודיים בתחום טיפול וסיוע לנשים ומשפחות לאחר לידה
קבוצת תמיכה דיכאון אחרי לידה
הכנה רגשית ללידה – הכנה נפשית לאמהות ואבות לפני הריון או לפני לידה
דיכאון אחרי לידה אחרי שנה / דיכאון מאוחר לאחר לידה
דיכאון אחרי לידה תסמינים / סימנים לדיכאון אחרי לידה

המומחים של רימון ב

טיפול וליווי משפחות לפני ולאחר לידה

עוד מאמרים בנושא

דיכאון אחרי לידה תסמינים / סימנים לדיכאון אחרי לידה - מפת דרכים לזיהוי ואבחון עצמי דיכאון אחרי לידה
סימנים לדיכאון אחרי לידה נשים וגברים הסובלים מדיכאון אחרי לידה, לעיתים קרובות מגלים תסמינים של דיכאון אחרי לידה, אך אינם מאובחנים ואינם מקבלים טיפול מתאים....
דיכאון אחרי לידה אחרי שנה / דיכאון מאוחר לאחר לידה "PPD ארוך טווח"
דיכאון אחרי לידה אחרי שנה / דיכאון מאוחר לאחר לידה “כל הזמן אמרתי: הילד יגדל וזה יעבור לי, אבל זה לא עובר”…  “חיכיתי מלא זמן...
דיכאון לפני לידה - תסמינים, סיכונים, טיפול - מאת מומחיות בחיק האם
בסרטים ההוליוודיים יצירי התרבות המערבית, לא תראו נשים בדיכאון לפני לידה. סרטים אלה מלאים בתמונות של נשים ורודות לחיים, קורנות מאושר, שמלטפות באהבה את הבטן...
מסתבר שתינוקות מרגישים הרבה יותר ממה שדמיינו. מהן השפעות דיכאון אחרי לידה על התינוק - מומחיות בחיק האם מסבירות את ההשפעות הרגשיות וההתפתחותיות
השפעת דיכאון אחרי לידה על התינוק – במשך שנים אנשים חשבו שתינוקות לא ממש מרגישים או קולטים מה קורה סביבם. “הם עדיין קטנים, מה הם...
טיפול בדיכאון אחרי לידה אצל גברים - בחיק האם
למרות שבשנים האחרונות המודעות בדבר “דיכאון אחרי לידה” עלתה, עדיין אנחנו עדים לדה-לגיטימציה חברתית, כלפי גברים להיות במגע עם הרגשות שלהם ולבטא תחושות קשות ביחס...
למה נשים בדיכאון אחרי לידה לא פונות לעזרה ואיך "בחיק האם" מרכז לליווי וטיפול בנשים ומשפחותיהן לאחר לידה יכול לסייע
נשים רבות מגיעות לשלב הזה שבו הן שואלות את עצמן מה לעשות עם ה”דיכאון לאחר לידה” שהן אבחנו אצלן, או עם המצב הנפשי הלא מאובחן...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת