OCD מה זה ? אבחון וטיפול ב – OCD (או סי די)

OCD (או סי די) מה זה?

מה זה OCD (או סי די), כיצד מאבחנים או סי די, מהם הסימפטומים של אוסידי והאם ישנו טיפול פסיכולוגי מומלץ ב
על כל השאלות האלה ועוד מומחי מרכז רימון יענו במאמר הבא.

או סי די (הפרעה אובססיבית קומפוליסיבית)

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית או בקיצור או סי די, מוגדרת כמצב כרוני בו לאדם יש מחשבות ודפוסי התנהגות כפייתית חוזרים ובלתי נשלטים, שהוא מרגיש דחף לחזור עליהם שוב ושוב. המחשבות הטורדניות הן האובססיות וההתנהגויות הכפייתיות נקראות קומפולסיות. אוסידי היא הפרעה שפוגעת באנשים וילדים רבים, אך החדשות המעודדות הן שישנם כיום טיפולים יעילים מאד ל OCD. בעברית נקראת הפרעה טורדנית כפייתית. טיפול ב – אוסידי יכול להתבצע בדרכים שונות על ידי מומחים ומטפלים מוסמכים בלבד.

סימנים ותסמינים של אוסידי (הפרעה טורדנית כפייתית)

אצל אנשים הסובלים מאו סי די (אוסידי) יופיעו תסמינים אובססיבים, הן האובססיות (מחשבות אובססיביות) ותסמינים קומפולסיבים (כפייתיים), התנהגות כפייתית או מחשבות כפייתיות אך לרוב יופיעו שניהם יחד.
הסימפטומים האובססיבים קומפולסיבים עלולים להשפיע על כל תחומי החיים, בעבודה, לימודים ויחסים חברתיים ועלולים לגרום לסבל ומצוקה ניכרים.

מה זה OCD (או סי די) - אבחון וטיפול ב OCD מרכז רימון - מומחים בטיפול ב - OCD
OCD מה זה ? (או סי די) – אבחון וטיפול ב OCD מרכז רימון – מומחים בטיפול ב – OCD

דוגמאות למחשבות אובססיביות נפוצות ב או סי די

מגוון המחשבות הטורדניות בהפרעה אובססיבית כפייתית, רב ומגוון מאד. למרות זאת, חוקרים מצאו כי ישנן קבוצות מחשבות אופייניות ב או סי די, לדוגמא:
פחד קיצוני מחיידקים וזיהומים.
מחשבות אסורות הנחשבות טאבו בנוגע למין, דת או פגיעה באחרים.
מחשבות אגרסיביות ותוקפניות של האדם כלפי אחרים או כלפי עצמו.
צורך עז לסדר דברים בצורה סימטרית או לפי דפוס מסוים.
קומפולסיות הן דפוסי התנהגות כפייתית חוזרת או מחשבות כפייתיות, שהאדם הסובל מ OCD מרגיש דחף לבצע אותן או לחשוב אותן, כתגובה למחשבות האובססיביות ובמטרה להקל במצוקה שהאובססיות גורמות.

דוגמאות נפוצות להתנהגות כפייתית ב אוסידי

ההתנהגויות הכפייתיות ב או סי די מגוונות מאד מבחינת תוכן ומבחחינת עוצמה ותדירות השימוש בהן.
עם זאת זיהו מספר התנהגויות כפייתיות בולטות וחוזרות במקרים רבים של או סי די, לדוגמא:
שמירה מוגזמת על ניקיון ורחיצות ידיים חוזרות.
שמירה על סדר וארגון של חפצים בצורה ספציפית ומדויקת.
בדיקות חוזרות ונשנות של דברים, לדוגמה אם הדלת נעולה, אם התנור כבוי וכו.
מחשבות כפייתיות כמו חזרה על מחשבות מסוימות או צורך לומר בעפ’ או בלב מילים מסוימות ועוד.

חשוב לציין שלא כל הרגל או טקס מהווה התנהגות קומפולסיבית. מרבית האנשים בודקים את עצמם ומקפידים על סדר מסוים בחפציהם, אך ישנם כמה דברים המבדילים אדם עם אוסידי:
חוסר יכולת לשלוט במחשבות והמעשים הללו גם כאשר הם מזוהים כמוגזמים.
השקעה של לפחות שעה ביום במחשבות הטורדניות או בהתנהגויות הכפייתיות (טקסים).
ביצוע הטקסים או חזרה על המחשבות הכפייתיות אינו גורם נחת או מביא לתחושה נעימה, אך האדם יכול להרגיש הקלה זמנית מהחרדה או המצוקה הנגרמת עקב המחשבות האובססיביות.
בעיות משמעותיות בתפקוד היומיומי עקב התסמינים השונים.
לחלק מהאנשים המתמודדים עם OCD יש גם טיקים – תנועה פתאומית ולא רצונית, למשל מצמוץ חוזר, כיווץ כתפיים, תנועות ראש, כחכוך, משיכות אף וכו.
התסמינים ועוצמתם יכולים להשתנות לאורך זמן.
אנשים עם או סי די יכולים לנסות לעזור לעצמם על ידי המנעות ממצבים המעוררים את המחשבות האובססיביות, או על ידי שימוש בסמים ואלכוהול להרגעה. למרות שמרבית המבוגרים המתמודדים עם אוסידי מזהים שמעשיהם אינם הגיוניים, חלקם כמו גם ילדים עם OCD, אינם בהכרח מבינים שההתנהגות שלהם אינה רציונאלית. בדרך כלל יהיו אלה הורים או מורים שיזהו או סי די אצל ילד.

גורמי סיכון ל או סי די (OCD)?

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) נפוצה בכל העולם בקרב מבוגרים, נערים וילדים כאחד. מרבית האנשים מאובחנים עד גיל 19, כאשר אצל בנים האבחון לרוב מוקדם יותר מאשר אצל בנות, קיימים גם מצבים של אבחון מאוחר אחרי גיל 35. הסיבה לאבחון המאוחר היא שהמחשבות הטורדניות וההתנהגויות הכפייתיות הן בעלות שונות מאד גדולה ולעיתים עולה קושי לאתר את הבעיה או להבין כי מדובר בהפרעה טורדנית כפייתית. הסיבות להתפתחות או סי די אינן ברורות לגמרי, אך ישנם כמה גורמי סיכון מוכרים.

גורמי סיכון להתפתחות הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD

גורמים גנטים

מחקרים שנעשו על משפחות ותאומים מראים שאנשים עם קרובי משפחה מדרגה ראשונה הסובלים מאו סי די, נמצאים בסיכון גבוה בעצמם לפתח את הפרעה טורדנית כפייתית (OCD). הסיכון עולה כאשר קרוב המשפחה פיתח OCD כילד או כמתבגר. מחקרים הנערכים בימים אלו ממשיכים לבדוק את הקשר בין ההפרעה לגנטיקה ואולי יסייעו בעתיד לשפר את האבחנה והטיפול באוסידי.

מבנה ותפקוד המוח

מחקרים שנעשו בעזרת הדמייה מראים שוני בקליפת המוח (קורטקס) הקדמית והמבנים התת-קורטיקליים אצל אנשים עם או סי די. מסתמן שיש קשר בין תסמינים שונים של OCD ובין חריגות באזורים מסוימים במוח, אך טיב הקשר אינו ברור, קיים מחקר בתחום אך יש להרחיבו כדי להגיע למסקנות משמעותיות וברורות יותר. הבנה של גורמים שכאלו יכולה לסייע בהתאמה אישית וספציפית של טיפול לOCD בעתיד.

סביבה

אנשים שחוו התעללות (פיזית, רגשית או מינית) בילדות או טראומה משמעותית אחרת הם בעלי סיכון גבוה לפתח או סי די. במקרים מסוימים ילדים יכולים לפתח OCD או חלק מהתסמינים לאחר זיהום בחיידק סטרפטוקוקוס (PANDAS).

דרכי טיפול ב – OCD הפרעה טורדנית כפייתית

דרכי טיפול נפוצות בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (או סי די) הן שימוש בתרופות, פסיכותרפיה (טיפול רגשי) או שילוב של השניים. למרות שמרבית המתמודדים עם OCD מגיבים היטב לטיפול, חלקם ימשיכו לחוות תסמינים ברמה מסוימת גם עם טיפול תרופתי.
לעיתים, בנוסף ל OCD קיימות הפרעות רגשיות נוספות כגון חרדה, דיכאון, תפיסה מעוותת של הגוף ועוד. חשוב מאוד להתחשב במצב הכולל כאשר מחפשים טיפול מתאים באוסידי.
טיפול תרופתי ב אוסידי תרופות ממשפחת ה SSRI (מעכבות קליטה של סרטונין כגון פרוזק, ציפרלקס וכו) הן תרופות נפוצות לטיפול בדיכאון והוכחו כיעילות בהפחתה של תסמיני OCD. לרוב נדרש מינון גבוה יותר לטיפול ב OCD לעומת טיפול בדיכאון או חרדה וזמן התגובה לתרופה יהיה ממושך יותר.
במידה והסימפטומים לא משתפרים לאחר שימוש בתרופות מסוג SSRI, ישנם מחקרים אשר מראים שחלק מהאנשים מגיבים היטב לתרופות אנטי-פסיכוטיות. למרות שתרופות אלה יעילות בטיפול בתסמינים, יעילותן לטיפול בהפרעה עצמה עדין לא ברורה.
אם קיבלתם מרשם לתרופה לטיפול ב או סי די מומלץ לוודא עם הרופא שאתם מבינים את כל הסיכונים ותופעות הלוואי. בנוסף, אסור להפסיק לקחת את התרופה ללא התייעצות עם רופא, דבר כזה עלול להוביל להחמרה במצב. היו ערניים להופעת תופעות לוואי, לעיתים נדרש שינוי בסוג התרופה או במינון.
(אין מידע זה משמש תחליף להתייעצות עם רופא או מומחה בתחום בריאות הנפש.)
טיפול פסיכותרפויטי (טיפול פסיכולוגי) ב O.C.D – פסיכותרפיה מוכחת כדרך טיפול יעילה לטיפול באו סי די בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.
מחקרים מראים שסוגים מסוימים של טיפול פסיכותרפויטי, כגון CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) ודומיו, יכולים להיות יעילים באותה רמה של טיפול תרופתי עבור אנשים מסוימים. ישנם אף מקרים ידועים שבהם טיפול CBT מסוים היה יעיל בהפחתת התנהגות כפייתית בקרב אנשים שלא הגיבו היטב לתרופות SSRI. בחלק גדול מהמקרים הטיפול המומלץ והיעיל ביותר הוא שילוב של טיפול תרופתי וטיפול רגשי במקביל, עם זאת, ישנם מטופלים שמגיבים מצוין לטיפול רגשי ללא טיפול תרופתי.
בימים אלה נערכים מחקרים בנוגע לדרכי טיפול נוספות עבור אנשים שלא מגיבים לסוגי הטיפול הקיימים.

לסיכום – OCD מה זה בעצם?

הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די) היא בעיה שעלולה להשפיע מאד על אורח החיים ועל התפקוד.
לעיתים אבחון הבעיה מורכב וקשה ולכן חשוב מאד לפנות לאיש מקצוע מומחה באבחון וטיפול של אוסידי.
ישנם כיום מגוון שיטות מאד יעילות לטיפול ב OCD.
על מנת לאבחן ולטפל בצורה היעילה והטובה ביותר, יש לפנות אך ורק לאנשי מקצוע מומחים, בעלי הכשרות והסמכות מוכרות בטיפול.
בפניה למרכז רימון אתם מבטיחים לעצמכם כי אתם או הקרובים לכם יקבלו את הטיפול היעיל ביותר בהפרעה טורדנית כפייתית, על ידי אנשי מקצוע מומחים, בעלי ניסיון והמלצות.

טיפול בOCD במרכז רימון

כפי שבטח הבנתם, או סי די זו הפרעה מאד מגוונות, וקשה לאבחון. טיפול ב OCD-מצריך פסיכותרפיסט או פסיכולוג מקצועי, מומחה ובעל ניסיון בטיפול ב – OCD.
אנו במרכז רימון מתחייבים לעשות את המירב, על מנת להתאים לכם פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מומלצים.
כל המטפלים והפסיכולוגים שאנו עובדים עימם, עברו בדיקה מעמיקה ומחמירה של הניסיון המקצועי שלהם, הכשרות אקדמיות ומקצועיות ושל המלצות שקיבלו לאורך שנות עבודתם.

צריכים המלצה למטפל מומחה בטיפול ב OCD? זקוקים להפניה לפסיכולוג בעל ניסיון בטיפול ב או סי די?
הגעתם למקום הנכון
צרו עמנו קשר עכשיו

אספרגר בקרב נשים - עם העליה במספר הנשים / בנות המאובחנות עם אספרגר / אוטיזם / SCD , העלינו מאמר המתאר את החוויות של נשים, ילדות וצעירות עם ASD . מרכז רימון - התאמת מומחים באבחון וטיפול באספרגר, אוטיזם, ASD, PDD
נשים עם פרופילים של אספרגר נוטות פחות לאבחן את הסיכויים לאבחון מוטעה ממספר סיבות. בנוסף, אנשי מקצוע רבים הוכשרו לזהות קל יותר ביטוי של ספקטרום...
אספרגר בקרב נשים - בשנים האחרונות, קטן היחס בין בנים לבנות באבחון אוטיזם משמעותית. כיצד אספרגר נראה בקרב נשים, נערות וילדות? מומחי מרכז רימון עונים על כל השאלות
עד לאחרונה נאמד היחס המגדרי לאוטיזם כארבעה בנים לכל ילדה. עם זאת, רופאים מקבלים יותר ויותר הפניות להערכות אבחון של נערות ונשים, ומחקר שנערך לאחרונה...
אספרגר וזוגיות - טיפים ועצות לנשים שנמצאות במערכת יחסים עם אדם עם אספרגר או אוטיזם בתפקוד גבוה.
זה אתגר עבור רוב הזוגות למצוא איזון בין הצרכים והציפיות שלהם, לבין הצרכים והציפיות של בן הזוג. במערכת יחסים שבה אדם אחד נמצא על הספקטרום...
אספרגר וזוגיות - איך זה להתחתן עם אדם עם אספרגר? כל התשובות מאת מומחי מרכז רימון
אספרגר וזוגיות – מבוגרים הסובלים מתסמונת אספרגר מתקשים ברכישת כישורי חברתיים הכרחיים למערכות יחסים בשל המאפיינים המגדירים את התסמונת, התנסויות עם עמיתים במהלך הילדות והציפיות...
אספרגר / אוטיזם בתפקוד גבוה - כיצד מאבחנים? מלאו שאלון לאבחון עצמי של אספרגר ואוטיזם. מרכז רימון - מומחים בהתאמת אנשי מקצוע באבחון וטיפול