מחבר/ת:הנהלת מרכז רימון

OCD (םבג) מה זה בעצם?

מה זה OCD (או סי די)? איזה סוגי OCD קיימים? איך מאבחנים? מהם הסימפטומים? והאם ישנו טיפול פסיכולוגי מומלץ?
על כל השאלות האלה ועוד מומחי מרכז רימון יענו במאמר הבא.

או סי די (הפרעה אובססיבית קומפוליסיבית)

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית או בקיצור ocd, מוגדרת כמצב מתמשך של מחשבות והתנהגויות כפייתיות חוזרות, בלתי נשלטות. המחשבות האובססיביות, לרוב אינן רצויות ונחוות כזרות (“לא שלי”) ולא הגיוניות. האדם מרגיש דחף לחזור על התנהגויות אלו שוב ושוב. המחשבות הטורדניות הן האובססיות וההתנהגויות הכפייתיות נקראות קומפולסיות. אוסידי היא הפרעה שפוגעת באנשים וילדים רבים. כיום ישנם טיפולים אפקטיבים מאד ל או סי די (םבג). בעברית נקראת הפרעה טורדנית כפייתית. טיפול ב ocd יכול להתבצע בדרכים שונות על ידי מומחים ומטפלים מוסמכים בלבד.

ocd - מה זה בעצם? אילו סוגי אוסידי קיימים? תסמינים של או סי די? ואיך מטפלים? כל התשובות מאת מומחי מרכז רימוןםבג
ocd – מה זה בעצם? אילו סוגי אוסידי קיימים? תסמינים של או סי די? ואיך מטפלים? כל התשובות מאת מומחי מרכז רימוןםבג

ocd (םבג) תסמינים

אצל אנשים הסובלים מאו סי די (ocd) יופיעו תסמינים אובססיבים, הן האובססיות (מחשבות אובססיביות) ותסמינים קומפולסיבים (כפייתיים), התנהגות כפייתית או מחשבות כפייתיות אך לרוב שניהם יופיעו במקביל.
הסימפטומים האובססיבים קומפולסיבים עלולים להשפיע על כל תחומי החיים, תעסוקתי, לימודי, חברתי ועלולים לגרום לסבל ומצוקה משמעותיים.

סוגי ocd

ocd (םבג) נחשבת להפרעה מאד מגוונות מבחינת המצג הקליני. יש אומרים שמגוון ההתנהגויות והמחשבות האופייניות, שווה למספר האנשים שסובלים מ OCD.
עם זאת חוקרים ומטפלים ב או סי די מצאו כי ישנן קבוצות מרכזיות, המתחלקות לפי סוג המחשבות האובססיביות ועל פי סוג ההתנהגויות הקומפולסיביות.
בכל אחת מהסוגים שלהלן, גם המנעות ממחשבות אובססיביות או מביצוע פעולות מסוימות, נחשב כטקס בעצמו או מחשבה אובססיבית.

סוגי ocd על פי אובססיות (מחשבות טורדניות)

• אובססיות תוקפניות – דוגמאות: מחשבות על פגיעה בעצמי או פגיעה באחרים, פליטת גסויות או קללות, גניבה, מחשבה שפגעתי במשהו או משהו ועוד.
  • אובססיות זיהום – דוגמאות: גועל מהפרשות גוף, הדבקות במחלה, לכלוך וחיידקים וכולי’.
  • אובססיות מיניות – דוגמאות: מחשבות על תכנים “אסורים”, תכנים הומוסקסואלים, תכנים העוסקים בהתנהגות מינית כלפי אחרים ועוד.
  • אובססיות של אגירה או חסכנות – דוגמאות: קושי לחשוב על זריקת חפצים, איסוף חפצים חסרי ערך (עיתונים וכו’).
  • אובססיות דתיות או מוסריות – דוגמאות: מחשבות בנושא מצפון, מוסר או דת, מחשבות בנושא ביצוא חטאים או הלכות ועוד.
  • אובססיות לגבי צורך בדיוק וסימטריה (סדר וארגון) – דוגמאות: לרוב מלווה במחשבה מאגית (קסומה) כגון, שמישהו עלול להפגע אם הדברים לא יהיו בסדר מסוים.
  • אובססיות מגוונות – לדוגמא: צורך לדעת או לזכור, חשש להגיד משהו ספיציפי, תהיות לגבי קשר רומנטי (נמשך לא נמשך / אוהב לא אוהב), חשש לומר דברים לא נכונים, תמונות ניטרליות טורדניות, מספריי מזל / חסרי מזל, צבעים עם משמעות מיוחדת ועוד.
  • אובססיות גופניות – לדוגמא: דגה לגבי מחלות, דאגה מוגזמת לגבי הגוף או איבר מסוים, מחשבות על ניתוחים לתיקוןחלקי גוף שונים ועוד.

סוגי ocd על פי קומפולסיות (התנהגויות כפייתיות = טקסים)

• ניקיון כפייתי / “חולה ניקיון” – דוגמאות: שטיפת ידיים מרובה, ניקוי הגוף בשירותים, צחצוח שיניים, ניקוי חפצים בבית, שימוש במגבונים או כפפות, שימוש בחומרים לצורך חיטוי (כמובן שמדובר על התנהגויות שחוזרות בצורה מוגזמת ומעבר לנורמה הסבירה).
  • בדיקות – דוגמאות: בדיקת מנעולים בדלתות או חלונות, בדיקת כיריים או מכשירי חשמל, בדיקה שלא פגעתי במישהו או משהו, בדיקה שלא נפגעתי ועוד.
  • טקסים – דוגמאות: בדיקה שלא טעיתי, בדיקה שלא עשיתי משהו נורא, בדיקה שלא נגרם משהו נורא, בקשת אישור באינטרנט או אנשים אחרים ועוד.
  • פעולות חוזרות ונשנות – לדוגמא: כתיבה ומחיקה, קריאה חוזרת, צורך לחזור על פעולה מסוימת, ספירה כפייתית, סידור כפייתי ועוד.
  • אגירה / חסכון כפייתי – דוגמאות: שמירת דואר זבל, חיפוש “מציאות” באשפה, איסוף עיתונים ישנים, איסוף שקיות או מוצרי פלסטיק ועוד.
  • טקסים – דוגמאות: טקסים מנטלים (מחשבתיים. שונה מבדיקה או ספירה), צורך לשאול או להתוודות, צורך לגעת, להקיש, צורך לנשק, טקס שמערב מצמוץ או נעיצת מבט (נשלט, שונה מטיקים), לבצע פעולות “נכון” (פרפקציוניזם), איטיות כפייתית, התנצלות כפייתית, אכילה או שתייה כפייתית, טריכוטילומניה (הפרעת תלישת שיער), חיטוט בגוף או פציעה עצמית אובססיבית, צורך להתרוקן בשירותים, קביעת תורים לרופאים, וכחנות כפייתית ועוד.
OCD - אובססיה של סדר וארגון
ocd – מה זה בעצם? אילו סוגי אוסידי קיימים? תסמינים של או סי די? ואיך מטפלים? כל התשובות מאת מומחי מרכז רימון םבג

הערה חשובה לגבי סוגי ותסמינים של או סי די

חשוב לציין שלא כל הרגל או טקס מהווה התנהגות קומפולסיבית. מרבית האנשים בודקים את עצמם ומקפידים על סדר מסוים בחפציהם, אך ישנם כמה דברים המבדילים אדם עם (םבג) ocd:

• חוסר יכולת לשלוט במחשבות וההתנהגויות, גם כשהן מזוהות כמוגזמים.
  • השקעה של, לפחות שעה 1 ביום במחשבות הכפייתיות או בהתנהגויות הקומפלוסיבים (טקסים).
  • ביצוע הטקסים או חזרה על המחשבות הכפייתיות אינו גורם נחת או מביא לתחושה נעימה. עם זאת, לאחר ביצוע הטקס, האדם יכול להרגיש הקלה רגעית מהחרדה או המצוקה הנגרמת עקב המחשבות הטורדנית.
  • בעיות משמעותיות בתפקוד היומיומי נגרמות עקב התסמינים.
  • לחלק מהאנשים המתמודדים עם ocd יש גם טיקים – תנועה פתאומית ולא רצונית, כגון: מצמוץ חוזר, הרמת כתפיים, תנועות ראש, שיעול, משיכות אף וכו.
  • התסמינים ועוצמתם יכולים להשתנות עם הזמן.
  • אנשים עם אוסידי (אוסידי) עלולים לנסות “לעזור” לעצמם על ידי המנעות ממצבים המעוררים את המחשבות הטורדניות, או על ידי שימוש בחומרים שונים להרגעה. למרות שמרבית המבוגרים המתמודדים עם אוסידי מזהים שמעשיהם אינם הגיוניים, חלקם כמו גם ילדים עם OCD, אינם בהכרח מבינים שההתנהגות שלהם אינה הגיונית. בדרך כלל יהיו אלה ההורים או המורים שיזהו ocd (םבג) אצל ילד.

גורמי סיכון (םבג)

הפרעת OCD נפוצה בכל העולם בקרב מבוגרים, נערים וילדים. רוב האנשים מאובחנים עד גיל ההתבגרות המאוחר, בערך גיל תשע עשרה. אצל בנים האבחון לרוב מוקדם יותר. קיימים גם מצבים של אבחון מאוחר אחרי גיל 35. הסיבה לאבחון המאוחר היא שהמחשבות הטורדניות וההתנהגויות הכפייתיות הן מגוונות מאד ולפעמים קשה לאתר את הבעיה או להבין כי מדובר באוסידי. הסיבות להתפתחות או סי די אינן ברורות לגמרי, אך ישנם כמה גורמי סיכון מוכרים: גורמים ביולוגים, גנטים, מבנה המח ותפקוד המח, סביבה. להרחבה עברו למאמר או סי די מה זה?

טיפול ב ocd

דרכי הטיפול השכיחות ביותר בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (ocd) הן שימוש בתרופות, פסיכותרפיה (טיפול פסיכולוגי) או שילוב שלהם. לרוב השילוב הוא האופציה המומלצת והיעילה ביותר. חלק מהאנשים ימשיכו לחוות את הסימפטומים למרות הטיפול התרופתי.
לעיתים, בנוסף ל או סי די קיימות בעיות רגשיות נוספות כגון חרדה, דיכאון, תפיסה מעוותת של הגוף ועוד. בבחירת הטיפול, חשוב להביא זאת בחשבון.

טיפול תרופתי ב OCD: תרופות ממשפחת ה SSRI (מעכבות קליטה של סרטונין כגון פרוזק, ציפרלקס וכו) הן תרופות נפוצות לטיפול בדיכאון, בדרך כלל. נמצא כי הן יעילות גם בטיפול באוסידי. במצבים מסוימים שתרופות ממשפחה זו אינן יעילות, הפסיכאטרים משתמשים בתרופפות אנטי פסיכוטיות במינונים מסויימים.

טיפול פסיכותרפויטי (פסיכותרפיה = טיפול פסיכולוגי) ב O.C.D – פסיכותרפיה מוכחת כדרך טיפול יעילה לטיפול בocd, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.
המחקר מראה שסוגים מסוימים של טיפול רגשי, כגון CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) ודומיו, יכולים להיות יעילים באותה מידה כמו טיפול תרופתי, עבור חלק מהאנשים.

לסיכום – או סי די מה זה בעצם?

הפרעה טורדנית כפייתית (םבג / ocd) היא בעיה שעשויה להשפיע מאד על תחושת הרווחה בחיים ועל התפקוד.
לעיתים אבחון הבעיה מורכב וקשה ולכן חשוב מאד לפנות לאיש מקצוע מומחה באבחון וטיפול באוסידי.
ישנם כיום מגוון טיפולים יעילים לטיפול ב OCD.
על מנת לאבחן ולטפל בצורה היעילה והטובה ביותר, יש לפנות אך ורק לאנשי מקצוע מומחים בטיפול ב OCD, בעלי הכשרות והסמכות מוכרות בטיפול.
בפניה למרכז רימון אתם מבטיחים לעצמכם כי אתם או הקרובים לכם יקבלו את הטיפול הפסיכולוגי היעיל ביותר ב או סי די. וכן שהטיפול יערך על ידי אנשי מקצוע מומחים, בעלי ניסיון והמלצות.

טיפול בOCD במרכז רימון

כפי שבטח הבנתם, או סי די זו הפרעה מאד מגוונות, וקשה לאבחון. טיפול ב OCD – מצריך פסיכותרפיסט או פסיכולוג מקצועי, מומחה ובעל ניסיון בטיפול ב – אוסידי.
אנו במרכז רימון מתחייבים לעשות את המירב, על מנת להתאים לכם פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מומלצים.
כל המטפלים והפסיכולוגים שאנו עובדים עימם, עברו בדיקה מעמיקה ומחמירה של הניסיון המקצועי שלהם, הכשרות אקדמיות ומקצועיות ושל המלצות שקיבלו לאורך שנות עבודתם.

צריכים המלצה למטפל מומחה בטיפול ב OCD? זקוקים להפניה לפסיכולוג בעל ניסיון בטיפול ב או סי די?
הגעתם למקום הנכון
צרו עמנו קשר עכשיו

דיכאון אחרי לידה תסמינים / סימנים לדיכאון אחרי לידה - מפת דרכים לזיהוי ואבחון עצמי דיכאון אחרי לידה
סימנים לדיכאון אחרי לידה נשים וגברים הסובלים מדיכאון אחרי לידה, לעיתים קרובות מגלים תסמינים של דיכאון אחרי לידה, אך אינם מאובחנים ואינם מקבלים טיפול מתאים....