המסע של דר’ מרשה לינהאן (Dr. Marsha Linehan) מייסדת טיפול ה-DBT

מחבר/ת:צוות מרכז רימון
התמחות: טיפול דיאלקטי התנהגותי - טיפול DBT

המסע של דר’ מרשה לינהאן מייסדת טיפול ה-DBT

התעמקות במורשת שלמרשה לינהאן: פורצת דרך בתחום הפסיכולוגיה והחדשנות של טיפול התנהגותי דיאלקטי

צאו איתנו לחקירה מעמיקה של חייה ותרומתה החלוצית של מרשה לינהאן, דמות יוצאת דופן בפסיכולוגיה ויוצרת טיפול בהתנהגות דיאלקטית (DBT). מאמר זה מסביר באופן מקיף את עבודתו, הישגיה והשפעתה העמוקה של דר’ מרשה לינהן על בריאות הנפש והטיפול. כשאנחנו מטיילים בנרטיב הזה, נאיר את המורכבויות של DBT והשפעותיו שמשנות את החיים על אינספור אנשים ברחבי העולם.

המסע של מרשה לינהאן (Dr. Marsha Linehan) מייסדת טיפול ה-DBT
המסע של מרשה לינהאן (Dr. Marsha Linehan) מייסדת טיפול ה-DBT

 

המסע של דר’ מרשה לינהאן

דר’ מרשה לינהן נולדה בטולסה, אוקלהומה, ב-5 במאי 1943, מרשה לינהאן חוותה מהפך יוצא דופן והפכה לפסיכולוגית מוערכת. שנותיה הראשונות התאפיינו במערבולת רגשית, מה שהוביל אותה בסופו של דבר למצוא נחמה והשראה בפסיכולוגיה. דר’ לינהאן מרשה המשיכה את שאיפותיה האקדמיות באוניברסיטת לויולה בשיקגו, והשיגה את התואר הראשון שלה בפסיכולוגיה. התשוקה העמוקה שלה להבין ולסייע לאנשים המתמודדים עם סערה רגשית הניחה את היסודות לקריירה המכובדת שלה.

לידתו של טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)

DBT, שיטת טיפול ששינתה מהותית חיים רבים, נולדה מתוך התובנות העמוקות וההבנה האמפתית של מרשה לינהן לגבי הסבל האנושי.

בשנות ה-70, מרשה לינהאן זיהתה חוסר קריטי באסטרטגיות הטיפוליות הקיימות לטיפול באנשים שאובחנו עם הפרעת אישיות גבולית (BPD) ובאלה המפגינים נטיות אובדניות. מונע על ידי רצון עז למלא את הפער הזה ולהשפיע על שינוי, התחילה דר’ לינהאן בפיתוח של DBT.

עקרונות הליבה של טיפול דיאלקטי בהתנהגות: מבט פסיכולוגי

כפסיכולוגית מקצועית, ראיתי ממקור ראשון את הכוח הטרנספורמטיבי של טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT), פסיכותרפיה מבוססת ראיות שפותחה בתחילה על ידי דר’ מרשה לינהאן לטיפול באנשים עם הפרעת אישיות גבולית. עם הזמן, DBT התפתח והראה את יעילותו בניהול בעיות נפשיות שונות כגון הפרעות אכילה, דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית והפרעות שימוש בסמים. כוחה של האופציה הטיפולית טמון בעקרונות היסוד שלה – מיינדפולנס, סובלנות למצוקה, ויסות רגשות ויעילות בין אישית.

מיינדפולנס: הבסיס של DBT

מיינדפולנס, מושג שהושאל מתורות זן בודהיסטיות, מהווה את אבן היסוד של DBT. זה מתייחס למיקוד מודע של התודעה ברגע הנוכחי, קבלתו והכרה בו ללא שיפוט. בעידן הדיגיטלי השוקק שבו הסחות הדעת נפוצות, מיינדפולנס מלמד אנשים להחזיר את תשומת לבם לחוויותיהם הנוכחיות, מקדם מודעות עצמית ומפחית את הנטייה להרהר באירועי העבר או לצפות את העתיד בדאגה.

בהקשר של DBT, מיינדפולנס מסייע בשתי פונקציות: “מה” ו”איך”. מיומנויות “מה” כרוכות בהתבוננות, תיאור והשתתפות, בעוד ש”איך” כרוכה בעמדה לא שיפוטית, תשומת לב אחת ויעילות. גישה דו-צדדית זו מטפחת מודעות מודעת למחשבות, רגשות, תחושות וסביבתו, ומטפחת הבנה מוגברת של עצמו.

סובלנות למצוקה: בעת הסערה

החיים מציבים לנו פעמים רבות מצבי מצוקה. מודול סובלנות המצוקה של DBT מספק לאנשים מיומנויות להתמודד ביעילות עם משברים אלה מבלי להזדקק להתנהגויות הרס עצמי. בניגוד לכמה גישות טיפוליות המתמקדות בשינוי מצבי מצוקה, סובלנות למצוקה היא קבלה ומציאת דרכים לשרוד ולסבול את הרגע מבלי להחמיר את הסבל.

מיומנויות הנלמדות תחת סובלנות למצוקה כוללות הסחת דעת, הרגעה עצמית, שיפור הרגע וחשיבה על יתרונות וחסרונות. מיומנויות אלו חשובות לאין ערוך עבור אנשים המגיבים בצורה קיצונית והסלמה למצבים רגשיים מסוימים, ומציעים להם טכניקות להרגיע את עצמם עד שיוכלו לטפל בבעיה בצורה רציונלית.

ויסות רגשות: ניהול רגשות עזים

מודול ויסות הרגשות ב-DBT נועד לעזור לאנשים להבין את הדפוסים והמחזורים של הרגשות שלהם וללמוד לנהל רגשות עזים מבלי להיות מוצפים. מרכיב זה שולב ב-DBT בתגובה לתצפית של מרשה לינהן שאנשים עם BPD או נטיות אובדניות נאבקים לעתים קרובות עם חוויות רגשיות אינטנסיביות.

מיומנויות המכוסות תחת ויסות רגשות כוללות זיהוי ותיוג רגשות, עיכוב התנהגויות לא הולמות או אימפולסיביות, יישום טכניקות סובלנות למצוקה בעת הצורך, והגברת אירועים רגשיים חיוביים. על ידי בניית אסטרטגיית ויסות רגשות יעילה, אנשים יכולים להגיב למצבים רגשיים המתואמים עם הרווחה הכללית ומטרות החיים שלהם.

יעילות בין אישית: שיפור מיומנויות מערכת יחסים

יעילות בין אישית, המודול האחרון ב-DBT, עוסק בהבטחה שאנשים יכולים לתקשר בצורה יעילה ואסרטיבית, תוך כיבוד הצרכים שלהם ושל אחרים. הוא מלמד אנשים כיצד להביע את רצונותיהם, להציב גבולות, לומר לא ולנהל משא ומתן על פתרונות לבעיות תוך הגנה על מערכות היחסים שלהם ושמירה על כבוד עצמי.

מודול זה מועיל במיוחד עבור אלה שחווים רגשות עזים במצבים שבהם מעורבים אחרים. הוא מספק טכניקות להתמודדות עם קונפליקטים בין אישיים מבלי להזדקק להתנהגויות אגרסיביות או פסיביות-אגרסיביות. מיומנויות הליבה כוללות יעילות אובייקטיבית, יעילות מערכות יחסים ויעילות כבוד עצמי.

העוצמה של DBT טמונה בגישה ההוליסטית שלו לטיפול בבריאות הנפש. הוא משלב טכניקות קוגניטיביות-התנהגותיות מסורתיות לוויסות רגשות ובחינת מציאות עם שיטות תשומת לב, סובלנות למצוקה ולמידה בין אישית. עקרונות השזורים הללו מציעים גישה מעוגלת היטב לניהול הפרעות בריאות הנפש, ומבטיחות שלאנשים יש ערכת כלים מקיפה לנווט ביעילות בנוף הרגשי שלהם.

לסיכום, טיפול התנהגותי דיאלקטי מספק מסגרת יעילה, יסודית וניתנת להתאמה הניתנת להתאמה אישית לטיפול במצבי בריאות נפשיים שונים. עקרונות הליבה של הטיפול של מיינדפולנס, סובלנות למצוקה, ויסות רגשות ויעילות בין אישית פועלים באופן סינרגיסטי כדי לעזור לאנשים לנהל חיים בריאים יותר וניתנים לניהול מול סערה רגשית. כאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, הבנה ומינוף של עקרונות אלה הם חיוניים בסיוע למטופלים שלנו לקראת שיפור ברווחה נפשית.

ההשפעה העולמית וההכרה בעבודתה של מרשה לינהאן

התרומות המהפכניות של מרשה לינהאן וההצלחה הנרחבת של DBT זכו לתשומת לב משמעותית. תרומתה המשמעותית לתחום הפסיכולוגיה ובריאות הנפש זיכתה אותה בשלל פרסים יוקרתיים ותארי כבוד. השפעתו של DBT חלחלה אל מעבר לתחום האקדמי, הגיעה לקנה מידה עולמי ומיושמת במסגרות קליניות ובמתקני טיפול שונים ברחבי העולם.

המורשת ארוכת השנים של מרשה מ. לינהאן,

מורשתה של מרשה מ’ לינהן משתרעת הרבה מעבר לגישה הטיפולית המהפכנית שלה. היא ידועה גם בזכות רוחה החמלה ומסירותה הבלתי מעורערת לסיוע לאלה הנאבקים בבעיות נפשיות. מחויבותה האיתנה ממשיכה לשמש מגדלור של השראה עבור מתרגלים וחוקרים רבים בתחום הפסיכולוגיה.

מחשבות מסכמות

ההשפעה המונומנטלית של מרשה לינהאן על תחום הפסיכולוגיה ובריאות הנפש היא בלתי ניתנת למדידה. באמצעות פיתוח של טיפול דיאלקטי התנהגותי, היא הפנתה תקווה והקלה על ריפוי לאנשים המתמודדים עם אתגרים רגשיים, וכתוצאה מכך שינתה את הגישה לבריאות הנפש. מורשתה המתמשכת ללא ספק תשפיע ותעצב את תחום הפסיכולוגיה עבור הדורות הבאים.

בעודנו מסיימים את החקירה המקיפה הזו של מרשה לינהאן ועבודתה המהפכנית, אנו סומכים על כך ששפכנו אור על חייה, הישגיה ועקרונות הליבה של DBT. המסע שלה, ההישגים והעקרונות הטיפוליים של DBT מדגישים את הכוח האדיר של חמלה, מחקר קפדני וחשיבה חדשנית בתחום בריאות הנפש. בואו נעשה כבוד למורשת שלה על ידי טיפוח תרבות של אמפתיה והבנה לכל האנשים המנווטים את דרכם לרווחה נפשית.

FAQ’s – שאלות נפוצות על כוחו של טיפול בשיטת DBT

מהו טיפול דיביטי (DBT)?

טיפול התנהגותי דיאלקטי (D.B.T) הוא סוג של פסיכותרפיה המשלבת טכניקות מטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) עם פרקטיקות מיינדפולנס. הוא משמש כדי לעזור לאנשים הנאבקים עם ויסות רגשי, התנהגויות הרס עצמי וקשיים ביחסים שלהם עם אחרים.

למי טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) אינו מתאים?

DBT עשוי שלא להתאים לאנשים שאינם מחויבים לבצע שינויים חיוביים בעצמם או שאינם מוכנים לעשות את העבודה הנדרשת בטיפול. ייתכן שהוא גם לא מתאים למי שמעדיף להתמקד בעברם ולא בהווה ובעתיד שלהם. בנוסף, אנשים מסוימים עשויים למצוא את זה מאתגר להשתתף במפגשים קבוצתיים ולהעדיף טיפול אחד על אחד, שאינו תמיד זמין. התייעצות עם רופא או מטפל יכולה לעזור לקבוע אם DBT מתאים לך.

במה ניתן לטפל בטיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)?

DBT פותח בתחילה עבור הפרעת אישיות גבולית (BPD) אך הראה גם יעילות בטיפול במצבים אחרים. זה יכול לעזור להתמודד עם בעיות כמו התמכרות לסמים ואלכוהול, הפרעות אכילה והתנהגות פוגענית. חלק משירותי NHS מתחילים גם להציע DBT לילדים ולמתבגרים. המחקר ממשיך לחקור את היתרונות של DBT עבור מצבי בריאות נפשיים שונים.

מהם העקרונות הטיפוליים של טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)?

העקרונות הטיפוליים של DBT מתמקדים בהבנה וקבלת רגשות מסובכים, לימוד מיומנויות לנהל אותם וביצוע שינויים חיוביים בחיים. הטיפול מדגיש את התפיסה הדיאלקטית לפיה ניתן להשיג מטרות הפוכות לכאורה, כמו קבלה ושינוי, ביחד. מטרת DBT היא לעזור לאנשים להבין טוב יותר את רגשותיהם, לווסת אותם ביעילות ולהחליף התנהגויות לא מועילות בהתנהגויות מסתגלות יותר.

מה חיוני למטופל לדעת על טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT)?

המטופלים צריכים לדעת ש-DBT הוא טיפול מדבר המבוסס על טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) אך מותאם באופן מפורש לחוויות רגשיות אינטנסיביות. DBT יכול לספק לאנשים את הכישורים לרכוב דרך גלי דיכאון ולנהל רגשות מבלי להזדקק להתנהגויות מזיקות. למרות שעבודה קבוצתית מעורבת לעתים קרובות, חלק מהמטפלים עשויים להציע מפגשים אחד על אחד על בסיס זמינות. כל מפגש נמשך בדרך כלל 45 עד 60 דקות, ומשימות בית, כגון מילוי כרטיסי יומן, ניתנות לרוב כדי לעקוב אחר ההתקדמות ולזהות דפוסים.

מהם היתרונות של טיפול בשיטת די בי טי?

DBT יכול לספק מספר יתרונות לאנשים הנאבקים עם מצבים נפשיים שונים. זה עוזר לשפר ויסות רגשי, כישורי התמודדות ויחסים עם אחרים. זה יכול גם לטפל ביעילות בהפרעת אישיות גבולית, הפרעות אכילה, הפרעות שימוש בסמים והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD).

עד כמה יעיל DBT כטיפול?

DBT נחקר רבות והוכח כצורת טיפול יעילה עבור אנשים רבים. זה נקשר להפחתת התנהגויות הרס עצמי, שיפור ויסות רגשי ותפקוד כללי טוב יותר. עם זאת, היעילות עשויה להשתנות מאדם לאדם, וחיוני לעבוד עם מטפל מיומן שיכול להתאים את הטיפול לצרכים הספציפיים שלך.

מה תפקידו של מטפל ב-DBT?

ב -D.B.T, למטפל תפקיד מכריע בהדרכת אנשים דרך טיפול. הם מספקים מפגשי טיפול פרטניים כדי להתמודד עם אתגרים אישיים, מלמדים מיומנויות במפגשי טיפול קבוצתי, ומציעים אימון טלפוני להדרכה במצבים מאתגרים. המטפל גם עוזר לאנשים לעבור את שלבי הטיפול השונים, ומעניק תמיכה והכוונה לאורך כל הדרך.

איך אני יכול להתחיל עם טיפול בשיטת DBT?

כדי להתחיל DBT, מציאת מטפל או מרכז טיפול המתמחה בגישה זו חשובה. הם יעריכו את הצרכים שלך וייצרו תוכנית טיפול מותאמת לך. D-B-T כולל בדרך כלל שילוב של טיפול פרטני, טיפול קבוצתי ואימון טלפוני. התחייבות לנוכחות עקבית ולהשתתפות פעילה בתהליך הטיפול לתוצאות הטובות ביותר היא חיונית.

 

המומחים של רימון ב

טיפול קוגניטיבי התנהגותי / טיפול CBT

עוד מאמרים בנושא

מרטין בוהוס והקשר שלו ל DBT
ד"ר מרטין בוהוס, פרופ' ד"ר מרטין בוהוס, דמות מפתח משמעותית בפסיכולוגיה ובריאות הנפש. נכון ל-8 ביוני 2021, בעל רקורד מרשים של 409 פרסומים, התורמים לגורם השפעה מצטבר של 1019.5. ציון ה-RG שלו עומד על 46, עם מדד h של 62, המעיד על השפעה משמעותית בתחומו. עבודתו משתרעת על פני 259 מאמרים מקוריים, 50 מאמרים רעיוניים וסקירות, 93 ספרים ופרקי ספרים, ושש מדיות דיגיטליות. bohus dbt דר' מרטין בוהוס והקשר שלו ל DBT בשנת 2020, פרופ' בוהוס היה שותף בכתיבת מחקר על הערכת החלמה בחולי הפרעת אישיות גבולית (BPD) שעברו בעבר טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT bohus). מחקר זה פורסם בכתב העת Journal of Personality Disorders. הוא גם תרם לסקר של המאפיינים הפסיכומטריים של הגרסה הגרמנית של צורות הביקורת/התקפה והביטחון העצמי (FSCRS), שפורסם ב- Psychological Assessment.
טיפול דיאלקטי התנהגותי לילדים ובני נוער: ההשפעות המשמעותיות של DBT ילדים ו DBT מתבגרים
ההשפעות המשמעותיות של DBT ילדים ו DBT מתבגרים נקודות עיקריות: העצמת הצעירים שלנו  – ההשפעות המשמעותיות של DBT ילדים ו DBT מתבגרים : DBT הוכח...
DBT מה זה? שנו את חייכם: הסבר מלא על כוחו של DBT דיביטי ומה ההבדל בין cbt ל dbt
שנו את חייכם: הסבר מלא על כוחו של ה- DBT דיביטי נקודות עיקריות: לטיפול דיביטי (DBT) יש את הכוח לשנות חיים באמצעות טכניקות הטיפול היעילות...
שליטה ברגשות בעזרת טיפול דיאלקטי התנהגותי - טיפול DBT (2023)
מכאוס לרגיעה: שליטה ברגשות בעזרת טיפול דיאלקטי התנהגותי – טיפול DBT נקודות עיקריות: טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT טיפול) הוא גישה טפולית יעילה לשליטה ברגשות ולהשגת...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת