“לחיות עם חולה ניקיון” – על הקשר בין הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די) והניקיונות של פסח

מחבר/ת:אלעד דהן
התמחות: טיפול בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD

איך זה לחיות עם חולה ניקיון?

ישנם אנשים שעבורם ניקיון וסדר זו דרך חיים, והם מררגישים מחויביים לעסוק בניקיון וסדר באופן כפייתי. לעיתים “מחלת ניקיון” זו גורמת לסבל לאדם עצמו ולעיתים מעוררת מצוקה בעיקר בקרב סביבתו הקרובה של האדם. במאמר זה נסביר מהי הפרעת ניקיון, מה הקשר בין ניקיונות רגילים של פסח למחלת ניקיון וכיצד אפשרר לתמוך בחולי ניקיון ולהצליח לחיות עם חולה ניקיון בשלום.

מה הקשר בין ההכנות לפסח מחלת ניקיון OCD?

לקראת חג הפסח, הרבה משקי בית יהודיים עוסקים במסורת רבת יומין של ניקיון וארגון מחדש של הבית. טקס זה, הנטוע במשמעות תרבותית ודתית עמוקה, כולל טיהור קפדני של חמץ (מוצרי חמץ) וניקיון כללי לקבלת החג בסביבה טהורה ומסודרת. עבור רבים, תקופה זו אינה רק ניקוי פיזי אלא התחלה חדשה סמלית, המשקפת את נושאי החופש וההתחדשות הגלומים בפסח.

עם זאת, עבור אנשים מסוימים, ההתמקדות האינטנסיבית בניקיון ובארגון עלולה להפגש או להחמיר את הנטיות להפרעת ניקיון כפייתית (מחלת ניקיון), המכונה גם “מחלת ניקיון” או “חולה ניקיון”. זוהי תת-קבוצה של הפרעה אובססיבית-כפייתית (OCD) המאופיינת בעיסוק אינטניסיבי ואובססיבי בניקיון ובסדר. מאמר זה מתעמק באיזון העדין בין הרגלי הניקיון המסורתי של פסח לבין האתגרים העומדים בפני אנשים הסובלים מ-OCD ניקיון (“מחלת ניקיון”). במאמרר זה, נחקור מהו OCD, תוך התמקדות ספציפית במחלת ניקיון OCD, ונפרום את הקשר המורכב בין טקסי הניקיון האינטנסיביים הללו לבין בריאות נפשית.

כאשר אנו מנווטים בהקשר התרבותי של ניקיונות הפסח, הבסיס הפסיכולוגי של OCD והביטוי של התנהגויות ניקיון אובססיביות-קומפולסיביות, ננסה לספק תובנות והבנה הן לגבי המסורת והן לגבי ההפרעה. לבסוף, המאמר יציע הדרכה חשובה על חיים עם מישהו שיש לו נטיות לניקיון OCD – לחיות עם חולה ניקיון, נציע אסטרטגיות ותמיכה למשפחות המנווטות הן בתקופת פסח והן באתגרים המתמשכים של OCD ניקיון.

בין אם אתם מתכוננים לפסח, מבקשים להבין מהו OCD ניקיון ובכלל, או מחפשים לתמוך באדם אהוב עם נטיות ניקיון OCD (הפרעת ניקיון אובססיבית-קומפולסיבית), מאמר זה נועד לספק סקירה מקיפה של המפגש  בין פרקטיקות תרבותיות ובריאות נפשית, ומציע אמפתיה, ידע, ותיקווה.

 

מרכז רימון מומחים בטיפול בהפרעת ניקיון וOCD
מרכז רימון מומחים בטיפול בהפרעת ניקיון וOCD

על הקשר בין הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די או OCD) והניקיונות של פסח

בפסח, רוב עם ישראל עסוק בניקיונות, שיפוצים וסידור הבית. כמעט עבור כולם פסח הוא פשוט הזדמנות לעשות בבית מה שלא עשינו רב השנה. אבל ישנם מצבים שהסדר והניקיון עבורם הם בעיה. מתי זה הופך לבעיה? מה הגבול בין ניקיון פסח לבין הבעיה המכונה הפרעה טורדנית כפייתית (OCD)? מה זה בכלל הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די)? איך מאבחנים הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די)? והאם ישנו טיפול ב OCD ?

מה זה OCD (הפרעה טורדנית כפייתית) ?

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (או סי די ) היא אחת מההפרעות הפסיכולוגיות במדריך האיבחון הפסיכיאטרי. במהדורה האחרונה של ספר האבחון הפסיכיאטרי (DSM-5) הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) קיבלה קטגוריה איבחונית נפרדת ובה מתוארות מגוון בעיות, שהמשותף בין כולן הוא המבנה הפסיכולוגי, ההתנהגותי והפסיכיאטרי.

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD) היא הפרעה בה מחשבות ודימויים טורדניים ובלתי רצויים (לרוב אך לא תמיד) מעוררים תחושת חוסר שקט ומצוקה בקרב האדם החווה אותם.
בכדי להשקיט חוסר שקט זה, לרוב מפתח האדם התנהגויות שונות שאותן הוא מרגיש צורך לעשות על מנת להגיע לשקט המיוחל.
לעיתים טקסים אלו נראים כבדיקות חוזרות, התנהגויות חוזרות ולעיתים כטקסים מנטלים (הנעשים בראשו של האדם, כגון ספירה חוזרת או חזרה על מילים).

במחקרי שכיחות נמצא כי כשניים עד שלושה אחוז מהאוכלוסיה סובלים מ הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די) אך אם יחשבו ההפרעות הדומות (הפרעה בתפיסת הגוף, תלישת שיער, אגרנות כפייתית ועוד), המספר גבוה בהרבה.
הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) היא הפרעה קשה לאיבחון בעיקר בגלל שונות הסימפטומים בין אדם לאדם וסוגי OCD מגוונים מאד שקיימים.
הדוגמא המוכרת ביותר ל הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די) היא אנשים ששוטפים ידיים בצורה כפייתית מספר רב של פעמים או נמנעים מלגעת בדברים וחפצים שנראים להם מזוהמים או מלוכלכים.
דוגמא מוכרת נוספת היא אנשים שמרגישים צורך לנקות בצורה מאד קפדנית או לסדר חפצים שונים בדרך מאד מסוימת.
דוגמא זאת מביאה אותנו לנושא המאמר. על הקשר בין OCD (הפרעה טורדנית כפייתית) לפסח תוכלו לקרוא בהמשך.


אז מה הקשר בין OCD ניקיון לפסח?

הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די) מחולקת לכמה קבוצות מרכזיות.
אחת הקבוצות קשורות לסדר וניקיון אובססיבים. האדם הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית מרגיש או חושב שעליו לנקות בצורה מאד מסויימת, אחרת הוא חווה מצוקה קשה, או לפעמים, חושב שעלול לקרות אסון כלשהו אם לא ינהג בדרך זו.

ההתנהגות הטקסית, שאמורה להרגיע כביכול את המצוקה היא סדר מסויים או ניקיון יסודי.
פסח הוא הרי חג הניקיונות והסדר ומבחינה תרבותית זה מקובל ומוכר שבפסח כמעט כולם עסוקים בניקיונות. אך ההבדל המהותי הוא, שהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) אינה מופיעה רק בפסח.
הבעיה היא שבפסח סדר וניקיון “אובססיבים” מקבלים לגיטימציה נרחבת וגם מי שמנקה בצורה אובססיבית עד שעות מאוחרות או בצורה קפדנית מאד לא נתפס כסובל או חריג.

מתי סדר אובססיבי כן הופך ל”הפרעת ניקיון”?

הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די) היא בעיה פסיכולוגית או פסיכיאטרית שאינה מופיעה רק בזמנים מסויימים ולכן במידה והניקיונות והסדר הקפדניים נמשכים לאורך כל השנה.
כאשר הסדר והניקיון אורכים זמן רב מדי, נעשים בצורה קפדנית מדי ונוקשה מדי (“חייב להיות בסדר הזה בדיוק ולא בשום צורה אחרת”).
כאשר תפקודו של האדם בתחומים אחרים נפגע (אם מכיוון שהוא מקדיש זמן רב לניקיון על חשבון דברים אחרים או אם בגלל איטיות שנגרמת בגלל הקפדת יתר ועוד).

כאשר האדם אינו מצליח להרגע בדרך אחרת ומרגיש שהוא חייב לבצע דברים בדרך מסוימת אחרת לא יוכל למצוא שלווה.
ובעיקר כאשר האדם או אנשים בסביבתו חווים מצוקה כתוצאה ממחשבות והתנהגויות אלה.
חשוב לדעת שלעיתים אנשים הסובלים מ או סי די (OCD ניקיון/מחלת ניקיון) אינם תמיד מודעי לבעיתיות שבהתנהגותם והיא נראית להם הגיונית.
אין זה אומר שלא מדובר בבעיה, אלא בחשש של האדם לוותר על התנהגויות שכביכול מרגיעות אותו.לחיות עם חולה ניקיון

1. ההשפעה של מחלת ניקיון OCD על מערכות יחסים

האתגרים העומדים בפני שותפים ובני משפחה – החיים עם מישהו שיש לו הפרעת ניקיון אובססיבית קומפולסיבית (ניקיון OCD) שבמרכזה ניקיון וסדר, יכול להיות מאתגר ומלחיץ. בני זוג ובני משפחה מוצאים את עצמם לעיתים קרובות מנווטים מערך מורכב של רגשות והתנהגויות תוך ניסיון לשמור על סביבה תומכת לאדם “חולה הניקיון”.

זיהוי המחירים הרגשיים – ההתנהגויות התמידיות של ניקיון OCD, בדיקה וחיפוש אחר אישור, יכולים להשפיע באופן משמעותי על הרווחה הרגשית של אלה שחיים עם מישהו עם OCD ניקיון וסדר. די נפוץ שבני זוג ובני משפחה חווים תחושות של תסכול, חוסר אונים ואפילו טינה. ההבנה שתחושות אלו הן תגובה טבעית למצב מאתגר היא חיונית.

שמירה על תקשורת והצבת גבולות – תקשורת פתוחה וכנה היא חיונית בכדי להצליח לחיות עם חולה ניקיון. דיון בהשפעה של התנהגויות OCD של ניקיון, על משק הבית והזוגיות יכול לעזור במציאת איזון. בנוסף, חשוב להציב גבולות כדי להבטיח שהסביבה הביתית תישאר מרחב שבו כל בני המשפחה יוכלו להרגיש בנוח.

לחפש תמיכה לעצמך – לחיות עם מישהו עם “מחלת ניקיון”, יכול לעורר חווית בדידות. חיפוש אחר תמיכה באמצעות טיפול, קבוצות תמיכה או קהילות מקוונות יכול לספק אסטרטגיות להקלה והתמודדות הנחוצים בזמנים מסוימים.

2. יצירת סביבה ביתית תומכת

טיפוח הבנה ואמפתיה הסבר על OCD וביטוייו השונים, חיוני לכל בני הבית. ההבנה ש-OCD ניקיון זו הפרעה ולא בחירה עוזרת בטיפוח אמפתיה וסבלנות.

מעורבות בטיפול – להיות מעורב בטיפול של האדם שיקר לך, יכול להועיל. מעורבות כזו עשויה לכלול השתתפות במפגשי טיפול יחד או למידה משותפת של האסטרטגיות בהן נעשה שימוש, כגון חשיפה ומניעת תגובה (ERP), כדי לתמוך בהם טוב יותר בבית.

ביסוס שגרה והתאמת ציפיות – יצירת שגרה מובנית המתאימה לצרכים של כל בני הבית יכולה להפחית מתח וקונפליקט. שגרות ניקיון ואחריות משק הבית המוגדרות בבירור ומוסכמות בצורה הדדית יכולות לעזור בניהול ציפיות הדדיות ובהפחתת מתח וחרדה ולהקל את האופן שבו אתם חיים עם חולה ניקיון.

עידוד לעצמאות וטיפול עצמי – למרות שזה טבעי לרצות לעזור לאהובך, נתינת מקום להתנהגויות הטקסיות (הקומפולסיות) של הסדר והארגון שלהם עלול להיות לא מועיל. עודדו אותם לעצמאות ולפנייה לשיטות לטיפול עצמי ולהתמודדות, המקדמים את הרווחה הנפשית הן של האדם עם OCD ניקיון והן לבני המשפחה האחרים.

חולה ניקיון: הצצה ל-ocd ניקיון או מחלת ניקיון כפייתית כשהצורך בשלמות, סדר וארגון הופך להפרעה - חולה ניקיוןחולה ניקיון: הצצה ל-ocd ניקיון או מחלת ניקיון כפייתית כשהצורך בשלמות, סדר וארגון הופך להפרעה - חולה ניקיון
“לחיות עם חולה ניקיון” – על הקשר בין מחלת ניקיון (או סי די) והניקיונות של פסח – מחלת ניקיון / OCD ניקיון – כשהצורך בשלמות, סדר וארגון הופך להפרעה

 

 

3. התמודדות עם דינמיקת מערכות יחסים

השפעה על האינטימיות והחיים החברתיים – התנהגויות ניקיון OCD (כתוצאה ממחלת ניקיון) יכולות להפעיל לחץ ולהשפיע על האינטימיות והחיים החברתיים של מערכת היחסים. חשוב לתקשר בפתיחות את האתגרים הללו ולחפש פתרונות יצירתיים המכבדים את הצרכים ואת רמת הנוחות של שני בני הזוג.

התמודדות עם קונפליקטים וטינה – קונפליקטים עשויים לנבוע מהשיבושים הנגרמים על ידי התנהגויות ניקיון אובססיביות, ניקיון OCD. חיוני לטפל בנושאים אלה בצורה בונה, תוך התמקדות בפתרונות במקום באשמה. עזרה מקצועית כמו טיפול זוגי עשויה להועיל בניווט בין הדינמיקות המורכבת הללו.

תמיכה זה בצמיחה של זה – עודדו ותמכו זה בתחומי העניין והפעילויות של זה מחוץ לבית. לא רק שתמיכה כזו, תוכל לספק הפסקה הכרחית מגורמי הלחץ הקשורים לניקיון OCD אלא גם לקדם צמיחה אישית ואושר.

4. תכנון לעתיד

הגדרת יעדים וציפיות ריאליים – הבינו שלמרות שניתן לנהל OCD ניקיון (הפרעת ניקיון) ייתכן שלא ניתן לרפא אותו לחלוטין. הגדרת יעדים וציפיות ריאליים לעתיד יכולה לעזור בשמירה על השקפה חיובית, סובלנות וסבלנות.

לימוד והסברה – חשוב להישאר מעודכנים לגבי טיפולים ואסטרטגיות חדשות לניהול מחלת ניקיון. הסברה ומעורבות בקהילת ה-OCD יכולים גם לספק תחושת העצמה ומטרה.

מתכוננים לשינויים וגם לאתגרים – שינויים בחיים כמו מעבר דירה, שינויים בעבודה או בדינמיקה המשפחתית יכולים להחמיר את תסמיני ה-OCD. הכנה לשינויים אלה ודיון באסטרטגיות התמודדות, מראש יכולים לסייע בהפחתת השפעתם.

החיים עם אדם חולה ניקיון דורשים סבלנות, הבנה וגישה פרואקטיבית לשמירה על סביבה בריאה ותומכת. על ידי התמקדות בתקשורת פתוחה, הצבת גבולות וחיפוש תמיכה, יחידים ומשפחות יכולים לנווט את האתגרים ולבנות מערכת יחסים חזקה וגמישה יותר.


האם ישנו טיפול למחלת ניקיון (OCD ניקיון) ?

הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די ניקיון) היא הפרעה שיכולה להופיע ברמות קושי שונות מאד.
ישנם אנשים שמצליחים לחיות איתה ללא כל הפרעה משמעותית בחייהם לבין כאלו שתפקודם נפגע בצורה קשה ואינם מסוגלים לתפקד כלל בשום תחום אחר.
הטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) יותאם לאדם, לחומרת הבעיה ולדרך בה הבעיה מקבלת ביטוי אצלו.
הפרעה טורדנית כפייתית (או סי די ) נחשבת לבעיה כרונית, אך בעזרת טיפול נכון ומתאים ניתן להגיע להקלה משמעותית מאד בסימפטומים ובמידת פגיעתם באורח החיים.
הטיפול המומלץ הן על ידי אנשי מקצוע והן ע”י חוקרים מהתחום הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

כיום ישנו טיפול תרופתי יעיל מאד לטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD). חשוב לדעת שהטיפול התרופתי אינו במקום טיפול קוגניטיבי התנהגותי אלא בנוסף, שכן הטיפול התרופתי אינו מביא להקלה מלאה בבעיה.

 

טיפול במחלת ניקיון וסדר OCD במרכז רימון

מחלת ניקיון זו הפרעה מאד מגוונות, ומורכבת לטיפול. טיפול ב-OCD ניקיון – מצריך פסיכותרפיסט או פסיכולוג מקצועי, מומחה ובעל ניסיון בטיפול בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית בכלל ובהפרעת ניקיון OCD בפרט. 
אנו במרכז רימון מתחייבים לעשות הכל, על מנת להתאים לכם מטפלים, פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מומלצים.
כל המטפלים והפסיכולוגים שאנו עובדים עימם, עברו בדיקה מעמיקה ומחמירה של הניסיון המקצועי שלהם, הכשרות אקדמיות ומקצועיות ושל המלצות שקיבלו לאורך שנות עבודתם.

צריכים המלצה למטפל מומחה בטיפול ב OCD? זקוקים להפניה לפסיכולוג בעל ניסיון בטיפול במחלת ניקיון?
הגעתם למקום הנכון
צרו עמנו קשר עכשיו – לחצו על הקישור ליצירת קשר

המומחים של רימון ב

טיפול קוגניטיבי התנהגותי / טיפול CBT

עוד מאמרים בנושא

אובססיה לאדם היא מצב פסיכולוגי שבו אדם חווה עיסוק אינטנסיבי ומתמשך באדם אחר. עיסוק זה יכול לבוא לידי ביטוי במחשבות, רגשות והתנהגויות חודרניות המתרכזות סביב אותה דמות.
הפסיכולוגיה של אובססיה לאדם: הבנת העומקים וההשלכות אובססיה לאדם- על התופעה ודרכי התמודדות/ טיפול   אובססיה לאדם היא מצב פסיכולוגי שבו אדם חווה עיסוק אינטנסיבי...
הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית היא מצב בריאותי נפשי המאופיין במחשבות אובססיביות, טורדניות, חוזרות, לא רצויות (אובססיות) והתנהגויות חוזרות ונשנות או מעשים נפשיים (קומפולסיות)
  התנהגות קומפולסיבית: חקירה מקיפה של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית התנהגות קומפולסיבית היא התנהגות חוזרת ונשנית, טקסית או מנטלית, שנובעת מתחושת דחף בלתי נשלט. הדחף הוא...
אובססיביות היא מצב נפשי מורכב המאופיין במחשבות, דחפים או תמונות חוזרות ונשנות, שאינן רצוניות ולא פרודוקטיביות. הן יכולות להופיע במגוון אובססיביות היא מצב נפשי מורכב המאופיין במחשבות, דחפים או תמונות חוזרות ונשנות, שאינן רצוניות ולא פרודוקטיביות.
פתרון חידת האובססיביות: פרספקטיבה קלינית מאמר זה נועד לספק בחינה מעמיקה ומקצועית של תופעת ה”אובססיביות” מנקודת מבט קלינית, תוך בחינת סיווגה, הגורמים, הסימפטומים ואפשרויות הטיפול...
מחשבה אובססיבית (מחשבות טורדניות) היא תופעה פסיכולוגית מרתקת ומורכבת שיכולה להיות בעלת השפעה עמוקה על אנשים ומערכות היחסים שלהם.
מחשבה אובססיבית: הגבול הדק בין תשוקה לאובססיה במדריך מקיף זה, נתעמק בעולם הרב-גוני של המחשבה האובססיבית. נתחיל בהגדרה ובחקירה של הניואנסים של המחשבה האובססיבית, נכין...
לקומפולסיה טבע חמקמק - סימפטום והתנהגות המושרשים עמוק בחוויות טראומטיות מוקדמות.
  תולדות הקומפולסיה: לא רק דחפים שאי אפשר לעמוד בפניהם   המאמר שלפניכם מתמקד בטבע המורכב של קומפולסיה כסימפטום והתנהגות המושרשים עמוק בחוויות טראומה מוקדמות....
אובססיות הן מחשבות או התנהגויות חוזרות ונשנות שיכולות להוביל למצוקה נפשית רבה.
אובססיה: התרת המבוך הפסיכולוגי בסעיפים הבאים, נחקור כל היבט של אובססיה ביתר פירוט, ונשפוך אור על הגדרתה, ביטויים שונים והשפעות על קבוצות גיל שונות. בנוסף,...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת