מהו דיכאון אחרי לידה וכיצד מטפלים בו?

תינוק חדש נולד. אירוע כל כך משמעותי ומשמח. ישנם נשים וגברים רבים שמרגישים שהם מתקשים לשמוח ולהנות מהמצב החדש.
בתרבויות העתיקות, השבטים זיהו את הצורך בתמיכה וסיוע ואת התפתחות הקשיים לאחר לידה. ניתן היה לראות כיצד שבטים שלמים, משפחות מורחבות, התגייסו כדי לעזור לאישה היולדת. אז מהו דיכאון אחרי לידה וכיצד מטפלים בו?

דיכאון אחרי לידה - קצת רקע

בכתבי העולם הישן מתאר "היפוקרטס" (רופא יווני, נחשב אבי הרפואה המערבית) את אי השקט והבכי של נשים בזמן ההנקה כתסמונת בשם "קדחת החלב" (milk fiver). בתקופה זו עדיין לא נחקר מצבה הנפשי של האם בתקופה שלאחר הלידה, ולא נתנו עליה את הדעת או חשבו שזהו מצב שיש לספק לו טיפול.
כיום מקבלים כבר את העצב והדיכאון שמופיעים לאחר לידה כתופעה מוכרת אשר 20%-80% (במחקרים שונים) מהיולדות חוות אותה.

אז מה הקשר בין דיכאון אחרי לידה לבייבי בלוז?

ה"בייבי בלוז" (Baby blues, maternity blues), קשור על פי רוב לשינויים הורמונאליים, אשר מתרחשים אצל היולדת ולשינוי בהרגליים ובסטאטוס המוכר והבטוח שהיה לאישה קודם ללידה. בנוסף, העייפות והחולשה של הגוף לאחר אירוע מורכב, שעבר בזמן הלידה, מוסיפים לחולשה הרגשית של היולדת.
נהוג לזהות את העצבות ואת חוסר השקט ככאלו שמתחילים ביום הרביעי ללידה. על פי סטטיסטיקות ממחקרים שונים, הסימפטומים אמורים להיחלש כבר ביום העשירי ולחלוף מעצמם, ללא התערבות מקצועית. (ישנן נשים אשר מדברות על דכדוך, חרדה ו/או חוסר שקט, ימים לפני הלידה ועדיין נהוג לייחס אותם ל"בייבי בלוז" המתואר כאן).
למרות שהתופעה אמורה לעבור מאליה, ללא טיפול פסיכולוגי או רפואי, חשוב שהאישה תיעזר בסביבה המשפחתית ובקהילה, כדי לזרז את תהליכי ההסתגלות והריפוי.
במידה והתסמינים שתוארו קודם לא עברו, חשוב לבדוק האם האישה לוקה בדיכאון אחרי לידה או בשם המקצועי: הפרעה דיכאונית של לאחר לידה, (PPD , Pospartum depression) ממנה סובלות כ 20% מהנשים שחוו בייבי בלוז - Baby blues, maternity blues.
בייבי בלוז עלול להפוך לדיכאון לאחר לידה כאשר הוא נמשך מעל שבועיים ברצף ופוגע בתפקוד של היולדת. במצבים אלו מומלץ לפנות בהקדם לטיפול מקצועי בדיכאון אחרי לידה.

הסימנים לדיכאון לאחר לידה

תסמיני דיכאון לאחר לידה מפורטים ב DSM ספר האבחון האמריקאי:
עצבות
התקפי בכי תכופים
הפרעות שינה
אובדן תיאבון
התקפי חרדה
אובדן אנרגיה וריכוז
ירידה בחשק
אנהדוניה (חוסר יכולת לחוות הנאה)
פגיעה בדימוי ובהערכה העצמית
מחשבות טורדניות ו/או אובססיביות
קושי ביצירת קשר עם התינוק
ובמקרים אחדים גם חוסר רצון לחיות ומחשבות על מוות.
בשונה מהמצב שתואר קודם (בייבי בלוז), שאמור לחלוף מאליו מספר ימים לאחר הלידה, דיכאון אחרי לידה עלול להימשך גם שנים רבות לאחר הלידה, ללא טיפול מתאים.

השלכות אפשריות של דיכאון אחרי לידה

מחקרים אחרונים מצביעים על ההשלכות של דיכאון אחרי לידה, גם לאחר שטופל, אפילו עשר שנים לאחר הלידה.
תסמיני הדיכאון לאחר לידה, זהים ברובם לתסמיני דיכאון אחרים המוכרים מהספרות הרפואית. בשונה מהפרעות דיכאון אחרות, בדיכאון אחרי לידה, לנשים ישנה ירידה משמעותית בהפרשתם של הורמוני מין כאסטרוגן ופרוגסטרון ועליה ברמת הפרולקטין והקורטיזול בדם, לכן, טיפול תרופתי אנטי דכאוני יוכל בהחלט לשפר ולעזור ליולדת אשר חווה את הסימפטומים שתוארו.
דיכאון לא מטופל עלול להשפיע על הקשר הראשוני שנוצר בין האם לתינוק, על הקשר של האם עם ההורה השני ובמקרים חריגים עלול להיות בעל השלכות על בריאותה הנפשית והפיזית של היולדת ושל התינוק.

גורמים נוספים שמשפיעים על היולדת

בנוסף למה שתואר עד כה, חשוב לציין כי השינויים הרבים אשר חווה היולדת:
המעבר להורות, חוסר השינה, היעדר מידע מספיק בנוגע לטיפול בילד, קושי בהבנת המסרים המועברים מהתינוק לאם ובכי מתמשך של התינוק, יכולים לעודד הופעת דיכאון ולעיתים להביא להחמרה במצב.
יולדת ללא תמיכה משפחתית עלולה לחוות תחושה קשה של בדידות וקושי רב להתמודד עם הטיפול בתינוק בשונה מיולדות אחרות אשר נתמכות על ידי אחרים.
טיפול רגשי / פסיכולוגי וליווי צמוד של האם היולדת, הכרחי מאוד בשלבים אלו. טיפול בדיכאון אחרי לידה יכול לסייע מאוד בחזרה לתפקוד ולמנוע התדרדרות נוספת במצב הנפשי.
חשוב לציין עוד כי ישנם מצבים בהם מופיעים סימפטומים דומים של דיכאון וחרדות עוד בזמן ההריון או לאחר הלידה והם אינם בהכרח תוצאה של דיכאון לאחר לידה.
על מצבים אלה תוכלו לקרוא במאמר אחר שמדבר על חרדה במהלך ההריון או לאחר הלידה, זהו מצב שונה בעל השלכות וסימנים מעט שונים המצריכים התייחסות שונה.

אבחון וטיפול בדיכאון אחרי לידה במרכז רימון

דיכאון אחרי לידה ומצבים רגשיים אחרים במהלך ההריון או לאחר הלידה, הינם מצבים רגישים ומורכבים הדורשים התייחסות מקצועית, מאיש מקצוע מומחה ומנוסה.
המצב בארץ הוא כזה שלא מאפשר לאדם המבקש טיפול מקצועי לדעת בוודאות כי פנה לאיש מקצוע מומחה, בעל הכשרה ורישיון לעסוק בטיפול ממוסד אקמי מוכר.
בגלל מצב זה, אנו במרכז רימון, לקחנו על עצמנו את האתגר של בחינת, מיון וסיווג אנשי המקצוע עימם אנו עובדים.
בפניה למרכז רימון, אתם יכולים להיות בטוחים כי תגיעו לאנשי מקצוע מומחים, בעלי הכשרה מוכרת ורצינית, בעלי וותק וניסיון בתחומם.
במידה ואת או קרובייך מזהים את הסימפטומים המפורטים או חלקם, פני עכשיו להתיעצות עם איש מקצוע.

השתמשו במנוע החיפוש החכם שלנו לחיפוש מטפלים ופסיכולוגים מומלצים בטיפול בדיכאון אחרי לידה.

תגיות: דיכאון אחרי לידה /הריון ולידה /יחסים זוגיים