התמודדות עם משבר

מחבר/ת:שרונה בר-נס
התמחות: טיפול במשברים ושינויים

התמודדות עם משבר. מה מגדיר משבר? כיצד מתמודדים עם משבר? 
המונח משבר מתייחס לאירועים בחיי האדם, שמאתגרים את משאבי ההתמודדות שלו, מפרים את האיזון בחייו ואף מערערים הנחות יסוד בסיסיות לגבי החיים – למשל אובדן, פרידה, פיטורין, נכות, מחלה של קרוב משפחה, התמודדות עם משבר בזוגיות, התמודדות עם משבר נפשי ועוד. משבר המטלטל את חייו של האדם מביא להתערערות של תפיסות, עמדות ומטרות וכן להתעוררות של שאלות לגבי תכלית וכיוון החיים. 

התמודדות עם משברים – הפער בין כאב לסבל

הכאב והעצב בהתמודדות עם משבר ומצבים מורכבים הם טבעיים, חשובים ומהווים חלק בסיסי מתהליך העיבוד והריפוי. יחד עם זאת, כאשר האדם לא עובר תהליכים של צמיחה מתוך משבר, במלואם או בחלקם, הוא חווה בנוסף לכאב העצום גם סבל רב שנגרם עקב התנגדות למצב, חוסר נכונות לקבל את האירוע שהתרחש ותחושת קורבנות שהאדם חווה בעטיו. האדם יבזבז אנרגיות רבות וישהה במחשבות מייסרות על העבר, ההווה והעתיד שאינן מקדמות אותו ולא מאפשרות לו לצאת מהמצב הקיים. הסכמה לקבל מצב נתון מעצם היותו, אינה בהכרח מעידה כי אנו מסכימים לו, כי חלילה ייחלנו לו או כי אנו מבינים בוודאות ובאופן מידי את התכלית שלו. אולם קבלת מצב או משבר נתון, מאפשרת ראייה מחודשת של המציאות, ויתור על העקרונות הישנים, שאינם משרתים אותנו עוד והבנה כי הציפיות שלנו לא יתממשו בדרך לה ייחלנו. כעת, עלינו לבחור בדרך חדשה כדי לצאת מחוזקים מהמצב. אין זה פשוט כלל וכלל ולכן תידרש לאדם תמיכה משפחתית וסביבתית ולעיתים גם סיוע של אשת/איש מקצוע.

התמודדות עם משבר או צמיחה מתוך טראומה

בעבר, מרבית המחקרים בתחום הפסיכולוגיה התמקדו דווקא בהשפעות ההרסניות של מצבי לחץ וטראומה על הבריאות הפיזית והנפשית של הפרט, אולם בעשורים האחרונים נערכו מחקרים רבים על חוסן ועל כוחו של משבר להניע תהליכי התפתחות אישיים בונים. 

ישנם א/נשים המצליחים בכוחות עצמם, תוך התמודדות עם המשבר, לנתב את המשבר כך שיהווה בסופו של דבר בסיס לחיפוש משמעות, כהזדמנות לצמיחה או כנקודת מפנה, אולם רבים נדרשים לסיוע מקצועי בתהליך התמודדות זה. 

צמיחה פוסטראומטית

‘צמיחה פוסט טראומטית’ מוגדרת כמכלול השינויים, הנתפסים כחיוביים, לאורך זמן בעיני הפרט בעקבות משבר או טראומה, כפי שהם באים לידי ביטוי בשלושה מישורים: שינוי באופן שבו האדם רואה את עצמו בעקבות האירוע, שינוי בקשר של האדם עם הסובבים אותו וכן שינוי בתפיסתו של האדם את מהות החיים. 

תהליך טיפול פסיכותרפי (טיפול רגשי) סבלני, מכיל ותומך יוביל את האדם לשינויים אלה; שינוי בתפיסה העצמית יתרחש כאשר האדם יגלה בעצמו כוחות שלא ידע על קיומם, כפי שהתגלו לו בעקבות המשבר שחווה והמצבים הלא מוכרים אליהם נקלע בעקבותיו. התפתחות יכולה לבוא לידי ביטוי גם בקשרים הבין אישיים, בין אם זה בפיתוח של מיומנויות בין אישיות כגון אמפתיה ורגישות לאחרים ובין אם זה ביכולת להיעזר ולפתח קשרים חדשים. 

התמודדות בונה עם המשבר עשויה להוביל לשינוי בסדרי עדיפויות כמו גם לתפיסת החיים ומהותם בדרך שונה מבעבר. במצב זה האדם יבחר לתעל את הכוחות לעשייה משמעותית עבור מטרה נעלה; היא או הוא יחתרו לחפש כיוון ותכלית על מנת להמשיך ולחיות באופן מלא בהווה. 

נרטיב חיובי כבסיס לבריאות נפשית ולהתמודדות עם משבר

שינויים אלו יובילו לתפיסת החיים בדרך אחרת ולהבניית נרטיב מתאים, כלומר סיפור חיים שישקף את כוחותיו ותפיסתו החדשה של הפרט. 

נרטיב הוא הסיפור הפנימי, שאדם מספר לעצמו על עצמו ונושא אותו במהלך חייו; חיי האדם עמוסים בסיפורים שניתן לספרם מנקודות מבט שונות – חלקן מעכבות ומגבילות וחלקן מעצימות ומעודדות. נקודת המבט באמצעותה אנו בוחרים לספר לעצמנו את הסיפור שלנו היא זו שתכריע כיצד נתייחס אליו ואל עצמינו, לטוב או לרע. 

הפרשנות שהאדם נותן לאירועים שחווה, ולא האירועים עצמם, היא שמשפיעה על האופן בו האדם תופס את עצמו ואת עולמו, והיא שמהווה את הבסיס לסיפור שלו/שלה. 

שיטת הטיפול הנרטיבי

שיטת הטיפול הנרטיבי מבוססת על התפיסה שיש לסיפורים שהאדם מספר לעצמו תפקיד קריטי בכל הנוגע לתפקודו ומצבו הריגשי. מטרת הטיפול לשנות את הפרספקטיבה של המטופל/ת, כך שלא יחוש/תחוש כקורבן, אדם שבור או בעייתי – אלא כאדם שחווה בעיות, הצליח להתמודד עם המורכבויות בחייו וצמח מכך. 

תהליך ייעוצי וטיפולי מדויק יעודד את האדם לבחון אפשרויות שונות של פרשנות לאירועים שהתרחשו, לייצר סיפורים חלופיים, יעילים יותר עבורו; העובדות והאירועים אינם משתנים, אך משתנה האופן בו אנו מפרשים אותם ומספרים אותם. כך האדם ילמד לספר את סיפור חייו מתוך תפיסה עצמית חיובית וגישה אקטיבית להתמודדות עם מורכבות החיים;

היכולת לשחזר את הסיפור ולהבנות אותו מחדש היא שמאפשרת שינוי, משום שהנרטיב החדש מביא ידע נוסף בנוגע למציאות ולאדם – ידע שמקנה לאדם משמעות, זהות ויציבות. 

מתמודדים עם משבר? מעוניינים בייעוץ וליווי של איש מקצוע מומחה בהתמודדות עם משברים? התקשרו אלינו להתיעצות ללא מחויבות.

המומחים של רימון ב

טיפול פסיכולוגי / טיפול רגשי (למבוגרים מעל 18)

עוד מאמרים בנושא

יועץ קריירה מומחה בייעוץ קריירה במרכז רימון
אנו חיים בעולם שמשנה את פניו ובמציאות דינמית, ולכך ישנן השלכות עצומות על עולם העבודה. עד לשנים האחרונות רוב האנשים עבדו במספר מצומצם של תפקידים/...
התמודדות משפחתית עם אבל ואובדן / שרונה בר נס. מרכז רימון מומחים בטיפול משפחתי בפריסה ארצית
אבל ואובדן, מוות ושכול, מטלטלים ומערערים את עולמה של המשפחה האבלה ושל האדם האבל, והם ילוו אותם לאורך חייהם, באופן מודע או לא מודע. תהליך...
הקשר בין שינוי ובין התמודדות עם לחץ ומשבר
הקשר בין שינוי ובין התמודדות עם לחץ ומשבר כולם חווים לחץ בחיי היומיום. רמה מסוימת של לחץ היא חיובית ורצויה, שכן היא יכולה לשפר את...
מרכז רימון מומחים בהתמודדות עם נכות או מחלה
התמודדות עם נכות או מחלה היא תהליך קשה, לרוב בעל השפעה רגשית עוצמתית ומטלטלת. כל אדם מגיב בצורה שונה ובעוצמה שונה למשברים ושינויים בחייו וכך...
מרכז רימון מומחים בהתמודדות עם אבל ואובדן
אבל הוא צער וכאב נפשיים עמוקים וקשים הנחווים בעקבות אובדן, בין אם של אדם קרוב ובין אם אובדן של יכולות מסוימות (כמו לאחר תאונה או...
התמודדות וטיפול עם אבל ואובדן במרכז רימון
במשך שנים רבות חשבנו שאנחנו יודעים איך להבין אבל ואובדן, מסתבר שזה לא בדיוק כך וכי זהו נושא הרבה יותר מורכב וקשה להבנה והתמודדות. בשורות...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת