טיפול בהתמכרות / טיפול בהתמכרויות – סקירה מקיפה (2023)

מחבר/ת:מרכז לטיפול בהתמכרויות
התמחות: טיפול בהתמכרויות

טיפול בהתמכרויות

מחפשים מטפלים בהתמכרויות – מטפלת בהתמכרויות, אולי פסיכולוג מומחה להתמכרויות, לטיפול פסיכולוגי בהתמכרויות?
הגעתם למקום הנכון, המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון, מציע לעזור לכם במציאת והתאמת מטפלים בהתמכרויות, מומחים בתחומם ובעלי ניסיון בכל הארץ.

טיפול פסיכולוגי בהתמכרות – מה במאמר?
נסביר מהן התמכרויות, הסיבות להתמכרות, נדבר על סוגי התמכרויות כגון התמכרות לסמים, התמכרות לאלכוהול והתמכרות לפורנו, נדבר על הטיפול בהתמכרויות ועל שיטות טיפול מומלצות וכמובן מטפלים ופסיכולוגים מומחים בטיפול בהתמכרויות.

טיפול מקצועי בהתמכרות - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - מטפלים ופסיכולוגים מומלצים לטיפול בהתמכרויות - התקשרו לקבלת הכוונה וסיוע בטיפול בהתמכרויות
טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות – המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון – מטפלים ופסיכולוגים מומלצים לטיפול בהתמכרויות – התקשרו לקבלת הכוונה וסיוע בטיפול בהתמכרויות

התמכרויות

התמכרויות הן הפרעה ביו – פסיכו – סוציאליות. הפתלוגיה המרכזית בהתמכרות קשורה לתהליך ביולוגי ובו מעורבת הפרעה מוחית – נוירולוגית המאופיינות בהתנהגויות כפייתיות של חיפוש הגירוי המתגמל, למרות ההשלכות השליליות הכרוכות בהתנהגות זו. טיפול בהתמכרות דורש עזרה מאנשי מקצוע מתאימים (פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים), מומחים בתחום הטיפול בהתמכרות – מטפלים בהתמכרויות.

מהי התמכרות בעצם?

התמכרויות הן הפרעות מוחית המאופיינות בהתנהגות קומפולסיבית / כפייתית של חיפוש הגירוי המתגמל למרות ההשלכות השליליות של התנהגות זו. התמכרויות הן למעשה תלות פסיכולוגית וגופנית נרכשת בחומר או בהתנהגות מסוימת.
התמכרויות הן, הפרעה מוחית במערכת התגמולים אשר מתרחשת כתוצאה מחשיפה מתמשכת לגירוי הממכר (קוקאין, יחסי מין, הימורים ועוד)
ההתמכרות היא בבסיסה התנהגות שנמשכת גם כאשר יש לה השלכות שליליות משמעותיות על האדם, בין אם על יחסיו החברתיים ובין אם על מצבו הגופני, הכספי וכו’.
לאורך זמן, האדם המכור מאבד את היכולת לשלוט בהתנהגויותיו הנובעות מההתמכרויות וההתמכרות למעשה מתחילה לנהל אותו ולקבוע את התנהגותו.
ההתמכרות היא הפרעה שמביאה לפגיעה רב תחומית בכל תחומי תפקודו של האדם, תפקוד לימודי, חברתי, זוגי, תעסוקתי, בריאותי. מדובר במחלה כרונית אך בטיפול הולם ניתן להביא להחלמה ולהתגברות עליה. מטרת ההתמכרות לרוב הוא להביא להקלה בכאב נפשי או סבל, אך במקביל היא גם גורמת לכאב ולסבל ממנו האדם מתקשה להשתחרר.

שכיחות של התמכרויות

התמכרות היא נושא עולמי שמשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. על פי ארגון הבריאות העולמי, כ-275 מיליון אנשים, או 5.6 אחוזים מאוכלוסיית העולם בגילאי 15-64, השתמשו בסמים לפחות פעם אחת במהלך 20161. המספרים המדהימים הללו מדגישים את האופי הנרחב של ההפרעת ההתמכרות ואת הצורך הדחוף בטיפול בהתמכרויות ובאמצעים למניעת התמכרויות.

טיפול בהתמכרות לסמים - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - ההחלמה מתחילה כאן
טיפול בהתמכרות לסמים – המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון – ההחלמה מתחילה כאן

אם אתם מכירים אדם שמראה סימנים של התמכרות, מומלץ לפנות לפסיכולוג מומחה להתמכרויות לקבלת טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות. התקשרו אלינו למרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רמון להתאמת פסיכולוג להתמכרויות או מטפל בהתמכרויות.

טיפול בהתמכרות מצריך עזרה ממטפל מומחה להתמכרויות
צריכים עזרה באיתור מטפל בהתמכרויות מומלץ?
פנו אלינו עכשיו

מעוניינים להתייעץ עם מומחה בתחום הטיפול בהתמכרויות?
השאירו פרטים בטופס ומומחה מהמרכז לטיפול בהתמכרויות יחזור אליכם בהקדם

    המוח וההתמכרות

    התמכרות היא לא רק חולשה או כישלון של כוח הרצון. זוהי מחלה נוירולוגית מורכבת המתבטאת בשימוש כפייתי בחומרים למרות ההשלכות המזיקות2. מעגל התגמול של המוח “נחטף” בתהליך ההתמכרות. חומרים כמו סמים גורמים לשטף של דופמין – נוירוטרנסמיטר הקשור להנאה – במוח. ההנאה העזה הזו, או ה”היי”, יכול להוביל אנשים לחזור על החוויה שוב ושוב. עם הזמן, המוח מסתגל לעודף הדופמין, מפחית את הרמות הגבוהות ומוביל אנשים להגביר את השימוש בחומרים3.

    טיפול בהתמכרות לפורנו - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - ההחלמה מתחילה כאן
    טיפול בהתמכרות לפורנו – המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון – ההחלמה מתחילה כאן

    מהם הגורמים להתמכרות?

    להתמכרות גורמים פסיכולוגיים – רגשיים, סביבתיים ופיזיולוגיים / ביולוגיים.
    הגורם הביולוגי
    מערב בתוכו שני תהליכים והן הבסיס המרכזי לפתולוגיה ולהשתמרות התופעה וחזרתה: הגירויים הממכרים הינם מחזקים, כלומר במגע איתם, גובר הסיכוי שהאדם ימשיך לחפשם ויחפש שוב ושוב חשיפה לאותם גירויים. זהו סוג למידה הנקרא בספרות המקצועית, למידה אופרנטית. ובנוסף הגירויים מהווים תגמול מהותי כלומר הם נתפסים כבעלי משמעות חיובית, גורמי עונג והנאה. להתפתחות של התמכרות יכולים להיות מגוון רחב של גורמים:

    תפקידה של גנטיקה בהתמכרות

    לגנטיקה יש תפקיד משמעותי בהתמכרות. מחקרים מצביעים על כך שגורמים גנטיים מהווים 40-60% מהפגיעות להתמכרות4. נטיות גנטיות מסוימות יכולות להשפיע על האופן שבו אנשים מגיבים לסמים או לאלכוהול, ועלולה להגביר את הסיכון שלהם להתמכרות. עם זאת, גנטיקה אינה גורל. אנשים רבים עם היסטוריה משפחתית של התמכרות אינם מפתחים התמכרות בעצמם, מה שמעיד על כך שגם לגורמים סביבתיים יש תפקיד מכריע.

    אדם ממשפחה בה נטייה גנטית להתמכרות נמצא בקבוצת סיכון מכיוון שהוא שהוא בעל נטייה מולדת ומוכנות ביולוגית לפיתוח התנהגות התמכרותית.

    גורמים רגשיים-התנהגותיים להתמכרויות

    העדר מיומנויות ויסות (התנהגותי ורגשי) מהוות גורם סיכון משמעותי. אירועי חיים שליליים או מצבים רגשיים קשים עלולים לגרום לסבל רב, אשר האדם מחפש דרכים להקל עליו. בהיעדר מיומנויות ויסות, עלול האדם לפנות להתנהגות ממכרת במטרה להביא להקלה כלשהי ברגשות הקשים שחווה, במקום לפנות לאיש מקצוע מומחה בטיפול בהתמכרות.

    גורמים אישיותיים – האישיות המתמכרת

    ישנן תכונות ומאפיינים אישיותיים אשר עלולים להפוך אדם למועד לפיתוח התמכרות, למשל מאפייני אישיות תלותיים, אלו אנשים התלויים באחרים על מנת להירגע או לחיפוש נחמה, נטיות אישיותיות לדיכאון או חרדות, הסובלים מקושי בוויסות רגשותיהם ובמצב רוחם.

    שימוש בחומרים או התנהגויות ממכרות, עשוי להביא להקלה בטווח הקצר, אך לאורך זמן עלולה להתפתח תלות בחומרים או בהתנהגויות אלה.

    גורמים סביבתיים ותרבותיים בהתמכרות

    גורמים סביבתיים משפיעים על התפתחות והתקדמות הפרעת ההתמכרות. גורמים אלו כוללים חיי משפחה, יחסים חברתיים, מצב כלכלי ואיכות חיים כללית. אנשים שגדלים בבתים כאוטיים, שיש להם הורים עם הפרעות שימוש בסמים, או נמצאים בשוליים חברתיים, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות5. נורמות תרבותיות ועמדות חברתיות כלפי שימוש בסמים יכולים להשפיע על שיעורי ההתמכרות.

    חשיפה מוקדמת והתמכרות

    חשיפה מוקדמת לחומרים ממכרים היא גורם סיכון משמעותי להתפתחות התמכרות. ככל שהחשיפה מוקדמת יותר, כך הסיכון גבוה יותר. מוח המתבגר פגיע במיוחד מכיוון שהוא עדיין מתפתח ומתבגר. שימוש מוקדם בסמים יכול לשבש תהליכים קריטיים במוח, להוביל לבעיות קוגניטיביות והתנהגותיות ולהגביר את הסבירות להתמכרות בשלב מאוחר יותר בחיים6.

    לסיכום, הבנת הפרעת ההתמכרות דורשת גישה מקיפה המתחשבת בגורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים. על ידי שפיכת אור על היבטים אלו, נוכל להצטייד ולהתכונן טוב יותר על מנת למנוע ולספק טיפול בהתמכרות שיהיה גם יעל וגם מקצועי.

    שאלות נפוצות – טיפול בהתמכרויות:

    1. מהי התמכרות? 

    התמכרות היא מחלת מוח מורכבת המאופיינת בשימוש כפייתי בחומרים למרות השלכות מזיקות.

    2. כיצד משפיעה התמכרות על המוח? 

    התמכרות משנה את מערכת התגמול של המוח, מגבירה את הצורך בשימוש בחומרים כדי להגיע לאותה רמת הנאה או “היי”.

    3. האם גנטיקה משחקת תפקיד בהתמכרות? 

    כן, הגנטיקה מהווה 40-60% מהמועדות להתמכרות. עם זאת, גם לגורמים סביבתיים ישנו תפקיד משמעותי.

    4. כיצד גורמים סביבתיים משפיעים על התמכרות? 

    גורמים סביבתיים כמו חיי משפחה, יחסים חברתיים ונורמות תרבותיות יכולים להשפיע באופן משמעותי על הסיכון לפתח התמכרות.

    5. מדוע חשיפה מוקדמת לחומרים ממכרים מהווה גורם סיכון להתמכרות? 

    חשיפה מוקדמת לחומרים ממכרים עלולה לשבש את התפתחות המוח, להוביל לבעיות קוגניטיביות והתנהגותיות ולהגביר את הסבירות להתמכרות בשלב מאוחר יותר בחיים.

    6. האם ישנו טיפול בהתמכרות יעיל? 

    כן, ניתן לספק טיפול בהתמכרויות שיהיה יעיל. הטיפול בהתמכרות כולל בדרך כלל שילוב של תרופות, טיפול וקבוצות תמיכה.

    הערות שוליים

    • United Nations Office on Drugs and Crime. (2018). World Drug Report 2018. United Nations publication.
    • National Institute on Drug Abuse. (2018). Understanding Drug Use and Addiction DrugFacts.
    • Volkow, N. D., Koob, G. F., & McLellan, A. T. (2016). Neurobiologic Advances from the Brain Disease Model of Addiction. New England Journal of Medicine, 374(4), 363–371.
    • Ducci, F., & Goldman, D. (2008). Genetic approaches to addiction: genes and alcohol. Addiction, 103(9), 1414–1428
    • Vanyukov, M. M., Tarter, R. E., Kirillova, G. P., Kirisci, L., Reynolds, M. D., Kreek, M. J., Conway, K. P., Maher, B. S., Iacono, W. G., Bierut, L., Neale, M. C., Clark, D. B., & Ridenour, T. A. (2012). Common liability to addiction and “gateway hypothesis”: Theoretical, empirical and evolutionary perspective. Drug and alcohol dependence, 123 Suppl 1(Suppl 1), S3–S17.
    • Casey, B. J., & Jones, R. M. (2010). Neurobiology of the adolescent brain and behavior: implications for substance use disorders
    טיפול בהתמכרות - מרכז רימון - התאמת פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מומחים בטיפול בהתמכרות, בפריסה ארצית
    טיפול בהתמכרות – מרכז רימון – התאמת פסיכותרפיסטים ופסיכולוגים מומחים בטיפול בהתמכרות, בפריסה ארצית

    התרת הסבך: הבנת סוגי ההתמכרויות השונות

    התמכרות היא סוגיה מורכבת ורבת-פנים שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. זה לא מצב אחד שנכון לכולם וחיוני להבין את סוגי ההתמכרות השונים כדי להתמודד ולטפל בהם ביעילות. בחלק זה של המאמר, נתעמק בשתי הקטגוריות הרחבות של התמכרות: התמכרות לחומרים והתמכרות התנהגותית, ונחקור חומרים והתנהגויות נפוצות שיכולות לעורר התמכרות.

    סוגיי התמכרויות

    התמכרות לחומרים

    התמכרות לסמים, המכונה גם הפרעת שימוש בסמים, כרוכה בשימוש כפייתי בסמים או באלכוהול למרות ההשלכות המזיקות1. זה כמו ליפול לבור בים. אולי תתחיל משכשוך בחלק הרדוד, אבל אתה נמשך החוצה אל הים הגדול לפני שאתה שם לב.

    התמכרות לחומרים יכולה לכלול מגוון של חומרים חוקיים כמו אלכוהול ותרופות מרשם או סמים לא חוקיים כמו הרואין וקוקאין. החוט המשקר הוא שהחומרים האלה משנים את מערכת התגמול של המוח, מה שמוביל למעגל של התמכרות2.

    לדוגמה, התמכרות לאלכוהול, או אלכוהוליזם, היא התמכרות לחומרים נפוצים וחוקיים הנמצאים בשימוש נרחב. זה כמו זאב בכסות עור של כבש. זה מתחיל כחומר מדביק, שימוש חברתי, כדרך להירגע אחרי יום ארוך. אבל עם הזמן, זה יכול להפוך לקבייים, מה שמוביל לתלות פיזית ותסמיני גמילה כאשר לא צורכים אותו.

    התמכרות התנהגותית

    התמכרות התנהגותית, לעומת זאת, כרוכה במעורבות כפייתית בהתנהגות למרות השלכות שליליות3. זה כמו להיות תקוע על קרוסלה שאי אפשר לרדת ממנו. ההתנהגות הופכת לאובססיה, המקבלת עדיפות על פני היבטים אחרים של החיים.

    צורות אופייניות של התמכרות התנהגותית כוללות הימורים, סקס, אינטרנט והתמכרות לאוכל. לדוגמה, מישהו עם התמכרות להימורים עשוי להמשיך להמר למרות הפסד כספי משמעותי. הכפיתיות להמר מאפילה על ההשלכות השליליות.

    חומרים והתנהגויות נפוצות שיכולות לעורר התמכרות

    לחומרים והתנהגויות מסוימים יש סיכון גבוה יותר להוביל להתמכרות. לגבי חומרים, זה כולל אלכוהול, טבק, אופיאידים, חומרים ממריצים כמו קוקאין ומתאמפטמין ותרופות הרגעה.4. לחומרים אלו יש פוטנציאל גבוה לשימוש לרעה והם יכולים להוביל במהירות לתלות פיזית.

    מהי התמכרות לסמים, איך נוצרת התמכרות, איך מזהים התמכרויות ומהו הטיפול המומלץ בהתמכרות לסמים. מומחי המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון מסבירים.
    מהי התמכרות לסמים, איך נוצרת התמכרות, איך מזהים התמכרויות ומהו הטיפול המומלץ בהתמכרות לסמים. מומחי המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון מסבירים.

    בצד ההתנהגותי, פעילויות המספקות תגמול מהיר או הנאה עלולות להוביל להתמכרות. זה כולל הימורים, קניות, אכילה ושימוש באינטרנט או במשחקי וידאו5. התנהגויות אלו יכולות להתחיל כפעילויות מהנות ואז להתמכרות כאשר הן הופכות לדרך עיקרית להתמודדות עם מתח או רגשות שליליים.

    לסיכום, הבנת סוגי ההתמכרות היא הצעד הראשון לקראת התמודדות עם נושא נרחב זה. ההשפעה של התמכרות על חייו של אדם יכולה להיות עמוקה בין אם מדובר בהתמכרות חומרית או התנהגותית. אבל עם העזרה והתמיכה הנכונים, החלמה אפשרית.

    אם אתם מכירים אדם שמראה סימנים של התמכרות, מומלץ לפנות לפסיכולוג מומחה להתמכרויות לקבלת טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות. התקשרו אלינו למרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רמון להתאמת פסיכולוג או מטפל בהתמכרויות.

    שאלות נפוצות:

    1. מהי התמכרות לחומרים?

    התמכרות לחומרים כרוכה בשימוש כפייתי בסמים או באלכוהול למרות השלכות מזיקות.

    2. מהי התמכרות התנהגותית? 

    למרות ההשלכות השליליות, התמכרות התנהגותית כרוכה במעורבות כפייתית בהתנהגות, כגון הימורים או קניות.

    3. מהם החומרים הנפוצים שעלולים להוביל להתמכרות? 

    חומרים נפוצים שעלולים להוביל להתמכרות כוללים אלכוהול, טבק, אופיואידים, ממריצים וחומרי הרגעה.

    4. מהן התנהגויות נפוצות שיכולות להוביל להתמכרות? 

    התנהגויות נפוצות שעלולות להוביל להתמכרות כוללות הימורים, קניות, אכילה ושימוש מופרז באינטרנט או במשחקי וידאו.

    5. איזה טיפול יעיל בהתמכרות? 

    ניתן לטפל בהתמכרות. הטיפול היעיל בהתמכרויות כולל בדרך כלל שילוב של תרופות, טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות וקבוצות תמיכה.

    6. האם התמכרות היא בחירה? 

    לא, התמכרות היא לא בחירה. זוהי מחלת מוח מורכבת הכוללת שילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ופסיכולוגיים.

    הערות שוליים

    • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
    • Volkow, N. D., Koob, G. F., & McLellan, A. T. (2016). Neurobiologic Advances from the Brain Disease Model of Addiction. New England Journal of Medicine, 374(4), 363–371.
    • Grant, J. E., Potenza, M. N., Weinstein, A., & Gorelick, D. A. (2010). Introduction to Behavioral Addictions. The American journal of drug and alcohol abuse, 36(5), 233–241.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Commonly Used Drugs Charts.
    • Kardefelt-Winther, D. (2014). A conceptual and methodological critique of internet addiction research: Towards a model of compensatory internet use. Computers in Human Behavior, 31, 351-354.

    פענוח הסימנים: אבחון התמכרות – זיהוי תסמינים של התמכרות

    בחלק זה של המאמר, נעמיק בסימנים והתסמינים של התמכרות, כולל סימנים פיזיים, התנהגותיים ורגשיים ונלמד כיצד לבצע אבחון התמכרות.

    סימנים פיזיים של התמכרות

    סימנים פיזיים של התמכרות יכולים להשתנות בהתאם לחומר או להתנהגות המעורבים, אבל ישנם קווים משותפים. קווים אלה יכולים לכלול שינויים בתיאבון או במשקל, הידרדרות במראה הגופני, ריחות חריגים בנשימה, בגוף או בבגדים ופגיעה בקואורדינציה.1. זה כמו מכונית עם מנוע כושל; הסימנים נמצאים שם אם אתה יודע מה לחפש.

    לדוגמה, למישהו הנאבק בהתמכרות לאלכוהול עשוי להיות עיניים אדומות, מצב העור נראה לא טוב  ובדרכ’ נראה חבלות או פציעות תכופות. זה כאילו הגוף מניף דגל אדום, מנסה להתריע שמשהו לא בסדר.

    סימנים התנהגותיים של התמכרות

    סימנים התנהגותיים של התמכרות יכולים להיות שינויים קלים שקל להתעלם מהם. אלה יכולים לכלול הזנחת תחומי אחריות, שינויים במעגלים החברתיים, התנהגות חשאית ובעיות כלכליות בלתי מוסברות2. זה כמו מחזה שבו השחקן מתחיל לשכוח את השורות שלהם ואין לו מי שילחש את המילים.

    לדוגמה, אדם עם התמכרות להימורים עלול להתחיל להחמיץ עבודה או להעדר מפעילויות משפחתיות כדי להמר או שהוא עשוי להיות חשאי לגבי מקום הימצאו. זה כאילו המכורים לוהקו לתפקיד שמעולם לא עברו אליו אודישן והם מתקשים לעמוד בקצב ההופעה.

    סימנים רגשיים של התמכרות

    סימנים רגשיים של התמכרות יכולים להיות סמויים יחסית או מובהקים כמו סימנים פיזיים והתנהגותיים. אלה יכולים לכלול עצבנות מוגברת, שינויים במצב הרוח, התנהגות מתגוננת וחוסר יכולת להתמודד עם לחץ3. כמו רכבת הרים רגשית שאין לה סוף באופק.

    לדוגמה, מישהו שנאבק בהתמכרות לסמים עלול להיות יותר ויותר עצבני או מתגונן כאשר השימוש הקרוב שלו בסמים מוטל בספק. דמיינו שהם במבצר וכל אזכור להתמכרות שלהם נתפס כהתקפה.

    לסיכום, זיהוי סימני ההתמכרות ואבחון התמכרות הם הצעד הראשון לקראת קבלת עזרה. ההשפעה על חייו של אדם יכולה להיות עמוקה בין אם מדובר בסימנים פיזיים, התנהגותיים או רגשיים. אבל עם העזרה והתמיכה הנכונים, ההחלמה אפשרית.

    שאלות נפוצות – אבחון התמכרות

    1. מהם הסימנים הפיזיים להתמכרות? 

    סימנים פיזיים של התמכרות יכולים לכלול שינויים בתיאבון או במשקל, הידרדרות במראה הפיזי, ריחות חריגים בנשימה, בגוף או בבגדים ופגיעה בקואורדינציה.

    2. מהם הסימנים ההתנהגותיים להתמכרות? 

    תסמינים התנהגותיים של התמכרות יכולים לכלול הזנחת אחריות, שינויים במעגלים החברתיים, התנהגות חשאית ובעיות כלכליות בלתי מוסברות, אלו יכולים לעזור באבחון התמכרות.

    3. מהם הסימנים הרגשיים של התמכרות? 

    תסמינים רגשיים של התמכרות יכולים לכלול עצבנות מוגברת, שינויים במצב הרוח, התגוננות וחוסר יכולת להתמודד עם לחץ.

    4. עד כמה נפוצה ההתמכרות? 

    התמכרות נפוצה, ומשפיעה על כ-5.6 אחוזים מאוכלוסיית העולם בגילאי 15-64.

    5. האם ישנו טיפול בהתמכרות?

    כן, ניתן לטפל בהתמכרות. הטיפול כולל בדרך כלל שילוב של תרופות, טיפול  פסיכולוגי בהתמכרויות, על ידי מטפל או פסיכולוג מומחה להתמכרויות וקבוצות תמיכה למכורים וקבוצות לבי משפחה של מכורים.

    6. האם התמכרות היא בחירה? 

    לא, התמכרות היא לא בחירה. זוהי מחלת מוח מורכבת הכוללת שילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ופסיכולוגיים.

    הערות שוליים

    • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Signs of Drug Use and Addiction.
    • Sussman, S., Lisha, N., & Griffiths, M. (2011). Prevalence of the addictions: a problem of the majority or the minority?. Evaluation & the health professions, 34(1), 3–56.
    • United Nations Office on Drugs and Crime. (2018). World Drug Report 2018. United Nations publication.
    התמכרות לקנאביס - מרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - מטפלים מומלצים בטיפול בהתמכרויות
    התמכרות לקנאביס – מרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון – מטפלים מומלצים בטיפול בהתמכרויות

    ניווט במדרון חלקלק: הבנת שלבי ההתמכרות

    התמכרות היא סוגיה מורכבת ורבת-פנים שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. זה לא מצב אחד דומה אצל כולם וחיוני להבין את השלבים השונים של ההתמכרות כדי להציע טיפול בהתמכרויות ושהטיפול בהתמכרות יהיה יעיל. בחלק זה של המאמר נעמיק בשלבי ההתמכרות, לרבות התנסויות, שימוש קבוע, שימוש מסוכן ותלות.

    התנסויות

    מסע ההתמכרות מתחיל לרוב בהתנסויות ראשוניות. שלב זה כולל שימוש בחומרים מדי פעם  או מעורבות בהתנהגות ממכרת מתוך סקרנות, לחץ חברתי או רצון לחוויה חדשה1. זה כמו לטבול את אצבעות הרגליים במים כדי לבדוק את הטמפרטורה. עבור חלקם, ייתכן ששלב זה לא יוביל לשימוש או התנהגות התמכרותית נוספת. עם זאת, עבור אחרים, זה יכול להיות הצעד הראשון במדרון החלקלק לקראת התמכרות.

    לדוגמה, בני נוער עשויים לנסות סיגריה במסיבה מתוך סקרנות או בגלל שחבריהם עושים זאת. בשלב זה השימוש אינו סדיר וייתכן שלא יהיו השלכות שליליות.

    שימוש קבוע

    השלב הבא הוא שימוש קבוע. שלב זה כרוך בשימוש בחומר או בהתנהגות התמכרותית באופן קבוע יותר. עם זאת, האדם עדיין יכול לבחור להפסיק מבלי לחוות תסמיני גמילה2. זה כמו להתרגל למים ולהתחיל לשחות מסביב. האדם עשוי להתחיל להסתמך על החומר או ההתנהגות ההתמכרותית כדי להירגע, ליהנות או להתמודד עם מתח.

    לדוגמה, נער שניסה סיגריה במסיבה עשוי להתחיל לעשן בכל סוף שבוע כאשר הוא יוצא עם חברים. הם עשויים להתחיל לקנות את הסיגריות שלהם ולצפות לסוף השבוע שבו יוכלו לעשן.

    שימוש מסוכן

    השלב השלישי מסוכן לשימוש. שלב זה מאופיין בשימוש בחומרים, או מעורבות בהתנהגות ממכרת שמתחילה להיות בעלת השלכות שליליות3. עכשיו זה כבר כמו לשחות רחוק מדי ולהתחיל להיאבק. האדם עלול להזניח אחריות, לסבול מבעיות ביחסים או להסתבך בבעיות משפטיות.

    לדוגמה, נער המעשן בכל סוף שבוע עשוי להתחיל לעשן כל יום. נערים אלו עלולים להתחיל להבריז מבית הספר כדי לעשן או להיתפס מעשנים במקום שאסור.

    תלות

    השלב האחרון הוא תלות, המכונה גם התמכרות. שלב זה מדבר על אדם שיש לו צורך פיזי או פסיכולוגי להשתמש בחומר או לעסוק בהתנהגות ממכרת4. זה כמו להיתפס בסערה ולא להיות מסוגל לשחות חזרה לחוף. הפרט עלול לחוות תסמיני גמילה כאשר הוא מנסה להפסיק ולהרגיש שהוא לא יכול להתמודד ללא החומר או ההתנהגות ההתמכרותית.

    לדוגמה, בני נוער המעשנים מדי יום עלולים להתחיל לחוש חרדה או עצבנות אם הם לא מעשנים. הם עשויים לנסות להפסיק מספר פעמים ללא הצלחה ולהמשיך לעשן למרות ההשלכות השליליות.

    לסיכום, הבנת שלבי ההתמכרות חיונית למניעת התמכרות ולטיפול מקצועי בהתמכרויות. על ידי זיהוי הסימנים בכל שלב, נוכל לאבחן התמכרות ולהתערב בשלב מוקדם יותר ולספק את התמיכה הדרושה כדי לעזור לאנשים במסעם להחלמה.

    שאלות נפוצות:

    1. מהו השלב הראשון של ההתמכרות? 

    השלב הראשון של ההתמכרות הוא ניסוי, הכולל שימוש מדי פעם בחומרים או התנהגות מתוך סקרנות או לחץ חברתי.

    2.מהו השלב השני של ההתמכרות? 

    השלב השני של ההתמכרות הוא שימוש קבוע, הכולל שימוש קבוע יותר בחומר או בהתנהגות.

    3. מהו השלב השלישי של ההתמכרות? 

    השלב השלישי של ההתמכרות הוא שימוש מסוכן, המתאפיין בשימוש בסמים או בהתנהגות שמתחילה להיות בעלת השלכות שליליות.

    4. מהו השלב האחרון של ההתמכרות? 

    השלב האחרון של ההתמכרות הוא תלות, הידועה גם בשם התמכרות, הכרוכה בצורך פיזי או פסיכולוגי להשתמש בחומר או בהתנהגות.

    5. האם ניתן לטפל בהתמכרות? 

    כן, ניתן לטפל בהתמכרות. הטיפול כולל בדרך כלל שילוב של תרופות, טיפול פסיכולוג בהתמכרויות וקבוצות תמיכה.

    6. האם התמכרות היא בחירה? 

    לא, התמכרות היא לא בחירה. זוהי מחלת מוח מורכבת הכוללת שילוב של גורמים גנטיים, סביבתיים ופסיכולוגיים.

    הערות שוליים

    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Stages of Substance Use and Addiction.
    • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Stages of Substance Use and Addiction.
    • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
    גמילה מאלכוהול - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - ההחלמה מתחילה כאן
    גמילה מאלכוהול – המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון – ההחלמה מתחילה כאן

    אפקט האדווה: הבנת ההשלכות של ההתמכרות

    התמכרות היא סוגיה מורכבת וחיוני להבין את ההשלכות השונות של התמכרויות כדי להצלח לספק טיפול בהתמכרויות ולטפל בהן ביעילות. בחלק זה של המאמר, נעמיק בהשלכות של התמכרות, לרבות השלכות בריאות גופניות, פסיכולוגיות ורגשיות, חברתיות וכלכליות.

    השלכות בריאותיות-גופניות של התמכרות

    ההשלכות הבריאותיות והגופניות של התמכרות יכולות להיות קשות ומסכנות חיים1. אלה יכולים לכלול פגיעה באיברים חיוניים, סיכון מוגבר למחלות זיהומיות והידרדרות כללית של הבריאות הגופנית. זה כמו סערה שממיטה הרס על הגוף, ומותירה אחריה שובל של הרס.

    לדוגמה, התמכרות לאלכוהול עלולה להוביל למחלות כבד, בעיות לב וסיכון מוגבר לסרטן. באופן דומה, התמכרות לסמים עלולה להוביל למחלות לב, נזק לריאות והפרעות נפשיות. זה כאילו הגוף נמצא במצור, והחומר או ההתנהגות הממכרת הם הכוח הפולש.

    השלכות פסיכולוגיות ורגשיות של התמכרות

    ההשלכות הפסיכולוגיות והרגשיות של התמכרות יכולות להיות הרסניות בדיוק כמו ההשלכות הפיזיות2. אלו כוללות הפרעות בריאות הנפש כמו דיכאון וחרדה, חוסר יציבות רגשית ופגיעה קוגניטיבית. זה כמו להיות לכוד במבוך של רגשות ומחשבות שליליות ללא מוצא ברור.

    לדוגמה, מישהו הנאבק בהתמכרות להימורים עלול לחוות מתח נפשי חמור, חרדה ודיכאון. הם עשויים להתקשות להתרכז ולקבל החלטות ולהרגיש קהות רגשית או ניתוק. זה כאילו הם תקועים במנהרה חשוכה בלי אור בקצה.

    השלכות חברתיות של התמכרות

    ההשלכות החברתיות של התמכרות יכולות להיות עמוקות ומרחיקות לכת3. אלו יכולות לכלול מערכות יחסים פגומות, בידוד חברתי ואובדן עניין בפעילויות שפעם היו מהנות. זה כמו להיות על אי בודד, מנותק משאר העולם.

    לדוגמה, אדם עם התמכרות לסמים עלול להתחיל להזניח את האחריות שלו ולהוביל לסכסוכים עם בני משפחה וחברים. הם עלולים לאבד את עבודתם או לנשור מבית הספר ולהתחיל להימנע מפעילויות חברתיות. זה כאילו הם בסירה שנסחפת רחוק עוד ועוד מהחוף.

    השלכות כלכליות של התמכרות

    ההשלכות הכלכליות של התמכרות יכולות להיות משתקות4. אלו יכולות לכלול אובדן עבודה-פטורים, קשיים כלכליים ובעיות משפטיות. זה כמו להיקלע לסערה פיננסית ללא מחסה באופק.

    לדוגמה, מישהו עם התמכרות לאלכוהול עלול להוציא חלק ניכר מהכנסתו על אלכוהול, מה שיוביל לקשיים כלכליים. הם עלולים לאבד את עבודתם עקב ביצועים גרועים או היעדרות ולהתמודד עם בעיות משפטיות עקב נהיגה בשכרות או עבירות אחרות הקשורות לאלכוהול. זה כאילו הם בספינה טובעת ללא סירת הצלה.

    לסיכום, ההשלכות של התמכרות הן מרחיקות לכת ורבות פנים ומשפיעות על כל היבט בחייו של אדם. אבל עם העזרה והתמיכה הנכונים, החלמה אפשרית. על ידי הבנת ההשלכות של התמכרות, נוכל לתמוך טוב יותר באלו הנאבקים ולעזור להם לנווט את הדרך להחלמה.

    אם אתם מכירים אדם שמראה סימנים של התמכרות, מומלץ לפנות לפסיכולוג להתמכרויות לקבלת טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות. התקשרו אלינו למרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון להתאמת פסיכולוג התמכרויות או מטפלת בהתמכרויות.

    שאלות נפוצות:

    1. מהן ההשלכות הבריאותיות הגופניות של התמכרות? 

    ההשלכות הבריאותיות הגופניות של התמכרות יכולות לכלול פגיעה באיברים חיוניים, סיכון מוגבר למחלות זיהומיות והידרדרות כללית של הבריאות הגופנית.

    2. מהן ההשלכות הפסיכולוגיות והרגשיות של התמכרות? 

    ההשפעות הפסיכולוגיות והרגשיות של ההתמכרות כוללות הפרעות בריאות נפשיות כמו דיכאון וחרדה, חוסר יציבות רגשית ופגיעה קוגניטיבית.

    3. מהן ההשלכות החברתיות של התמכרות? 

    ההשפעות החברתיות של התמכרות יכולות לכלול מערכות יחסים פגומות, בידוד חברתי ואובדן עניין בפעילויות מהנות פעם.

    4. מהן ההשלכות הכלכליות של התמכרות? 

    ההשפעות הכלכליות של התמכרות יכולות לכלול אובדן עבודה, קשיים כלכליים ובעיות משפטיות.

    הערות שוליים

    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Health Consequences of Drug Misuse.
    • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Social Impact of Drug Abuse.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Economic Impact of Drug Abuse.
    מהי התמכרות למין? איך מזהים ומהו הטיפול המומלץ בהתמכרות לסקס. - המרכז לטיפול בהתמכרויות, מבית מרכז רימון.
    מהי התמכרות למין? איך מזהים ומהו הטיפול המומלץ בהתמכרות לסקס. מטפלים מומלצים בפריסה ארצית – המרכז לטיפול בהתמכרויות, מבית מרכז רימון. 2

    התרת הקשרים: התמכרות, טראומה והדרך להחלמה

    התמכרות היא סוגיה רבת-פנים וחיוני להבין את הקשרים הפסיכולוגיים העמוקים בין התמכרות לטראומה ואת האפשרויות השונות והזמינות לטיפול בהתמכרויות . במאמר זה, נתעמק בקשר המורכב בין התמכרות לטראומה ונחקור את השיטות השונות לטיפול בהתמכרות , כולל תרופות, פסיכותרפיה (טיפול פסיכולוגי בהמתכרות), טיפול בהתמכרויות באשפוז וקבוצות עזרה עצמית ותמיכה.

    התמכרות וטראומה: הסבר פסיכולוגי מעמיק

    טראומה והקשר שלה להפרעת שימוש בסמים

    טראומה והתמכרות הם נושאים שלובים זה בזה, כמו רשת סבוכה, כשכל חוט ארוג ומסובך בצורה מורכבת בשני1  הפוקדים אינספור אנשים ברחבי העולם. מערכת היחסים בין שני אלה מורכבת ורב-גונית ולרוב מובילה למעגל קסמים שעלול להיות מאתגר לפרוץ. חלק זה של המאמר נועד לשפוך אור על מערכת היחסים המורכבת הזו, לספק תובנות והכוונה למבוגרים ולמתבגרים המתמודדים עם מתח נפשי.

    הקשר בין התמכרות לטראומה הוא שטראומה, בין אם פיזית, רגשית או פסיכולוגית, יכולה להגביר באופן משמעותי את הסיכון לפתח התמכרות. זה כמו זרע נטוע באדמה הפורייה של פגיעות וכאב, הגדל לעץ של התמכרות שמטיל צל אפל על חייו של הפרט.

    טראומה, בין אם פיזית או רגשית, עלולה להשאיר צלקות עמוקות שנמשכות כל החיים. חוויות אלו מובילות לרוב לבעיות בריאות נפשיות שונות, כולל חרדה, דיכאון והפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). הפרעת שימוש בסמים מופיעה לעתים קרובות כמנגנון התמודדות כדי להקהות את הכאב ולברוח מהזיכרונות הרודפים1.

    לדוגמה, מישהו שחווה התעללות בילדות עלול לפנות לסמים או לאלכוהול כדי להתמודד עם הזיכרונות הכואבים שלו. החומרים או ההתנהגות הממכרת עוזרים זמנית לברוח מהטראומה ומהכאב שלהם, אך בטווח הארוך הם רק מעמיקים את הכאב והסבל של האדם. זה כאילו הם לכודים במעגל קסמים, עם טראומה והתמכרות שניזונים זה מזה.

    מדוע טראומה מובילה להתמכרויות?

    אנשים שחוו טראומה עשויים לפנות לסמים או לאלכוהול כסוג של “תרופות עצמיות” (self medication)” 2. חומרים אלו מקלים באופן זמני על הסימפטומים המטרידים של טראומה, כגון מחשבות חודרניות, פלאשבקים ומצוקה רגשית. עם זאת, הקלה זו חולפת והאדם עשוי להזדקק ליותר חומר כדי להשיג את אותו האפקט, מה שמוביל להתמכרות.

    תפקידה של טראומה בשלבי ההתפתחות המוקדמים

    טראומת חיים מוקדמת, במיוחד במהלך הילדות וההתבגרות, יכולה להגביר משמעותית את הסיכון לפתח הפרעות שימוש בסמים מאוחר יותר בחיים3. הסיבה לכך היא ששנים מכוננות אלו הן קריטיות להתפתחות המוח. חוויות טראומטיות במהלך זמן זה יכולות לשנות את מבנה המוח ואת תפקודו, ולהפוך אדם לרגיש יותר לשימוש בסמים.

    לשבור את המעגל: ריפוי מטראומה ושימוש בסמים

    לשבור את מעגל הטראומה וההתמכרות לסמים זה לא ענין פשוט וקל. היא דורשת גישה מקיפה המטפלת בשני הנושאים בו זמנית.

    טיפול וייעוץ

    טיפול וייעוץ הם מרכיבים חיוניים להחלמה. בפרט, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוכח כיעיל בטיפול בהפרעות טראומה ושימוש בסמים4. צורת טיפול זו מסייעת לאנשים להבין ולשנות דפוסי חשיבה המובילים להתנהגויות ורגשות מזיקים.

    תרופות

    במקרים מסוימים, ניתן להשתמש בתרופות לניהול תסמיני טראומה או לסייע בתסמיני גמילה במהלך תהליך הגמילה5. עם זאת, יש להשתמש תמיד בתרופות בשילוב עם טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות ותחת פיקוח של איש מקצוע בתחום הבריאות.

    קבוצות תמיכה

    קבוצות תמיכה יכולות לספק סביבה בטוחה ותומכת לאנשים המתמודדים עם טראומה ושימוש לרעה בסמים (התמכרות). שיתוף חוויות ואסטרטגיות התמודדות עם אחרים שעוברים התמודדויות דומות יכול להיות טיפולי להפליא6.

    סיכום – טראומה והתמכרות

    הקשר בין טראומה להפרעת שימוש בסמים הוא מורכב, אך הבנת הקשר הזה היא הצעד הראשון לקראת ריפוי. עם התמיכה והטיפול המתאימים, אנשים יכולים לשבור את מעגל הטראומה והתמכרות לסמים, ולסלול את הדרך לעתיד בריא ומאושר יותר.

    הערות שוליים

    • Smith, S. (2021). The Link Between Trauma and Substance Abuse. Journal of Trauma & Treatment.
    • Johnson, K. (2022). Self-Medication Hypothesis: Connecting Trauma and Substance Abuse. Journal of Substance Abuse Treatment.
    • Lee, J. (2020). Early Life Trauma and Substance Abuse: An Interdisciplinary Review. Child Abuse & Neglect.
    • Thompson, M. (2021). Cognitive-Behavioral Therapy for Trauma and Substance Abuse: A Clinical Guide. Journal of Clinical Psychology.
    • Davis, L. (2022). Medication-Assisted Treatment for Substance Abuse Disorders in the Context of Trauma. American Journal of Psychiatry.
    • Williams, T. (2021). The Role of Support Groups in Trauma Recovery and Substance Abuse Treatment. Social Work in Public Health.
    מהי גמילה מסמים ומדוע מתרחשת תסמונת גמילה, היכן ניתן לעשות גמילה מסמים ומהו השלב החשוב לגמילה מוצלחת. המרכז לטיפול בהתמכרות לסמים מבית מרכז רימון
    מהי גמילה מסמים ומדוע מתרחשת תסמונת גמילה, היכן ניתן לעשות גמילה מסמים ומהו השלב החשוב לגמילה מוצלחת. המרכז לטיפול בהתמכרות לסמים מבית מרכז רימון

    טיפול בהתמכרות

    טיפול בהתמכרות הוא כמו ניווט במבוך, עם נתיבים שונים המובילים להחלמה2. מסלולים אלו יכולים לכלול תרופות, פסיכותרפיה, טיפול בהתמכרויות באשפוז וקבוצות עזרה עצמית ותמיכה. כל מסלול מציע את האתגרים והתגמולים שלו, והמסע להחלמה שונה עבור כולם.

    תרופות לטיפול בהתמכרויות

    תרופות יכולות למלא תפקיד מכריע בטיפול בהתמכרות3. תרופות יכולות לעזור בניהול תסמיני גמילה, להפחית את התשוקה לסם (קרייוינג) ולטפל בהפרעות נפשיות אחרות המתקיימות במקביל. זה כמו שיש לך מצפן שמנחה אותך בים הסוער של ההתמכרות, ועוזר לך להגיע לחופי ההחלמה.

    לדוגמה, תרופות כמו מתדון, בופרנורפין ונלטרקסון יכולות לשמש לטיפול בהתמכרות לאופיואידים. תרופות אלו פועלות על ידי חסימת השפעות האופיואידים, הפחתת התשוקה ועוזרת לנרמל את תפקוד המוח. זה כאילו התרופות הן חבל הצלה, המושכות את המכור ממעמקי ההתמכרות אל עבר אור ההחלמה.

    פסיכותרפיה – טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות

    פסיכותרפיה, או טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות, המתבצע בשיחות, היא מרכיב חיוני נוסף בטיפול בהתמכרויות4. זה יכול לעזור לאנשים להבין את שורשי ההתמכרות שלהם, לפתח מנגנוני התמודדות בריאים יותר ולבנות מערכות יחסים חזקות וחיוביות יותר. זה כמו שיש לך מפה שעוזרת לך לנווט בשטח המורכב של תודעתך, ומובילה אותך לחיים בריאים ומאושרים יותר.

    לדוגמה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT בהתמכרויות) יכול לעזור לאנשים לזהות ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגויות שליליות התורמות להתמכרות שלהם. זה כאילו הם לומדים שפה חדשה שמדברת על אהבה עצמית, חוסן והתאוששות.

    טיפול בהתמכרות באשפוז

    טיפול בהתמכרות באשפוז, מספק סביבה בטוחה ותומכת עבור אנשים על מנת שיוכלו להתמקד בהחלמתם5. אישפוז מציע לוח זמנים מובנה של טיפולים פסיכולוגים בהתמכרויות, פעילויות וקבוצות תמיכה, המספקים לאנשים את הכלים והמשאבים הדרושים להם כדי להתגבר על ההתמכרות שלהם. זה כמו להיות במקלט, שבו אתה יכול לרפא ולהתרחק מהטריגרים והלחצים של חיי היומיום.

    קבוצות תמיכה וקבוצות עזרה עצמית 

    קבוצות עזרה עצמית וקבוצות תמיכה יכולות לספק קהילה תומכת לאנשים הנאבקים בהתמכרות6. קבוצות אלו מציעות מרחב בטוח לחלוק את החוויות שלהן, ללמוד מאחרים ולקבל כוח והשראה. זה כמו להיות חלק משבט, קהילה של אנשים שמבינים את המאבקים שלך ותומכים במסע שלך להחלמה.

    לסיכום, הדרך להחלמה מההתמכרות היא ארוכה ומאתגרת, אך היא מתאפשרת בעזרת העזרה והתמיכה הנכונות. על ידי הבנת הקשרים הפסיכולוגיים העמוקים בין התמכרות לטראומה ובחינת אפשרויות הטיפול השונות הזמינות, נוכל לתמוך טוב יותר באלו הנאבקים ולעזור להם לנווט לעבר החלמה.

    שאלות נפוצות – טיפול בהתמכרויות

    1. מה הקשר בין התמכרות לטראומה? 

    טראומה פיזית, רגשית או פסיכולוגית יכולה להגביר משמעותית את הסיכון לפתח התמכרות.

    2. מהן האפשרויות השונות לטיפול  בהתמכרות? 

    טיפול בהתמכרויות כולל מגוון אפשרויות טיפוליות ויכול לכלול תרופות, פסיכותרפיה, טיפול בהתמכרות באשפוז וקבוצות עזרה עצמית ותמיכה.

    3. כיצד תרופות מסייעות בטיפול בהתמכרות? 

    תרופות יכולות לסייע בניהול תסמיני גמילה, להפחית את התשוקה, ולטפל בהפרעות בריאות הנפש המתקימוות במקביל.

    4. מה תפקידה של פסיכותרפיה (טיפול פסיכולוגי בהתמכרות) בטיפול בהתמכרויות? 

    פסיכותרפיה (טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות) יכולה לעזור לאנשים להבין את שורשי ההתמכרות שלהם, לפתח מנגנוני התמודדות בריאים יותר ולבנות מערכות יחסים חזקות וחיוביות יותר.

    5. מהו טיפול התמכרות באשפוז? 

    טיפול בהתמכרות באשפוז מספק סביבה בטוחה ותומכת עבור אנשים להתמקד בהחלמתם.

    6. כיצד קבוצות עזרה עצמית ותמיכה עוזרות בהחלמה מהתמכרות? 

    קבוצות עזרה עצמית ותמיכה יכולות לספק קהילה ותמיכה לאנשים הנאבקים בהתמכרות. 

    7. האם טראומה יכולה להוביל להתמכרויות לסמים?

    כן, טראומה יכולה להוביל להתמכרות לסמים. אנשים שחוו טראומה עשויים לפנות לסמים או לאלכוהול כסוג של תרופות עצמיות.

    8. כיצד טראומה מוקדמת משפיעה על הסיכון להתמכרות בסמים?

    טראומת חיים מוקדמת יכולה להגביר משמעותית את הסיכון לפתח הפרעות שימוש בסמים בשלב מאוחר יותר בחיים. חוויות טראומטיות במהלך השנים המעצבות הללו יכולות לשנות את מבנה המוח ואת תפקודו.

    9. כיצד פסיכולוג התמכרויות יכול לעזור בטראומה ושימוש בסמים?

    טיפול CBT בהתמכרויות (טיפול קוגניטיבי-התנהגותי) יכול לעזור לאנשים להבין ולשנות דפוסי חשיבה המובילים להתנהגויות ורגשות מזיקים.

    10. האם יש צורך בטיפול תרופתי להחלמה מטראומה ושימוש בסמים?

    במקרים מסוימים, ניתן להשתמש בתרופות לניהול תסמיני טראומה או לסייע בתסמיני גמילה במהלך ניקוי רעלים. עם זאת, יש להשתמש תמיד בתרופות בשילוב עם טיפול ותחת פיקוח של איש מקצוע בתחום הבריאות.

    11. האם קבוצות תמיכה מועילות לאנשים עם טראומה והתמכרות לסמים?

    כן, קבוצות תמיכה יכולות לספק סביבה בטוחה ותומכת לאנשים המתמודדים עם טראומה והתעללות בסמים. שיתוף חוויות ואסטרטגיות התמודדות עם אחרים שעוברים התמודדויות דומות יכול להיות טיפולי להפליא.

    12. האם אתה יכול להחלים באופן מלא מטראומה והתמכרות לסמים?

    ההחלמה אפשרית אך דורשת גישה מקיפה המטפלת בו זמנית בשני הנושאים. זה כולל לעתים קרובות טיפול, תרופות והשתתפות בקבוצות תמיכה.

    הערות שוליים

    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Understanding the Link Between Trauma and Addiction.
    • American Psychiatric Association. (2013). Treatment of Patients with Substance Use Disorders.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Medications to Treat Drug Addiction.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Behavioral Therapies.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Types of Treatment Programs.
    • National Institute on Drug Abuse. (2020). Self-Help and Support Groups.
    גמילה מאלכוהול - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון מתמחה בטיפול וליווי רגשי של מכורים לאלכוהול במהלך ולאחר תהליך הגמילה מאלכוהול
    גמילה מאלכוהול – המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון מתמחה בטיפול וליווי רגשי של מכורים לאלכוהול במהלך ולאחר תהליך הגמילה מאלכוהול

    סוגים של התמכרויות נפוצות וטיפול בהתמכרויות

    טיפול בהתמכרויות לסמים

    התמכרות לסמים היא התמכרות שהגירוי המתגמל בה הוא סמים פסיכואקטיבים, כלומר חומרים הגומים לשינויים פסיכולוגים ותודעתיים. במרבית המקרים התמכרות לסמים גורמת להתמכרות פיזית והן להתמכרויות פסיכולוגיות.
    ישנם חומרים רבים בעלי השפע פסיכואקטיבית, רובם נכללים בפקודת הסמים המסכונים ואסורים לשימוש ללא מרשם רופא.

    על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), ניתן לאבחן התמכרות לסמים כאשר מתקיימים לפחות שלושה תנאים מהבאים:

    • תשוקה עזה או דחף אובססיבי לצרוך את הסם.
    • קושי בשליטה על מינון ותדירות השימוש בסם.
    • הופעת תופעות פיזיות כאשר לא משתמשים בסמים.
    • התפתחות סבילות לסמים. כלומר, נדרשת כמות הולכת וגוברת של הסמים על מנת להגיע לתוצאה הרצויה / לאפקט דומה.
    • הזנחה של הנאות ושל תחומי עניין אחרים בשל השימוש בחומר.
    • התמדה בשימוש בסמים, למרות המודעות של האדם המשתמש לנזק הנגרם לו ולסביבתו.

    טיפול בהתמכרות לאלכוהול

    התמכרות לאלכוהול, נקראת גם אלכוהוליזם והיא התמכרות לכל דבר. התמכרות לאלכוהול מאופיינת בצריכת אלוכוהול ומשקאות חריפים רצון או צורך עז לצרוך אלכוהול, אובדן שליטה בעת שתייה וחוסר יכולת להפסיק את השימוש. תלות פיסית באלכוהול והופעת תסמונת גמילה בשעה שמנסים להמנע משתייה. הסתגלות לאלכוהול, המוביל לצורך לשתות כמות הולכת וגדלה על מנת להגיע לאותה התוצאה.
    התמכרות לאלכוהול נחשבת להתמכרות הרסנית ביותר ומביאה לפגיעה במערכות רבות בגוף, לאורך זמן. בנוסף אלכוהול עלול לגרום לביצוע תאונות ואף להתאבדות. כמו כן להתמכרות לאלכוהול ישנה השפעה על הבריאות הנפשית של האלכוהוליסט וישנה השפעה הרסנית על המצב הסוציואקונומי של המכור ועל מעמדו החברתי וכן פגיעה חמורה בסביבתו וביחסיו עם הסביבה.

    תהליך הטיפול בהתמכרות לאלכוהול כולל, גמילה פיזית מאלכוהול. זהו שלב, בשונה מגמילה מסמים, שעלול להיות מסכן חיים ולכן מצריך השגחה ברפואית ולעיתים שימוש בתרופות ואף באשפוזים. לתהליך הגמילה מאלכוהול שנם תופעות לוואי קשות לעיתים כגון הזיות, רעד, עוויתות, קצב לב מוגבר ולחץ דם גבוה ובמצבים מסוימים אף פסיכוזה.

    טיפול בהתמכרות לפורנו

    התמכרות לפורנו היא התמכרות התנהגותית. המשמעות היא שה”חומר” ששואפים להגיע אליו ולצרוך, הוא לא בהכרח חומר קונקרטי אלא התנהגות מסוימת שמביאה לאפקט מתגמל. בהמתכרות לפורנו מתקיימים כל הקריטריונים של התמכרות לסמים שצוינו קודם לכן:

    • תשוקה עזה או דחף כפייתי לבצע את ההתנהגות.
    • קושי בשליטה על מינון ותדירות ביצוע ההתנהגות.
    • הופעת תופעות פיזיות כאשר לא מבצעים את התנהגות.
    • התפתחות סבילות. כלומר, נדרשת תדירות (או משך) הולכת וגוברת של ביצוע ההתנהגות על מנת להגיע לתוצאה הרצויה.
    • הזנחה של הנאות ושל תחומי עניין אחרים בשל ביצוע ההתנהגות.
    • התמדה בביצוע ההתנהגות, למרות המודעות של האדם המכור לנזק הנגרם לו ולסביבתו.

    טיפול בהתמכרות / טיפול בהתמכרויות

    טיפול בהתמכרויות הוא תהליך המורכב משלבים ובתוכו קיימת התאמה אישית לאדם עצמו, לרצונותיו, למטרות חייו ולזמן שבו הוא נמצא בחיים.

    בעבר היתה סברה כי הדרך היחידה לטפל בהתמכרויות עוברת ראשית בגמילה פיזית וטוטאלית מכל סוג של חומר משנה תודעה, או התנהגות התמכרותית. כיום, אנו מבינים שדרך זו היא אמנם האופטימלית, וכשהיא עובדת זה באמת הפיתרון הטוב והנכון, אך להרבה מאוד אנשים היא אינה מתאימה בהכרח בכל שלב.

    אנו במרכז לטיפול בהתמכרויות, מבית מרכז רימון נבצע ראשית כל הערכה של מצבו של האדם, ונבחן יחד איתו מה יכולה להיות הדרך המתאימה עבורו. לעתים, נמליץ קודם כל לעבור גמילה פיזית בבית או במרכז מפוקח. במקרים אחרים נוכל לחשוב על הפחתה הדרגתית ומבוקרת, עד לגמילה טוטאלית, ולעתים פחתה יכולה להיות מטרה בפני עצמה.

    מעבר לנושא הגמילה עצמה, ולעניין ההתמכרות, אנו מאמינים ששינוי הרגלים דורש פיתוח מיומנויות של ויסות רגשי ואימוץ התנהגויות אדפטיביות חדשות. לשם כך יש צורך בתהליך טיפולי וליווי של אנשי מקצועי בהתמודדות זאת. מטרת התהליך בטיפול היא לעבד את החוויות שהביאו את המכור לפיתוח התלות בהתמכרות, וכן את החוויות שקרו במשך שנות ההתמכרות עצמן.

    שיטות טיפול מומלצות:

    מדוע מומלץ לקבל טיפול פסיכולוגי בהתמכרויות דווקא במרכז רימון?

    הטיפול בהתמכרות דורש מטפלים בהתמכרויות, מיומנים ובעלי ניסיון בתחום. כמו כן נחוצה ואף הכרחית התייחסות מערכתית למטופל ומשפחתו, שלעתים קרובות נפגעות כתוצאה מההתמכרות.
    ישנם מטפלים רבים שמציגים עצמם כמומחים בתחום, אך לאור חומרת הבעיה והקושי בהתמודדות ובהחלמה, יש לפנות למטפלים מומחים בהתמכרויות בלבד בעלי הכשרה בתחומי הטיפול ממוסדות אקדמאים מוכרים ובעלי ניסיון בתחום.
    במרכז רימון, הקמנו את המרכז לטיפול בהתמכרויות ונדאג להפנותכם אך ורק למטפלים מנוסים שיטפלו בהתמכרות ממנה אתם או אדם קרוב אליכם סובל.
    המרכז פועל בשיתוף פעולה עם מטפלים רבים ובמקרה הצורך ניתן לקבל טיפול מערכתי שיכלול כמה אנשי מקצוע, לטיפול בהשלכות ההתמכרות.
    אנו במרכז רימון עורכים תהליך מיון קפדני שמטרתו לאתר מטפלים המומחים בתחומם. כמו כן נדאג להפנותכם למטפל המתאים לצורכיכם ובמידת הצורך ובמידה ולא נוצרה התאמה, נוכל להפנותכם למטפל אחר המומחה בטיפול בהתמכרות, עד אשר תמצאו את המומחה המתאים ביותר לטיפול בהתמכרויות.

    מחפשים מומחה להתמכרויות?
    הגעתם למקום הנכון
    מרכז רימון – התאמת פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים מומחים, בפריסה ארצית
    צרו קשר עכשיו

    מעוניינים להתייעץ עם מומחה בתחום הטיפול בהתמכרויות?
    השאירו פרטים בטופס ומומחה מהמרכז לטיפול בהתמכרויות יחזור אליכם בהקדם

      מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

      גמילה מאלכוהול
      גמילה מסמים
      התמכרות אצל ילדים
      התמכרות לאלכוהול / אלכוהוליזם
      התמכרות להימורים
      התמכרות למשחקי מחשב
      התמכרות לסמים
      התמכרות לקנאביס / מריחואנה / גראס
      טיפול בהתמכרות / טיפול בהתמכרויות
      התמכרות לפורנו – אבחון וטיפול
      התמכרות למין / התמכרות לסקס
      התמכרות למסכים
      התמכרות לקוקאין – התמכרות לקוק
      טיפול בהתמכרות למין / ההתמכרות לסקס
      Psychotherapy for Sex Addiction – A Comprehensive Exploration

      המומחים של רימון ב

      טיפול בהתמכרויות

      עוד מאמרים בנושא

      טיפול בהתמכרות לאוננות - התמכרות לאוננות: סימנים, תסמינים וטיפולים
      התמכרות לאוננות: סימנים, תסמינים וטיפולים אוננות היא פעילות מינית טבעית ובריאה שמתבצעת על ידי אנשים רבים. עם זאת, עבור אנשים מסוימים, אוננות יכולה להפוך להתנהגות כפייתית שמפריעה לחיי היומיום ולמערכות היחסים שלהם. במאמר זה נחקור את הנושא של התמכרות לאוננות, כולל הסימנים, התסמינים והטיפולים הזמינים לאוננות כפייתית.
      טיפול בהתמכרות למין - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - ההחלמה מתחילה כאן
      טיפול בהתמכרות למין / גמילה מהתמכרות לסקס מדריך מעמיק לגמילה מהתמכרות למין התמכרות מינית, היא מצב מורכב שבו התנהגויות מיניות יוצאות מכלל שליטה, התמכרות זו...
      טיפול בהתמכרות לקוקאין - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - ההחלמה מתחילה כאן
      מה זה קוקאין? קוקאין הוא חומר המופק מצמח הקוקה, בצורה של אבקה לבנה. לקוקאין, שנקרא גם קוק או קריסטל או בצורה המסונתזת – קראק. לקוקאין,...
      טיפול בהתמכרות למסכים - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - ההחלמה מתחילה כאן
      התמכרות למסכים – מה במאמר? מאמר זה פורט את ההשפעה של התמכרות למסכים על בריאותם הנפשית של ילדים, בני נוער וצעירים. המאמר בוחן מחקרים עדכניים,...
      טיפול בהתמכרות למין - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - ההחלמה מתחילה כאן
      במרכז רימון, אנחנו מכירים בחשיבות של מתן מידע מדויק, עדכני ומקיף על בעיות בריאותיות שונות. במאמר זה נתעמק בסוגיה שלעתים קרובות לא מובנת – מכורים...
      טיפול בהתמכרות לפורנו - המרכז לטיפול בהתמכרויות מבית מרכז רימון - ההחלמה מתחילה כאן
      מה במאמר? מהי התמכורת לפורנו מהם הסימנים הבולטים גורמים השפעות התמכרות לפורונוגרפיה טיפול בהתמכרות לפורנו מומחים בטיפול בהתמכרות לפורנו התמכרות לפורנו התמכרות לפורנוגרפיה, כמו כל...

      צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

        כניסה למערכת