איך למצוא פסיכולוג קליני מומלץ – טיפים וכלים לחיפוש פסיכולוג

מחבר/ת:צוות מרכז רימון
התמחות: שאלות נפוצות

מחפשים פסיכולוג מתאים? זקוקים להמלצה על פסיכולוגית קלינית מעולה? צריכים עזרה כדי לחפש את הפסיכולוג המתאים לכם? במאמר תמצאו טיפים וכלים כיצד לבחור פסיכולוג מתאים

איך מוצאים פסיכולוג מתאים?

החלטתם לחפש טיפול פסיכולוגי עבור הילד או עבור עצמכם?
החלטה קשה בפני עצמה.
עכשיו אתם עומדים בפני דילמות חדשות:
האם זה יוכל לעזור? האם זה לא יהיה בזבוז של כסף וזמן יקרים?
אולי בכלל כדאי לחכות והזמן יעשה את שלו?
במה טיפול פסיכולוגי יכול באמת לעזור?
איך מוצאים את המטפל המתאים? ומהו הטיפול הנכון?
מהו בכלל פסיכולוג קליני והאם רק הוא יוכל לעזור?
ועוד שאלות נוספות רבות.
על שאלות אלה ננסה לענות במאמר הזה

פסיכולוג לעומת פסיכולוג קליני – מה בעצם ההבדל?

פסיכולוג קליני הוא אדם שלמד תואר ראשון בפסיכולוגיה, עבר תהליך ארוך וקפדני של מיונים ומבחנים והתקבל לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית, במוסד מוכר. תהליך ההכשרה של פסיכולוג קליני, אינו מסתיים כאן ועל הפסיכולוג לסיים מסלול נוסף של הכשרה מעשית שנקראת התמחות בפסיכולוגיה קלינית. במהלך ההתמחות הפסיכולוג עובד במוסד המוכר להתמחות ע”י משרד הבריאות, המפקח ואחראי על התהליך הזה. על מנת שהפסיכולוג יוכר כפסיכולוג קליני מומחה עליו לעבוד בין שנה לשנתיים במוסד פסיכיאטרי אישפוזי וכשנתיים או שלוש במרפאה אמבולטורית לבריאות הנפש (מרפאה קהילתית). במהלך ההתמחות הפסיכולוג מטפל במספר רב של מטופלים וממשיך בהכשרה ובלימודים תיאורטים במקום ההתמחות. החוק בישראל מתיר לפסיכולוג בהתמחות קלינית לקבל מטופלים באופן פרטי החל משנתו השלישית בהתמחות וזאת תחת הדרכה.
מסלול ההכשרה של פסיכולוג קליני הוא מסלול ארוך שנמשך על פני תשע שנים לפחות, לפני קבלת הרישיון המיוחל לעסוק במקצוע.

האם טיפול פסיכולוגי עוזר?

טיפול פסיכולוגי הוא טיפול שנערך בעיקרו בשיחות ועם ילדים באמצעים השלכתיים (טיפול במשחק, יצירה, שימוש בסיפורים, תנועה ועוד). ישנן גישות שונות בתחום הטיפול הפסיכולוגי והכלים בהם נעשה שימוש תלויות בגישה הטיפולית. גישות שונות יתאימו לבעיות שונות.
נעשים מאמצים מחקריים גדולים בכדי לבדוק האם טיפול פסיכולוגי אכן עוזר וכן מחקרים בניסיון למצוא את הדרכים היעילות ביותר לטיפול בבעיות שונות. מחקר בתחום הטיפול הקליני הוא מחקר מורכב שכן ישנן משתנים רבים שקשה לבודד על מנת להסיק מסקנות חד משמעיות. הצלחת הטיפול תלויה בגורמים רבים מאד כמו מידת המוטיבציה לשינוי, מידת שיתוף הפעולה, רציפות הטיפול ועוד.
ממחקרים ומהניסיון הקליני אנו יודעים כיום כי טיפול פסיכולוגי ע”י איש מקצוע מנוסה הוא טיפול יעיל למגוון רחב של בעיות וקשיים רגשיים ותפקודיים שונים. בעיות רגשיות רבות בהחלט משתפרות בעקבות טיפול פסיכולוגי, כגון חרדה, דיכאון, הפרעות התנהגות, התמכרויות, בעיות בעקבות משברי חיים כמו גירושין או פיטורין ועוד. חשוב להבין כיצד לבחור פסיכולוג או מטפל על מנת להנות מהטיפול המקצועי והיעיל ביותר.

אולי זה יעבור מעצמו?

מחשבה זו קשורה לקושי בפניה לטיפול פסיכולוגי ולסטיגמה הכרוכה בפניה לטיפול פסיכולוגי. למרות שכיום טיפול פסיכולוגי נחשב לנפוץ הרבה יותר מאשר מבעבר, עדיין ישנם אנשים שנרתעים מפניה לפסיכולוג קליני. המחקר מראה כי בעיות פסיכולוגיות רבות אינן משתפרות עם הזמן. יותר מכך, ישנן בעיות שעלולות אף להחריף עם חלוף הזמן, אם אינן מטופלות במסגרת הנכונה וע”י איש מקצוע מנוסה ומומחה בתחומו. השאלה החשובה כאן, היא האם אתה מוכן לסבול וגרוע מזה לתת לילדך לסבול, כאשר ישנה אפשרות ריאלית שהוכיחה עצמה לשיפור המצב תוך זמן קצר יותר בעזרת טיפול פסיכולוגי?

בנוסף חשוב לדעת כי המחקר על בעיות פסיכולוגיות בקרב ילדים מראה כי בעיות רגשיות, התנהגותיות או חברתיות של ילדים, לרוב, אינן משתפרות עם הזמן ואף מחמירות כאשר אינן מטופלות. מחקרים על מבוגרים שסובלים מבעיות פסיכולוגיות מראה כי לעיתים קרובות ניתן היה למנוע או להפחית בצורה משמעותית את סבלם אם היו מטופלים בילדותם. עוד ידוע כי בקרב ילדים, ככל שהבעיות החלו בגיל מוקדם יותר כך הם הפכו לחמורות יותר, ללא טיפול נכון. בהמשך המאמר נסביר כיצד לבחור פסיכולוג מתאים למקרים ואנשים שונים.

מיהו ומהו הפסיכולוג או המטפל המתאים? ומה הסיכון שבבחירה שגויה

שאלה זו נחקרת רבות במחקרים אקדמאים באוניברסיטאות ברחבי העולם. התשובה אינה חד משמעית. עם זאת, המחקר מראה כי הקשר הטיפולי הוא המרכיב המרכזי בטיפול והקשר תלוי בשני אנשים שנפגשים יחד “ובכימיה” שנוצרת במפגש.
יחד עם זאת, ישנם מדדים שחשוב ואף הכרחי להתייחס אליהם בבחירת מטפל.

אז כיצד לבחור פסיכולוג? מה חשוב לדעת כשבוחרים מטפל?

הכשרה מתאימה ומוכרת

חשוב לדעת כי רשאים לעסוק בטיפול פסיכולוגי רק פסיכולוגים שעברו את תהליך ההכשרה שתואר קודם במאמר, או הכשרה במסלול התמחות אחר (הסבר בהמשך).
חוק הפסיכולוגים מגדיר באילו בעיות רשאי כל פסיכולוג לטפל (פסיכולוג חינוכי רשאי לשם הדוגמא לטפל בבעיות שקשורות ללימודים ולבית הספר, פסיכולוג רפואי רשאי לטפל בבעיות רגשיות שקשורות להתמודדות עם מחלות, פסיכולוג קליני רשאי לטפל בבעיות בריאות הנפש ומשברי חיים).
עם זאת חשוב לדעת כי לא רק פסיכולוג קליני מוכשר לטפל. ישנם מקצועות בודדים שעוברים הכשרה מעט שונה (אך עם זאת דומה) ובמהלך הלימודים וההתנסות מוכשרים לטפל בטיפול רגשי/פסיכולוגי), הם אמנם לא יוכלו לקרוא לטיפול שהם עושים טיפול פסיכולוגי אך הוא אינו שונה מטיפול פסיכולוגי. אנשי המקצוע שרשאים ומוכשרים לעסוק בטיפול רגשי הם: עובדים סוציאלים, מטפלים בהבעה ויצירה ופסיכיאטרים.

גם כאן כדאי מאד לבדוק ולשאול (כן כן לשאול, זו לא בושה ואף חשוב מאד) מה ההכשרה ומה הניסיון של המטפל איליו פניתם וכן האם הוא בעל ניסיון בטיפול בבעיה שבגללה פניתם.
חשוב לדעת כי תחום הטיפול הרגשי / פסיכותרפיה הוא תחום פרוץ שעוד לא עוגן בחוק. כמו כל תחום פרוץ מבחינה חוקית, אנשים רבים טוענים שהם עוסקים בטיפול רגשי ובפסיכותרפיה למרות שלא קיבלו הכשרה מוכרת לכך. מעבר לחוסר המקצועיות זהו מצב מסוכן מאד, שכן תחום הטיפול הרגשי הוא תחום רגיש ועדין מאד. לצערנו לא פעם אנו מקבלים פניות של אנשים והורים שניסו לפנות למטפלים שאינם מוכשרים לעסוק בתחום ובמקרה הטוב לא היתה הטבה ובמקרים גרועים יותר נעשה נזק או שפיתחו סקפטיות וחוסר אמונה בתחום ובאנשי המקצוע.

ניסיון

כמו שנאמר קודם, מומלץ וחשוב לבדוק מהו הניסיון של המטפל אליו הגעתם. ישנם תחומים שונים וכדאי שתגיעו למטפל המתאים והמנוסה ביותר בטיפול בבעיה שבגללה פניתם.
מחיר- טיפול פסיכולוגי הוא עסק יקר! רק לאחרונה החליטה הממשלה להעביר רפורמה בבריאות הנפש, שמשמעותה שהמדינה לוקחת אחריות על בריאות הנפש (כפי שהיא אחראית לטיפול הגופני, דרך קופות החולים). על פניו נשמעת כמו החלטה נכונה, אך כפי שדברים רבים נעשים במדינה שלנו, ההחלטה היתה נמהרת ולא הוקדשה מחשבה מספקת לדרך הנכונה ביותר להעביר רפורמה זו והיא שנויה במחלוקת ויש בה מגרעות וחסרונות רבים:
תחילה, אין קופות החולים, שאחראיות למתן השירות, מחויבות במסגרת הרפורמה לרמה או סטנדרט מקצועי מסויים, ההסכם עם קופות החולים אינו כולל פירוט מדויק מספיק של מי רשאי לעסוק בתחום ומה מידת הניסיון או הכשרה של אותו איש מקצוע.
את הטיפול במימון המדינה יהיו רשאים לקבל רק מי שאובחנו כבעלי אבחנה פסיכאטרית (עם כל המשמעויות של הדבר).
מכיוון שאחת ממטרות הרפורמה היא להנגיש את השירות ולהופכו לזהה לשירותי הבריאות הכללית, תהיה חשיפה של המידע הפסיכולוגי גם לאנשי רפואה מתוך קופת החולים. מיותר לציין שמדובר במידע רגיש ואישי ביותר…
לרפורמה בבריאות הנפש היבטים רבים נוספים שלא כאן המקום לפרט.

האם ניתן לשכלל את תהליך בחירת הפסיכולוג או המטפל ולהפוך אותו לנכון, מדויק ויעיל יותר? כיצד לבחור פסיכולוג לטיפול?

אנשי המקצוע במרכז רימון השקיעו חשיבה מרובה בנושא ופיתחנו מספר כלים על מנת להפוך את התהליך לפשוט יותר ומייגע פחות:
שימוש בשאלונים קליניים על מנת למקד את הבעיה ולבחון האם היא מצריכה טיפול פסיכולוגי. כרגע נגישים שאלונים המיועדים בעיקר לילדים, למילוי ע”י הוריהם. להלן קישורים לשאלונים: שאלון לאבחון חרדה, שאלון לאבחון בעיות חברתיות, שאלון לאבחון דיכאון. מלאו את השאלונים ואנו נחזור אליכם עם ממצאי השאלון תוך זמן קצר.

שיחת ייעוץ עם איש מקצוע

איש מקצוע מיומן יכול בדרך כלל, בעזרת תשאול טלפוני ראשוני למקד את הבעיה ולדעת האם הבעיה יכולה להפתר באמצעות טיפול פסיכולוגי. אנו מציעים שיחת יעוץ ראשונית עם איש מקצוע ללא התחייבות.

התאמה ראשונית למטפל המתאים ביותר להתיעצות

בכל פניה למרכז רימון תועברו למתאמת הפניות שלנו. מתאמת הפניות רכשה ידע וניסיון בהתאמת סוג הטיפול והמטפל המתאים לבעיות שונות ולאנשים שונים. בכל שיחה ראשונית, ישאלו מספר שאלות על מנת לעזור לנו להפנות אתכם לאיש המקצוע המתאים ביותר עבורכם. לאחר הפניה זו, תוכלו לבדוק את ההתאמה בעצמכם בשיחת היעוץ הראשונית, שתארנו בסעיף הקודם.
לסיכום, ההחלטה לפנות לטיפול אינה פשוטה, אך במידה ואתם שוקלים זאת, מומלץ לעשות את המאמץ למצוא את המטפל הנכון, המתאים, המוכשר ובעל הניסיון הרב ביותר בטיפול בבעיות מהסוג שהנכם מעוניינים לפתור.
נשמח לעזור לכם בכל התלבטות במהלך תהליך הפניה לפסיכולוג או מטפל אחר.
אתם מוזמנים להשאיר פרטים בתיבה צור הקשר ואנו נחזור אליכם בהקדם.

לאיתור פסיכולוג / מטפל באזור מגוריכם ליחצו על הקישור

פסיכולוג מומלץ בצפון
פסיכולוג מומלץ במרכז
פסיכולוג מומלץ בשרון
פסיכולוג מומלץ בשפלה
פסיכולוג מומלץ בירושלים
פסיכולוג מומלץ במודיעין והסביבה
פסיכולוג מומלץ בבאר שבע והסביבה
או השתמשו במנוע החיפוש החכם שלנו

המומחים של רימון ב

עוד מאמרים בנושא

מרכז רימון - טיפול פסיכולוגי - שאלות נפוצות
החלטתם לפנות לטיפול פסיכולוגי עבורכם או עבור בן משפחה ואתם מתלבטים בהרבה שאלות כמו: מתי כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי? מה ההבדל בין טיפול פסיכולוגי לפסיכותרפיה...
כיצד מוצאים טיפול מתאים ונכון במרכז רימון
בחירת פסיכותרפיסט או פסיכולוג מומלץ החלטתם לפנות לטיפול ואתם מתלבטים למי לפנות ואיך תדעו שהגעתם למטפל הנכון והמתאים עבורכם? האם לפנות לפסיכולוג, עובד סוציאלי, פסיכותרפיסט?...
מרכז רימון מומחים בטיפול
האם ניתן לקבל טיפול פסיכולוגי במימון קופת חולים (קופת חולים מכבי, קופת חולים כללית, וכן הלאה)? מה צריך לעשות בכדי לקבל טיפול פסיכולוגי דרך קופת...
אנו במרכז רימון חושבים שחשוב שתוכלו לקבל את השירותים להם אתם זקוקים מאיש מקצוע מיומן, מנוסה ובעל הכשרות מתאימות ולצד זאת לא תוותרו על הנוחות...
מרכז רימון מומחים בטיפול
אנו במרכז רימון מבינים כי כאשר פונים לקבלת עזרה פסיכולוגית, השמירה על חיסיון וסודיות הינם ערך עליון. מהי סודיות רפואית? על מי היא חלה? וכיצד...
מרכז רימון מומחים בטיפול רגשי לילדים
אנשים רבים מתלבטים פעמים רבות האם המצוקה ממנה סובלים היא פסיכולוגית- רגשית או לא? האם עליהם לפנות לטיפול פסיכולוגי והאם בכלל טיפול פסיכולוגי או כל...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת