טיפול בהפרעת קשב וריכוז ADHD

מחבר/ת:צוות מרכז רימון
התמחות: טיפול בהפרעת קשב וריכוז ADHD

מהי הפרעת קשב וריכוז ADHD?

הפרעות קשב וריכוז (ADHD) בקרב ילדים הן מההפרעות הנפוצות ביותר בילדות.
שכיחות בעיות קשב וריכוז נעה בין 4% ל 12%.
להפרעת קשב וריכוז ישנן השלכות נרחבות על הילד ועל המשפחה.
הפרעת קשב וריכוז שאינה מטופלת עלולה לפגוע בצורה נרחבת בהשגים לימודים, בתחום החברתי, בתחום המשפחתי, בערך העצמי ועוד.
בנוסף, מחקרים רבים מראים כי טיפול בהפרעת קשב וריכוז הוא קריטי, שכן להפרעת קשב וריכוז שאינה מטופלת עלולות להיות השלכות קשות על תפקודו של הילד בעתיד.

שלושה מאפיינים מרכזיים של הפרעות קשב וריכוז (ADHD)

חוסר קשב
אימפולסיביות
והיפר אקטיביות

כיום הפרעת קשב וריכוז מחולקת לשלוש תתי קבוצות

קבוצה אחת מאופיינת בעיקר בחוסר קשב
קבוצה שנייה מאופיינת בעיקר בהיפראקטיביות ואימפולסיביות
קבוצה שלילית כוללת מאפיינים דומיננטים של שתי הקבוצות האחרות ונקראת סוג מעורב.
הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נוירולוגיות מולדת בעיקרה ונובעות מדפוסי פעילות מוחית שונה מאשר בשאר האוכלוסיה.
הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה כרונית, אך במהלך החיים יכולים להשתנות במעט איפיוני הסימפטומים המרכזיים.

על פי ספר הסיווג האמריקאי (DSM) ישנה חלוקה לשתי רשימות סימפטומים, האחת בודקת את חוסר הקשב והשנייה את מידת ההיפר אקטיביות. לאיבחון הפרעת קשב וריכוז צריכים להענות בחיוב לפחות שישה מתוך תשעת הסימפטומים שברשימה. במידה ונענו שישה לפחות סימפטומים מרשימת חוסר הקשב, אז מאובחן סוג חוסר הקשב, במידה ונענו שישה לפחות מרשימת ההיפר אקטיביות, מאובחן סוג ההיפר אקטיביות ובמידה ונענו שישה מכל רשימה, מאובחן הסוג המעורב.
מאחר וזוהי הפרעה עיצבית מולדת, ישנו קושי רב לאבחנה בצורה אובייקטיבית מלאה. קיימים מספר איבחונים שלרוב נותנים תמונה די מדוייקת.


מאפייני הפרעות קשב וריכוז (ADHD) בקרב ילדים

קושי בשליטה על ההתנהגות, קושי בתכנון התנהגות ובתכנון תגובות למצבים שונים, קושי להמתין בסבלנות, קושי להתמקד ולהבדיל עיקר מתפל, קושי בסינון גירויים, קושי בשמירה על קשב רציף לאורך זמן, קושי בפתרון בעיות, קושי להקשיב לאחרים עד סיום דבריהם, נטייה להתפרצות לדבריי אחרים, קושי למלא הוראות, תחושת זמן בעייתית, קושי באירגון זמן, קושי בתכנון לטווח רחוק וחשיבה על השלכות של מעשים, קושי בצפיית תוצאות מעשים, קושי בהערכת התנהגות לטוב או לרע, קושי לסיים משימות, קושי בשמירה על סדר, סירבול, קושי בזכירה לטווח קצר, קושי באירגון מידע, חשיבה אסוציאטיבית (מחשבות קופצות).

לעיתים קרובות לילדים עם הפרעת קשב וריכוז ישנה רגישות חושית (ריחות, טעמים, שמיעה, ראייה), בנוסף, לילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD), קשה להסתגל למעברים והם זקוקים לסביבה צפויה, יציבה וקבועה. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לעיתים קרובות מרגישים כי הסביבה אינה מבינה אותם, מגיבה אליהם בצורה פוגעת, משייכת להם כוונות לא להם ועוד.
להשלכות הסביבה על ילדים אלו השפעה מכרעת ולכן יש לשים לב אליהן הן באיבחון והן בטיפול.
חשוב לזכור שלחלק ממאפייני הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ישנם גם צדדים מאד חיוביים, למשל, היכולת להתרכז לאורך זמן ובצורה יוצאת דופן בפעילות מעניינת, החשיבה האסוציאטיבית יכולה להוביל ליצירתיות וייחודיות וכן ליכולת לבצע מספר משימות במקביל.
בנוסף הנטייה לאימפולסיביות, כאשר אינה מסכנת או פוגעת באחרים יכולה להיות מרכיב מרכזי ביכולת להנות מדברים, כמו גם פעלתנות היתר יכולה לעזור לילדים עם הפרעת קשב וריכוז לשמור על רמת אנרגיה גבוהה לאורך שעות רבות וכך הם יכולים לתפקד לאורך היום, גם אחרי שכולם כבר מתעייפים.

טיפול בהפרעת קשב וריכוז ADHD

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות כוללניות, במובן זה שהן משפיעות על מגוון רחב מאד של תפקודו של הילד. טיפול בבעיות קשב וריכוז שאיננו מתאים מתאים עלול להיות בעל השלכות מאד שליליות בעתיד. קיימים מחקרים רבים המראים כי טיפול בהפרעת קשב וריכוז שאינו מתאים עלול להוביל למגוון רחב של בעיות כגון הסתבכות עם החוק, בעיות התנהגות, קשיים לימודיים משמעותיים, קשיים חברתיים, שימוש בסמים ואלכוהול, תאונות דרכים ועוד.
קיימות עדויות מחקריות רבות המראות כי לבעלי הפרעת קשב וריכוז סיכויים גבוהים לפיתוח בעיות נוספות כגון דיכאון, חרדה, בעיות התנהגות ועוד.
לאורך השנים פותחו טיפולים רבים מאד להפרעת קשב וריכוז, בינהם הטיפול התרופתי בריטלין וקונצרטה, טיפול פסיכולוגי, טיפול רגשי והדרכת הורים. עם זאת הטיפולים שיעילותם הוכחו במחקרים מבוקרים הינם בודדים.
בין הטיפולים הבולטים (או מרכיבי הטיפול) הם הדרכת הורים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), אימון בשליטה עצמית, טיפול תרופתי (למשל בריטלין וקונצרטה), טיפול התנהגותי, מתן מידע פסיכולוגי לילד ולהורים, עבודה מערכתית עם ביה”ס ועוד.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז יכול להביא לשיפור משמעותי בתחומים רבים- בתפקוד הלימודי, תפקוד חברתי, תפקוד התנהגותי ועוד.


טיפול בהפרעת קשב וריכוז במרכז רימון

כאשר אתם מחפשים מטפל מתאים עבור ילדכם, אתם רוצים לדעת שהגעתם למקום הנכון ולמטפל הטוב ביותר.
כאשר אתם פונים למרכז רימון אתם יכולים להיות רגועים שאנו נדאג להפנות אתכם לאחד המטפלים והפסיכולוגים המומלצים שלנו.
המטפלים והפסיכולוגים במרכז רימון נבחנים על פי פרמטרים אובייקטיבים קבועים ובמידה והם עומדים בסטנדרט המחמיר שלנו הם זוכים לקבל את “תו האיכות של מרכז רימון”.
תו האיכות מעיד על מטפל שלמד במוסד אקדמי מוכר וסיים תואר שני טיפולי לפחות, שלמטפל ניסיון בתחום התמחותו והמטפל קיבל המלצות מאנשי מקצוע בכירים בתחומו.
פנו אלינו עכשיו ונשמח לעזור לכם למצוא את המומחה המתאים ביותר באזור מגוריכם.

המומחים של רימון ב

טיפול רגשי לילדים / פסיכולוג ילדים

עוד מאמרים בנושא

אבחון קשב וריכוז ילדים - הורים חשוב מאד שתקראו. מומחי מרכז רימון מסבירים
לפני שאתם מתחילים אבחון קשב וריכוז, בכדי לבנות תוכנית טיפול מתאימה לילדים או מתבגרים עם ADHD, אתם חייבים לקרוא את זה. רבים מאיתנו נתקלים בקשיים...
מהו קשב? מה משפיע על היכולת שלנו לשמור על תשומת לב לאורך זמן? אילו סוגי קשב קיימים וכיצד בעיה בקשב משפיע על הפרעה נוירולוגית כמו הפרעת קשב וריכוז?
מהו קשב? מה משפיע על היכולת שלנו לשמור על תשומת לב לאורך זמן? אילו סוגי קשב קיימים וכיצד בעיה בקשב משפיע על הפרעה נוירולוגית כמו...
ADHD מהם התסמינים השונים? אילו סוגים שונים של הפרעת ADHD קיימים? מהם הגורמים להפרעת קשב וריכוז וכיצד מאבחנים ומטפלים בה, בקרב ילדים ובקרב מבוגרים.
ADHD מהם התסמינים השונים? אילו סוגים שונים של הפרעת ADHD קיימים? מהם הגורמים להפרעת קשב וריכוז וכיצד מאבחנים ומטפלים בה, בקרב ילדים ובקרב מבוגרים. ADHD...
מה זה אימפולסיביות? האם יש קשר בין התנהגות אימפולסיבית להפרעת קשב? איך עוזרים לילדים ומבוגרים אימפולסיביים? אסתר גולדנברג פסיכולוגית קלינית בכירה, מחברת הספר ADHD להבין ולהיות מובן, מסבירה
מה זה אימפולסיביות?מה זה אימפולסיביות? מה הקשר בין אימפולסיביות והפרעת קשב וריכוז וכיצד האימפולסיביות שהיא חלק מ ADHD עלולה להשפיע על המצב החברתי ולעורר בעיות...
אימפולסיביות - מה הפירוש? האם זו בעיה? האם יש קשר בין התנהגות אימפולסיבית לבעיות אחרות? האם ואיך ניתן לטפל בזה? ומהם דרכי הטיפול המומלצות? מומחי מרכז רימון עונים.
מה הפירוש של המילה אימפולסיביות? האם זו בעיה? האם יש קשר בין התנהגות אימפולסיבית לבעיות אחרות? האם ואיך ניתן לטפל בזה? ומהם דרכי הטיפול המומלצות?...
מהי למעשה הפרעת קשב וריכוז? מה זה ADHD ואיך מטפלים בו בצורה נכונה? במאמר אסביר מהי הפרעת קשב וריכוז, מהם המאפיינים הבולטים שלה (היפראקטיביות, קשיי...

צריכים עזרה באיתור מומחה מתאים? השאירו פרטים

    כניסה למערכת