התמכרות היא הפרעה מוחית - נוירולוגית המאופיינת בהתנהגות כפייתית של חיפוש הגירוי המתגמל למרות ההשלכות השליליות הכרוכות בהתנהגות זו. טיפול בהתמכרויות דורש עזרה מאנשי מקצוע מתאימים, מומחים בתחום.

מהי התמכרות בעצם?

התמכרות היא הפרעה מוחית המאופיינת בהתנהגות קומפולסיבית/כפייתית של חיפוש הגירוי המתגמל למרות ההשלכות השליליות של התנהגות זו. התמכרות היא למעשה תלות פסיכולוגית וגופנית נרכשת בחומר או בהתנהגות מסוימת.
התמכרות היא בבסיסה הפרעה מוחית במערכת התגמולים אשר מתרחשת כתוצאה מחשיפה מתמשכת לגירוי הממכר (קוקאין, יחסי מין, הימורים ועוד)
ההתמכרות היא בבסיסה התנהגות שנמשכת גם כאשר יש לה השלכות שליליות משמעותיות על האדם, בין אם על יחסיו החברתיים ובין אם על מצבו הגופני, הכספי וכו'.
לאורך זמן, האדם מאבד את היכולת לשלוט בהתנהגויותיו הנובעות מההתמכרות וההתמכרות למעשה מתחילה לנהל אותו ולקבוע את התנהגותו.
ההתמכרות היא הפרעה שמביאה לפגיעה רב תחומית בכל תחומי תפקודו של האדם, תפקוד לימודי, חברתי, זוגי, תעסוקתי, בריאותי. מדובר במחלה כרונית אך בטיפול הולם ניתן להביא להחלמה ולהתגברות עליה. מטרת ההתמכרות לרוב הוא להביא להקלה בכאב נפשי או סבל, אך גם גורמת לכאב ולסבל ממנו האדם מתקשה להשתחרר.

סוגיי התמכרויות

• התמכרות לסמים
  • התמכרות לאלכוהול
  • התמכרות להימורים
  • התמכרות למסכים
  • התמכרות למין
  • התמכרות למסכים

מהם הגורמים להתמכרות?

להתמכרות גורמים פסיכולוגיים – רגשיים, סביבתיים ופיזיולוגיים / ביולוגיים. הגורם הביולוגי מערב בתוכו שני תהליכים והן הבסיס המרכזי לפתולוגיה ולהשתמרות התופעה וחזרתה: הגירויים הממכרים הינם מחזקים, כלומר במגע איתם, גובר הסיכוי שהאדם ימשיך לחפשם ויחפש שוב ושוב חשיפה לאותם גירויים, ובנוסף הגירויים מהווים תגמול מהותי כלומר הם נתפסים כבעלי משמעות חיובית, גורמי עונג והנאה. להתפתחות של התמכרות יכולים להיות מגוון רחב של גורמים.

גורם ביולוגי גנטי להתמכרות

אדם ממשפחה בה נטייה גנטית להתמכרות נמצא בקבוצת סיכון מכיוון שהוא שהוא בעל נטייה מולדת ומוכנות ביולוגית לפיתוח התנהגות התמכרותית.

גורמים רגשיים-התנהגותיים

העדר מיומנויות ויסות (התנהגותי ורגשי) מהוות גורם סיכון משמעותי. אירועי חיים שליליים או מצבים רגשיים קשים עלולים לגרום לסבל רב, אשר האדם מחפש דרכים להקל עליו. בהיעדר מיומנויות ויסות, עלול האדם לפנות להתנהגות ממכרת במטרה להביא להקלה כלשהי ברגשות הקשים שחווה.

גורמים אישיותיים

ישנן תכונות ומאפיינים אישיותיים אשר עלולים להפוך אדם למועד לפיתוח התמכרות, למשל מאפייני אישיות תלותיים, אלו אנשים התלויים באחרים על מנת להירגע או לחיפוש נחמה, נטיות אישיותיות לדיכאון או חרדות, הסובלים מקושי בוויסות רגשותיהם ובמצב רוחם.

שימוש בחומרים או התנהגויות ממכרות, עשוי להביא להקלה בטווח הקצר, אך לאורך זמן עלולה להתפתח תלות בחומרים או בהתנהגויות אלה.

איך מטפלים בהתמכרות?

הדרך היחידה לטיפול בהתמכרות היא לרוב הפסקה מוחלטת של ההתנהגויות הממכרות והתרחקות מהגירויים אליהם התמכר.
ישנו צורך בתהליך גמילה הדורש שינוי אורחות חיים, התנתקות מהסם או ההתנהגות הממכרת, שינוי הרגלי התנהגות הקשורים לשימוש בחומרים או להתנהגויות הממכרות, לימוד ופיתוח מיומנויות ויסות רגשי והתנהגותי.
לגמילה שני חלקים מרכזיים, גמילה פיזיולוגית/גופנית מהחומרים או ההתנהגויות וגמילה רגשית/פסיכולוגית.
לעתים לשם תהליך הגמילה יהיה צורך בליווי רפואי ואף טיפול תרופתי ולעתים אף השגחה רפואית צמודה.
במהלך תהליך הגמילה ישנו צורך בליווי פסיכולוגי סוציאלי שמטרתם ללוות את המכור בהתמודדות רגשית עם תהליך הגמילה הגופנית והרגשית וכן בליווי טיפולי מטרתו לעבד את החוויות שהביאו את המכור לפיתוח תלות בהתמכרות וללמוד דרכי התמודדות אדפטיביים ויעילים יותר.
שיטות טיפול בהן נעשה שימוש בטיפול בהתמכרויות:
טיפול פסיכיאטרי, טיפול רגשי דינמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, לעתים ניתן להשתמש בהיפנוזה או דמיון מודרך, טיפול משפחתי ועוד.

מדוע מומלץ לטפל בהתמכרות דווקא במרכז רימון?

הטיפול בהתמכרויות דורש מטפלים מיומנים ובעלי ניסיון בתחום. כמו כן נחוצה ואף הכרחית התייחסות מערכתית למטופל ומשפחתו, שלעתים קרובות נפגעות כתוצאה מההתמכרות.
ישנם מטפלים רבים שמציגים עצמם כמומחים בתחום, אך לאור חומרת הבעיה והקושי בהתמודדות ובהחלמה, יש לפנות למטפלים מומחים בלבד בעלי הכשרה בתחומי הטיפול ממוסדות אקדמאים מוכרים ובעלי ניסיון בתחום.
במרכז רימון אנו נדאג להפנותכם אך ורק למטפלים מנוסים שיטפלו בהתמכרות ממנה אתם או אדם קרוב אליכם סובל.
המרכז פועל בשיתוף פעולה עם מטפלים רבים ובמקרה הצורך ניתן לקבל טיפול מערכתי שיכלול כמה אנשי מקצוע, לטיפול בהשלכות ההתמכרות.
אנו במרכז רימון עורכים תהליך מיון קפדני שמטרתו לאתר מטפלים המומחים בתחומם. כמו כן נדאג להפנותכם למטפל המתאים לצורכיכם ובמידת הצורך ובמידה ולא נוצרה התאמה, נוכל להפנותכם למטפל אחר עד אשר תמצאו את המומחה המתאים ביותר.

תגיות: טיפול בהתמכרויות /מנוע חיפוש חכם למטפלים